övrigt

Hökuggla i Göteborg?

2019-12-14 18:35 #0 av: Lona

Tänkte bara fråga hur vanligt det är att man ser Hökuggla i Göteborgsområdet? Såg en idag i Änggårdsbergen (och är tämligen säker på arten eftersom det var några ornitologer som visade oss den).

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2019-12-14 18:42 #1 av: Göstage

Ja, jag såg att artportalen återrapporterade den med snyggt foto i förrgår (?) , så den finns uppenbarligen där. Kan inte påminna mig att den är återrapporterad särskilt ofta i de här trakterna. En kul observation! Glad

Edit: kollade Artportalen igen, och igår var det flera som plåtade den i Änggårdsbergen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-14 18:52 #2 av: Göstage

Hoppas VSK kan bjuda på en snygg bild på hökis!

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-12-14 20:11 #3 av: Lona

Vi hade ju tur som passerade just när fågelskådarna hade den på span, jag hade nog inte sett den annars - och definitivt inte vetat vad det var för art! 👍

Anmäl
2019-12-15 09:54 #4 av: VSK

Skulle tro att hökuggla så pass långt söderut inte tillhör vanligheterna, men vet folk som har fotat den där nere ett antal ggr i år.

Kan visa en bild tagen under riktigt dåliga förhållanden gällande ljuset (nyredigerad bild).

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-12-15 15:20 #5 av: Göstage

#4 Snacka om järnkoll i den blicken! 

Anmäl
2019-12-15 16:04 #6 av: VSK

Den  såg nog mig som en stor sork kanske Skrattar

Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-12-15 16:16 #7 av: VSK

Nu när jag tänker efter så måste jag nog se ut som en sork för här är hökugglan på väg rakt emot mig (annat tillfälle än bilden ovan) Förskräckt

Anmäl
2019-12-15 16:19 #8 av: Göstage

Hjälm på! Förskräckt

Anmäl
2019-12-15 16:28 #9 av: VSK

Hann inte. Det enda jag hörde var ett swooosch sen var pippin borta Skrattar

Anmäl
2019-12-15 16:37 #10 av: Göstage

Var det så du fick mittbena?Glad

Anmäl
2019-12-15 16:53 #11 av: VSK

Generad

Skrattar

Anmäl
2019-12-16 17:19 #12 av: Göstage

#0 Så här var läget med observationer av Hökuggla i Göteborgstrakten t.o.m. 2017.

https://rrk.gof.nu/arter/Surnia-ulula/

Anmäl
2019-12-16 18:35 #13 av: Lona

Tack för era svar/info!
VSK, som vanligt fantastiska bilder, i synnerhet #7! Maffigt!
#12, Där ser man, flera observationer på ställen jag ofta besöker. Jag borde nog se mig omkring lite bättre och inte bara titta på mina hundar... 😁

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.