Annons:
Etikettövrigt
Läst 609 ggr
Niklas
2020-06-04 10:42

Småfågel som inte äter insekter?

Jag försöker hitta någon småfågel, typisk för svenska trädgårdar, som inte äter insekter. Är det någon som vet en?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Taggeman
2020-06-04 10:53
#1

Vad jag förstår så behövs det insekter för att föda upp ungarna hos dom flesta fåglar.
Annars är finkar och sparvar mer för frön.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Göstage]
2020-06-04 11:02
#2

Om man delar upp det i vinter- och sommarsäsong är det lättare, för många fåglar som annars företrädesvis håller sig till "fröna", som sparvar och finkar, föder gärna upp sina ungar på insektskost.

Det kan nog vara svårt att hitta någon "typisk" trädgårdsfågel, i betydelsen vanlig, som aldrig äter insekter. Det närmaste jag kan komma  är ringduva, som väl numera också finns i våra trädgårdar. men inte ens den är ensidigt vegetarian. Och någon "småfågel" är den väl näppeligen heller…

Någon annan kanske har bättre förslag? (Edit: ser att Taggeman också svarat.)

kamera0710
2020-06-04 12:35
#3

Kommer inte heller på någon lämplig kandidat.

Niklas
2020-06-04 15:47
#4

Tack för era svar. Det var lite vad jag väntade mig. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
2020-06-04 15:52
#5

#4 Intressant fråga, som åtminstone inte jag stött på tidigare.

Niklas
2020-06-04 18:24
#6

#5: Då kanske jag ska berätta bakgrunden. Min fru textade ”Skulle du kunna såga till bitar till en fågelholk idag?”. När jag frågade vilken fågelart den skulle vara till svarade hon ”ingen fågel som äter insekter”. Jag kände inte till någon sån bland småfåglar. Örn och andra större fåglar nedlåter sig säkert inte till insektsätande. 🙂 Anledningen till att den inte skulle äta insekter är att det kunde hamna i konflikt med insekthotellet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Maria
2020-06-04 18:44
#7

#6 Vilken omtänksam fru😉 Hon tänker på de små…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Göstage]
2020-06-04 20:32
#8

#6 Aha! ☝️ Om det kan vara någon tröst så är det nog lite sent för fågelholkar ändå den här säsongen…

Hittade några tips på hur kycklingnät på den här länken- kanske det kan vara något att fundera på?

Niklas
2020-06-05 18:16
#9

Då får den stå redo för nästa säsong. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Göstage]
2020-06-05 18:27
#10

Sätter man upp den på hösten hinner den bli lite lagom sjabbig till nästa vår. De är visst misstänksamma mot nyprojekterat…🤔

https://www.norrskog.se/Den-fantastiska-skogen/Skogens-skaparkraft/Hosten-basta-tiden-att-satt-upp-nya-fagelholkar/

Niklas
2020-06-05 19:41
#11

Då är det väl därför vårt andra nybygge i år fortfarande ligger ute på Hemnet. Det var tänkt att svartvit flugsnappare skulle bo där.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: