Annons:
Etikettfågellokaler
Läst 607 ggr
[VSK]
5/10/20, 1:47 PM

Knuthöjdsmossen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ligger några km från Hällefors (mätte aldrig sträckan men det är inte långt) och är en fantastisk miljö för fågelälskare, mestadels smålommen eller bara för de som vill ut på en liten mysig promenad för att se och njuta av naturen och smålommens lite spökiga läten.

Detta är ett naturreservat så det finns en del regler att förhålla sig till men inget speciellt annorlunda mot andra naturreservat. 

Går inte inte speciellt mkt mer på fakta utan bidrar med en länk så finns all information där att läsa.

https://www.lansstyrelsen.se/orebro/besoksmal/naturreservat/knuthojdsmossen.html

Stället är handikappanpassat till viss del så är man rullstolsburen eller kanske har rollator så finns det ganska bred spång att ta sig ut till ett par bänkar och bord man kan sitta vid samt god yta att spana lite efter smålommen, knipor eller kricka (mestadels). 

Man får inte grilla där eller tända brasa av naturliga skäl men det går ju alltid ta med sig matsäck och en termos med kaffe eller annan dryck.

Tyvärr så missade jag av nån anledning att fota av gömslet som finns men det är mer bara en vägg kan man säga. Annars har man den längre sträckan på smal spång man kan gå och det finns några ställen med små plattformar man kan sitta eller ligga och invänta fåglarna, alternativt ha nåt liggunderlag att ha bredvid spången. 

Man får inte traska omkring hur som helst där nämligen. Är inte bara för att man kanske kan störa fåglarna utan det kan även finnas risk att trampa ned och fastna i mossen. 

Jag själv var där för första gången igår och jag återkommer, va så säker. Blev smått förälskad i stället. 

Vidvinkelbilderna är tagna med mobil då jag inte ville byta objektiv utomhus när det finns pollen mm.

Fågelbilderna är tagna med min vanliga kamera. Då det är smålommen man förmodligen åker dit för så visar jag några bilder på de (i begränsad upplösning).

Annons:
[VSK]
5/10/20, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

[VSK]
5/10/20, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

[VSK]
5/10/20, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Finns hyfsat gott om parkeringsplatser.

[VSK]
5/10/20, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vy från parkeringsplatsen.

[VSK]
5/10/20, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gott om plats här för de med hjälpmedel.

[VSK]
5/10/20, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Leder ut till en plattform med lite informationstavlor, bänkar och bord.

Annons:
[VSK]
5/10/20, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

.

[VSK]
5/10/20, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så här ser spången ut som går runt området för de som inte behöver hjälpmedel.

[VSK]
5/10/20, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Magisk vy va.

[VSK]
5/10/20, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

[VSK]
5/10/20, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

.

[VSK]
5/10/20, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

.

[VSK]
5/10/20, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Grilla får man göra utanför naturreservatet.

Annons:
[VSK]
5/10/20, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och det är smålommen man oftast åker dit för.

[VSK]
5/10/20, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

.

[VSK]
5/10/20, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tack för mig, för den här gången.

kamera0710
5/10/20, 2:06 PM
#17

Kul att "återse" denna lokal via fina bilder! Var där förra året.

[VSK]
5/10/20, 2:14 PM
#18

#17

Magiskt ställe detta.

-

Fler bilder på smålommen finns här: https://minafoton.ifokus.se/discussions/5eb7efbcce12c460a10009e9-smalom

[Jimmy.L]
5/10/20, 2:32 PM
#19

Vilket härligt ställe.

[Göstage]
5/10/20, 2:37 PM
#20

Fina bilder och spännande ställe (som jag aldrig hört talas om).👍

Annons:
[VSK]
5/10/20, 2:37 PM
#21

#19

Ja verkligen. Åk dit om du får möjlighet.

kamera0710
5/10/20, 2:53 PM
#22

För mig var lokalen okänd innan jag läste Magnus Ullmans bok "Svealands bästa fågellokaler".

Taggeman
5/10/20, 3:43 PM
#23

Oj det var fint och fina bilder. 👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
5/11/20, 10:21 AM
#24

#22

Bra bok du läste 👍

#23

Du får ta båten över så ska jag ta med dig dit 🙂

-

Kan oxå säga att vi åkte ju via Kopparberg den vägen och när vi skulle hem på kvällen så stod det en stor älg på vägen så ni som skall dit morgon/kväll, kör försiktigt för man vet aldrig vad som kan dyka upp. Rätt tät skog nära vägen stora delar. Ser väldigt viltvänligt ut.

kamera0710
5/11/20, 12:03 PM
#25

Man kanske ska lägga till att denna lokal är ganska fågelfattig, förutom smålommarna, eftersom det är en näringsfattig miljö. Jag tänkte vid mitt besök att det borde finnas tretåig hackspett, när skogen är skyddad. Men när jag sökte på artportalen var det en enda rapport de senaste 20 åren.

Men den som vill ha fina närobservationer av just smålom rekommenderas utan tvekan att åka dit!

[VSK]
5/11/20, 12:08 PM
#26

#25

Ja det fanns inte så hemskt mkt fåglar där. Dessutom så flyger smålommarna till andra sjöar för att fiska då det är ytterst fiskfattigt område detta Knuthöjdsmossen.

Visst fanns det lite mer knipor än krickor men är ju oftast smålommarna man åker dit för. Jag uppskattade det fanns 5-7 st smålommar i de vatten man kommer åt via spången. Finns mer fågel längre upp enligt skådare jag pratade med men där är ingen spång. 

Men det är ett mysigt område att knalla omkring i om man aldrig varit där.

Upp till toppen
Annons: