Annons:
Etikettövrigt
Läst 399 ggr
Lussan20
2/10/20, 7:50 AM

Gråsparv, Pilfink?

När jag var barn så pratade vi bara om Gråsparvar, hörde inte ens namnet Pilfink?

Någon sade att Gråsparven försvann i stan då hästarna försvann? Eller är det Pilfinkar man alltid sett? Nu tjattras det i buskarna här i Östergötland och har gjort länge pga den milda vintern. Är det bara Pilfinkar eller finns Gråsparven kvar?

Är de släkt eller bara lika i läte och utseende? Mvh/WL🌺

Annons:
Åsa S
2/10/20, 7:58 AM
#1

Gråsparvar och pilfinkar är rätt lika men pilfinkar är bruna på huvudet, gråsparvar är grå. Vid min sommarstuga har jag enbart pilfinkar men vid lägenheten ser jag mest bara gråsparvar

JMW
2/10/20, 8:04 AM
#2

Pilfinken har ju också en kindfläck.

Här hos mig finns inga gråsparvar bara en massa pilfinkar. I stan däremot är det tvärtom.

Lussan20
2/10/20, 8:18 AM
#3

Min morfar kallade Gråsparven för Gröpösar! De åt hästspillning och säd, de var inga välkomna gäster i sädesbingarna.  Är de släkt? Sparv och Fink låter som olika arter? Mvh/WL🌺

Taggeman
2/10/20, 8:23 AM
#4

Dom tillhör gruppen sparvfinkar så dom är nära släkt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparvfinkar

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lussan20
2/10/20, 8:26 AM
#5

Tack för bra information! Undrar vad som tjattrar i min buskar? Ska se om någon som ser bra kan berätta! Mvh/WL👍

kamera0710
2/10/20, 11:39 AM
#6

I Södertälje, där jag bor, och dess omgivningar ser jag båda arterna. Sedan har pilfinken spritt sig norrut de senaste decennierna, minns mycket väl första gången jag såg den i Jämtland i slutet av 90-talet. Några år senare var de mer eller mindre vardagsmat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: