nyheter

Utkiken

2019-11-23 08:46 #0 av: Göstage

En nyhetsrulle om fåglar och skådare och den miljö de möts i.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-23 08:54 #1 av: Göstage

Tycker du att kråkan som sitter och glor på dig vid korvkiosken i kvarteret ser luggsliten ut så kan du mycket väl ha rätt - stadsfåglarna far lika illa av skräpmaten som vi, kan man läsa på YLE. 

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/11/22/skrapmat-drar-in-krakor-i-en-ond-cirkel-fjaderdrakten-och-flygformagan-forsamras

(Den välmående kråkan på Taggemans bild vill nog inte förknippas med de i artikeln förekommande olycksbröderna och -systrarna.)

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-23 09:35 #2 av: VSK

Så oerhört tragiskt att läsa, att detta beror på människan som inte orkar ta hand om matresterna. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-11-23 10:11 #3 av: Göstage

Ja, asätarna har ju funnits i vår närhet i "alla tider".  Har läst skildringar om att glador fanns inne i städerna förr och livnärde sig på kadaver och matrester. (Såg en brun glada vid en flod mitt inne i en stad i Schweiz för en del år sedan, så  på kontinenten kanske det förekommer fortfarande.)

Anmäl
2019-11-23 10:20 #4 av: VSK

Vad jag fått till mig i informationsväg så flyttar gladorna allt mer norrut i det här landet, men om det beror på nedskräpning av snabbmat finner jag långsökt. 

(Pratade med en skådare tidigare i år som såg både brun och röd glada samtidigt vid en liten sjö här i krokarna. Är ett tag sen jag hörde detta så mitt minne vacklar lite gällande färgerna på gladorna).

Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2019-11-23 10:27 #5 av: Göstage

#4 De röda gladorna kallades väl bara "glada" här innan de bruna började dyka upp något mer frekvent så att det blev anledning att skilja namnen åt.

Ja, kul att de röda gladorna blivit så förhållandevis vanliga, jag tror att arten benämns som "stabil" på Artportalen. Idag kan man knappast åka bil genom Halland utan att se åtminstone några glador från motorvägen.

Teorier jag hört om gladornas expansion är dels åtelmatningar, dels slaktavfall som lämnas i naturen. Snabbmat lär knappast ha någon roll i det fallet, nej...Glad 

Anmäl
2019-11-23 10:43 #6 av: VSK

Åtel, slaktavfall och även trafikdödade kadaver är nog en gemensam nämnare förmodligen. Perfekt att få maten serverad utan att slösa onödig energi. 

Donkens strips lockar nog inte så mkt kanske Skrattar

Anmäl
2019-11-23 11:06 #7 av: Göstage

#6 Nej, hälsokosten på donken skall vara vår egen basföda!  Skrattar

Anmäl
2019-11-23 15:09 #8 av: VSK

Gapskrattar

Anmäl
2019-11-24 10:40 #9 av: Göstage

Den 18 oktober observerade personal på golfbanan i Kristinehamn en berguv som bara med möda kunde flyga lågt över marken. Tillkallad kommunjägare fångade uven och förde den till rehab hos "Fågel-Åke" Jansson i Degerfors. Uven döptes till Lukas, efter namnsdagen den 18 oktober.

Efter tre  veckor där den  proppade i sig möss och fläskfilé och tränade upp sig i en voljär kunde Lukas återfå friheten, och både han och "Fågel-Åke" verkade helnöjda med det.

Källa

Berguvstråd

Anmäl
2019-11-24 13:55 #10 av: VSK

Så gott att berguven klarade sig. 

Anmäl
2019-11-24 15:36 #11 av: Taggeman

Dagens OBS. Artportalen!  Både fåglar, insekter,flora, m.m.
Det är dom obs.en som är inrapporterade just nu som visas.
Det finns en pil uppe vid obs.listan så man kan backa några dar bakåt.
Rödfärgat ovanliga, gult lite mindre ovanliga obs.

https://www.artportalen.se/TodaysSightings/Observerad/Alla%20artgrupper/Alla%20arter/Hela%20landet/Alla%20lokaler/Idag/Ingen/Status/1

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2019-11-24 16:33 #12 av: Taggeman

Det finns en klubb 100 för tomtskådning att ❌in så många fågelarter man kan se från sin tomt, lägenhet.
Alla medel är tillåtna bara man ser det från sin tomt,  hustak  eller bostadshus
http://geddeholmnatur.se/klubbtomt100/

Anmäl
2019-11-24 17:30 #13 av: Göstage

#11 Rätt mycket röd fetstil på Artportalen idag, men om man ville hinna med alla arterna hade man fått åka en bit...

Anmäl
2019-11-25 14:13 #14 av: Taggeman

För skojs skull gick jag igenom alla fågel obs. här på tomten till idag
det blev 111 ❌ tomt obs. Glad

Anmäl
2019-11-25 14:19 #15 av: Göstage

Otroligt! Jag kommer nog inte upp i tvåsiffrigt från min balkong under de tjugo år jag bott här...

Anmäl
2019-11-25 14:31 #16 av: Taggeman

#15 Ja listan blev lång men jag har bra natur runt huset o ser långt ut över havet.
Men många stadsfåglar kommer inte med på listan.
Många av dom tidiga obsen finns inte här längre som nattskärra, tjäder, fasan m.m.
Hade en spelgalen tjäder som var på tomten, man fick ha med sig en spade som den fick hacka på.Pustar

Anmäl
2019-11-27 13:21 #17 av: Göstage

Det har varit ont om trastar här på gården hela hösten, men idag har det anlänt ett lass björktrastar - kanske på grund av snöfall längre upp i landet.

Anmäl
2019-11-27 15:04 #18 av: Göstage

"När auktionisten Anders Danielsson i Ekshärad fick tag i ett antal gamla uppstoppade rovfåglar bad han den tidigare ägaren att ta reda på om de uppfyllde kraven för försäljning – och fick ja. Men efter att fåglarna legat ute till försäljning ringde länsstyrelsen och sa att det inte var tillåtet. Nu måste han böta 15 000 kronor, trots att fåglarna aldrig såldes."---

"– Det är väl som det är. Det är väl jag som har gjort fel. Man ska vara fruktansvärt observant innan man säljer något, det är något jag lärt mig, säger Anders Danielsson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/15-000-kronor-i-boter-for-annonsering-av-uppstoppade-faglar

Den där höken som fanns i dödsboet efter farfar, får man sälja den på nätet? Här är vägledning från Naturvårdsverket om vad som gäller köp och försäljning av monterade fåglar och djur.

Anmäl
2019-11-29 10:44 #19 av: Taggeman

Mer kråkrelaterat. En kråka som har blivit 20 år gammal.
Nils Lagerblad i Skövde har kunnat följa en och samma kråka i snart 20 års tid! Det vet han eftersom den har ett väldigt speciellt krax.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=7350431&fbclid=IwAR2hFArs9FI_NlgnL7I15j75bVrj1Y_R1Jx-xteAKCOrQGjYaBJxNvVoY0U

Anmäl
2019-11-29 12:17 #20 av: Göstage

#19 Apropå det så har jag några kråkor i min närhet som också har ett speciellt kraxande, nästan som ett hest gökurs galande.

Anmäl
2019-12-01 20:17 #21 av: Göstage

2019 har givit det bästa häckningsresultatet för kungsörn på tjugo år, rapporterar TT. Hela 271 lyckade häckningar har konstaterats, och man framhåller ett gynnsamt väder och god tillgång till föda under häckningsperioden som viktiga faktorer för det goda resultatet.

Anmäl
2019-12-02 08:03 #22 av: Jimmy.L

Den stora färggranna näbben hos lunnefåglar kan fylla en viktig funktion - nämligen som kylsystem för att undvika att fågeln blir överhettad när den flyger.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7356045

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-02 10:50 #23 av: VSK

Eftersom fåglar inte kan svettas så kan de inget annat göra än att ha näbben öppen (gäller nu inte Lunnefågeln specifikt med tanke på "kylaren"). Lunnefågeln som i sin "dräkt" är sagolikt vacker är en argsint fågel och näbben är ett effektivt vapen. 

Anmäl
2019-12-06 16:36 #24 av: Göstage

Praktfulla guldfasaner i kinesiskt vinterväder. Men skatorna är sig lika -  där som här! Glad

Anmäl
2019-12-07 05:56 #25 av: Göstage

I Setesdal i Norge har spillkråkorna fått nya favoriter i nydragna ledningsstolpar. Enligt elbolaget har de vållat skador i flermiljonklassen, och andra elbolag redovisar liknande erfarenheter av spillkråkornas framfart. 

Man försöker nu förhindra ytterligare skador genom att förse stolparna med skyddande nät. Samtidigt kan en projekteringsingenjör inte undgå att imponeras av hackspettarnas idoghet och starka näbb. "Det är ganska otroligt att se", säger han till NRK.

Anmäl
2019-12-07 10:34 #26 av: Taggeman

#25 Ja dom var duktiga på att hacka sig in i stolpen.
Vanligen är det asp som kan va lite murkna en bit in o sen lätta att gröpa ur o göra bo.
Dom är bra för andra fåglar som får nya bohål
Spillkråkan använder hålet endast en gång sägs det.

Anmäl
2019-12-07 10:40 #27 av: Taggeman

Hackspettar gillar fiberkablar med.

"Bredbandskunder i Värmdö, öster om Stockholm, har upplevt hack i sin internetuppkoppling på sistone. Bokstavligt talat.
Hackspettar har nämligen börjat sätta näbben i de inplastade luftledningarna vilket har lett till att bredbandstrafiken stoppats.

Anledningen till att ledningarna angrips är hackspettarnas utmärkta hörsel. Fåglarna hör det svaga surrande ljudet från fibern och tror att det är maskar som ligger där inne."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4de4Q6/hackspettar-letar-fiberrik-mat--nat-forstors

Anmäl
2019-12-07 10:42 #28 av: Göstage

Fiber skall ju vara nyttigt heter det ju...Skrattar

#26 Fin bild! Tummen upp

Anmäl
2019-12-07 10:55 #29 av: Taggeman

#28  Tack! Spillkråkan är svårfotad men den här är en stadskråka o inte lika rädd.

Anmäl
2019-12-07 11:24 #30 av: VSK

Hacke hackar och fiber är nyttigt Gapskrattar

Anmäl
2019-12-11 19:53 #31 av: Göstage

Sångsvanen expanderar i Sverige till områden där den inte varit häckfågel tidigare, och liknande utveckling har konstaterats på andra håll i norra Europa.

Det har genomförts några internationella inventeringar av sångsvanbeståndet i vår världsdel. Vid den första som gjordes 1995 kunde man räkna in 59 000 individer i nordvästra Europa, tjugo år senare kunde man räkna in 138 500. 

Nu är det dags för en ny inventering, närmare bestämt den 11-12 januari 2020. Är du intresserad av att rapportera in sångsvanar de dagarna så finns förutsättningarna på länken nedan. 

https://birdlife.se/hur-manga-sangsvanar-finns-det-i-europa/

Anmäl
2019-12-14 11:46 #32 av: VSK

Skall bli spännande och få ta del av uppskattat antal sen. Kul att de vackra fåglarna ökar i antal. 

Anmäl
2019-12-15 08:48 #33 av: Göstage

Laxodlare räddade vithövdad havsörn ur bläckfiskens grepp.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/blackfisken-forsokte-dranka-havsorn-da-grep-laxodlarna-in

Anmäl
2019-12-17 19:30 #34 av: Jimmy.L

Såg denna sitta i Maren på en flytbrygga  i Södertälje idag tar en bild och tänkte fota den från andra sidan om Maren när jag är 20 meter bort då flyger fågel¤&%# iväg.Storgråter

Bildtråd Stockholms skärgård  Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-12-17 20:20 #35 av: VSK

Gråhägrar kan vara så att de är kvar tills man precis lyft kameran i en bättre vinkel innan de drar Skrattar

Anmäl
2019-12-17 20:27 #36 av: Göstage

#34 #35 Rara fåglar...Skrattar

Anmäl
2019-12-17 21:21 #37 av: VSK

Skrattar

Anmäl
2019-12-21 18:29 #38 av: Jimmy.L

Det är ovanligt mycket koltrastar kvar i Sverige, som annars skulle flyttat söderut den här tiden på året.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7373020

Anmäl
2019-12-25 08:13 #39 av: Göstage

Naturvårdsverket föreslår att skyddsjakt på enskilt initiativ på trana och sångsvan skall få bedrivas. Förslaget skall nu gå ut på remiss.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5J4zB/forslag-om-skyddsjakt-pa-trana-och-sangsvan

Naturvårdsverket öppnar för riktad skyddsjakt (med auktoriserade jägare) på vissa invasiva/förvildade djurarter, bland dem fågelarterna amerikansk kopparand, nilgås, helig ibis och huskråka.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/fler-invasiva-arter-får-skjutas-1.21911164

Anmäl
2019-12-27 21:56 #40 av: Göstage

De två bröderna Svensson var i juldagarna vid Laholmsbukten för att försöka få se de sällsynta svärtorna som håller till där bland andra svärtor, men istället fick man se sju miljoner bergfinkar- en av de största fågelansamlingar som skådats i Sverige uppges det.

Källa

Anmäl
2019-12-31 18:46 #41 av: Göstage

Lappis on tour! Glad

https://www.expressen.se/gt/ulrikas-mote-med-den-sallsynta-ugglan/

Anmäl
2020-01-02 07:38 #42 av: VSK

Se där, se där GladTummen upp

Va ju bara tvungen att lägga in en bild på lappugglan bara för det Skrattar

Anmäl
2020-01-02 07:45 #43 av: Göstage

Lappugglor kan man ju inte få nog av! Tummen upp

"Ulrikas uggla" verkar ha uppträtt lika oskyggt som de du berättat om från dina marker.

Anmäl
2020-01-02 08:11 #44 av: VSK

Oftast så kan lappis vara oerhört oskygg och vid ett flertal ggr så har den faktiskt landat ett par meter ifrån mig när jag suttit på en stubbe eller liknande. Men det finns de lappisar som varit oerhört skygga med. Jag har så klart fått massor med berättelser om detta från fotokompisar samt även själv upplevt både det ena och det andra. 

Den mest skygga lappis jag noterat drog när jag var 100-120 m ifrån.

Nåt skumt grönstick i bilden (men det får vara). 

Anmäl
2020-01-02 08:26 #45 av: Göstage

Kanske har den varierande skyggheten att göra med tillgången till föda, så att de är mer oreserverade där det finns mer mat att hämta, medan de  tycker att de lika gärna  kan dra vid en störning där det ändå inte finns så mycket käk? Bara en tanke...  

Anmäl
2020-01-02 08:31 #46 av: VSK

Så kan det nog absolut vara. Men jag tror även det beror på att lappisar är olika individer. Många som fotat lappis ganska mkt har lagt märke till detta. Så det är nog kanske en kombination av flera orsaker. 

Anmäl
2020-01-03 21:20 #47 av: Jimmy.L

Här låter skatan som en siren i det brandhärjade Austraen

Anmäl
2020-01-05 14:03 #48 av: Jimmy.L

Det ser dystert ut för jaktfalken och årets inventering gör inte situationen ljusare. Inventerarna hade hoppats på ett bra resultat med det blev endast åtta lyckade häckningar som resulterade i 22 ungar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=7365279

Anmäl
2020-01-08 12:07 #49 av: Göstage

Aftonbladet uppmärksammar en dokumentation som visar hur lunnefåglar använder pinnar för att klia sig, och tillfogar ovanstående kommentar. Fast det vet vi väl sedan tidigare? Vill minnas att det finns någon tätting på Madagaskar (?) som letar i sprickor på trädstammar efter insekter med hjälp av pinnar, och samma gäller även bland annat nyakaledonienkråkan

(Tidningens rubrik om att det är första gången man uppmärksammar det bland sjöfåglar är däremot troligen korrekt.)

Anmäl
2020-01-08 12:50 #50 av: VSK

Har för mig jag sett andra fåglar än Lunnefågeln klia sig med diverse "verktyg". Kan dock inte minnas arterna. 

Anmäl
2020-01-10 08:31 #51 av: Jimmy.L

2019 års ejderboinventering i Lygnaskärgården gav fyra bon. Magdalena Rinaldo som bor på ön är bekymrad. – Det är skrämmande med hela nedgången av liv, säger hon.

http://www.skargarden.se/endast-fyra-ejderbon-hittade-i-lygnaskargarden/

Anmäl
2020-01-10 09:23 #52 av: Göstage

#51 Ja, det där är illavarslande...Ledsen

Anmäl
2020-01-10 09:28 #53 av: Göstage

Vid en vetenskaplig expedition till två små öar utanför Indonesiens fastland har man påträffat inte mindre än tio tidigare ej kända arter eller underarter av sångare.

Källa

Anmäl
2020-01-10 09:29 #54 av: Taggeman

#51 Tråkigt o det är samma utveckling här i Stockholmsskärgård.
Det är örn ( har nu en 5 par på ön  från inga) som skrämmer upp ejdrarna sen kommer korp,  kråka, trut o kalasar på äggen även gässen på öarna blir drabbade av samma orsak.
Det har blivit mycket häger med på öarna o allt som går ner i deras hals blir mat så mås o andra fåglar har det svårt med.
Så dom små fågelöarna har blivit ganska tomma på fågelliv.

Anmäl
2020-01-10 17:30 #55 av: Jimmy.L

Hornugglans ungar kläcks vanligtvis mellan februari och augusti – men i Malmö finns en månadsgammal unge mitt i januari.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7382448

Anmäl
2020-01-11 14:03 #56 av: Jimmy.L

I bokskogen på hallandsåsen övernattar just nu miljontals bergfinkar som lockats hit av den ovanligt höga tillgången på bokollon. Moa Pettersson som själv fågelskådar på fritiden fångade bergfinkarna på film. – Det var en fantastisk upplevelse, jättehäftigt, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/miljontals-bergfinkar-overnattar-pa-hallandsasen

Anmäl
2020-01-12 09:58 #57 av: Göstage

Skriften "Sveriges fåglar 2019" som finns att ta del av på nätet tar upp skogsfåglarnas situation i vårt land. Mycket tycks peka på att en tidigare positiv utveckling för de svenska skogsfåglarna till följd av en omläggning av skogspolitiken för drygt 20 år sedan nu är bruten.

https://birdlife.se/oroande-utveckling-for-faglarna-i-sveriges-skogar/

Anmäl
2020-01-12 10:10 #58 av: Taggeman

#57 Tråkig utveckling med skogsskyddet som urholkas.

Anmäl
2020-01-12 10:44 #59 av: VSK

Instämmer med föregående talare. 

Anmäl
2020-01-18 13:18 #60 av: Göstage

Ännu ett fall av det smittsamma viruset H5N8, en variant av fågelinfluensan, har upptäckts, denna gång i Tjeckien.  Tidigare har det konstaterats i Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien, och tiotusentals tamfåglar har nödslaktats.

Källa

Anmäl
2020-01-26 15:46 #61 av: Jimmy.L

När julgranen skulle plockas ner på innergården nära Mariatorget gjordes ett oväntat fynd. Ett koltrastbo – med levande ungar. Extremt ovanligt mitt i vintern, enligt fågelexpert.

https://mitti.se/nyheter/fagelungar-julgransplundring-exceptionellt/?omrade=sodermalm&view=app

Anmäl
2020-01-26 15:54 #62 av: Göstage

#61 Verkligen udda - hoppas att de klarar sig!

Anmäl
2020-01-30 16:45 #63 av: Jimmy.L

Ibland har man tur. Österåkersfotografen Niklas Beckman tar helst bilder av rovfåglar, men i söndags fick han först syn på Sveriges minsta fågel – kungsfågeln och sedan landets största – havsörn.

https://mitti.se/nyheter/fotoflax-landets-storsta/?omrade=hela-stockholm&view=app

Anmäl
2020-01-31 11:35 #64 av: kamera0710

"Antalet fåglar i byar minskar ofta när äldre hus rivs och ersätts med moderna hus, enligt en polsk studie. Nu visar forskare vid SLU och i Polen att fåglarna också missgynnas av att äldre hus renoveras för att till exempel bli mer energisnåla. En orsak är att tillgången på boplatser minskar.

Många fågelarter som lever nära människor visar en nedåtgående trend. Det gäller till exempel gråsparven som har minskat med 70 procent i Europa sedan 1980. När människor byter tak eller förbättrar isoleringen på ett hus försvinner hålrum och skrevor som fåglar kan använda för att bygga bo."

"Fågelvänlig arkitektur kan handla om att sätta upp holkar eller att integrera potentiella boplatser, såsom hålrum och skrevor, i designen för nya och renoverade hus. Det kan också handla om att bevara strukturer hos de äldre byggnaderna vid renoveringen, till exempel utvändiga tvärbjälkar.

– Det vi som samhälle måste inse är att det är viktigt för vårt välmående att bevara biologisk mångfald. Sparvarnas tjatter utanför fönstret är inte bara trevligt bakgrundsljud i vår vardag. Det hör ihop med kvaliteten i vår livsmiljö. Tyvärr är det fler och fler som inte hör gråsparv och andra fåglar som följer oss människor, säger Zuzanna Rosin."

https://www.forskning.se/2020/01/24/byar-tappar-faglarna-nar-husen-moderniseras/

Anmäl
2020-01-31 12:00 #65 av: Göstage

#64 Känner igen det från mitt eget kvarter. Här fanns ett antal hyreshus med perfekta väggar för hussvalorna att bygga bo på, och det fanns gott om hussvalor på den tiden. Men husen har rivits och ersatts av höghus som inte verkar locka svalorna alls. 

Nu "begär" jag förstås inte att husrivningarna borde ha stoppats, men det är synd att man inte ger fåglarna några alternativa bobyggnadsplatser på de moderna fastigheterna. Det hade inte behövts stor insats, och man hade kunnat placera dem så att inte folk på marken riskerat få spillning på sig från bona.   

Anmäl
2020-02-01 07:16 #66 av: Jimmy.L

På Gotland finns ett stort bestånd av örnar och under de senaste åren har konflikter uppstått mellan vindkraften och örnarnas existens.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hur-paverkas-ornar-av-vindkraftverk

Anmäl
2020-02-01 07:29 #67 av: Göstage

"Under tio år har turer till Ängsjö utanför Västerås organiserats för beskåda de havsörnar som häckar vid Mälaren. I år ställs turerna för första gången in, då bristen på is gör att örnarna inte kan lockas med mat på isen", rapporterar SVT.

#66 Mer i det ämnet här.

Anmäl
2020-02-15 08:46 #68 av: Göstage

"Måsen Mågens" har blivit ett viralt skämt bland danska ornitologer sedan Lidl i Rønne på Facebook uppgett att den tydligt ungfågeltecknade individen hängt utanför deras butik sedan maj 2017, skriver Jyllandsposten.

Anmäl
2020-02-15 17:30 #69 av: Göstage

I Finland har man redan räknat in en del flyttfåglar, därav några arter som vi brukar ha övervintrande här, men som inte brukar synas i Finland så här års. Det rör sig främst om "vädersträckare" som flyttar undan om ett omslag till vinterväder sker.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/15/varen-narmar-sig-tidigt-en-del-flyttfaglar-redan-framme-i-finland

Anmäl
2020-02-16 19:19 #70 av: Jimmy.L

Det finns bara 15 berguvsrevir i hela Skåne. I vinter försöker skånska ornitologer hitta fler platser där den stora ugglan trivs och de vädjar till allmänheten om hjälp. – Det är en fantastisk fågel, så stor och kraftig, säger Arne Hegemann vid Skånes ornitologiska förening.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nu-ska-skanes-berguvar-raknas

Anmäl
2020-02-17 15:05 #71 av: Jimmy.L

Ett koltrastbo – med levande ungar – hittades på en innergård nära Mariatorget i januari. Nu meddelar en granne att ungarna har klarat sig och lämnat boet. Och en ny kull är på gång.

https://mitti.se/nyheter/fagelungarna-julgranen-flyttat/?omrade=hela-stockholm&view=app

Anmäl
2020-02-22 07:04 #72 av: Göstage

#71 Det var ett inslag på Naturmorgon nu i morse om koltrasthonan på boet, och ruvningen av den nya kullen verkar fortlöpa normalt.

Anmäl
2020-02-22 07:05 #73 av: Göstage

En berglärka som dog för 46.000 år sedan men med fjäderdräkten närmast intakt har hittats infrusen i permafrosten i  delrepubliken Sacha i Sibirien. Forskarna säger att fyndet kommer att hjälpa dem att förstå den dåtida faunasammansättningen, och att få veta mer om hur fåglarna responderar på klimatförändringar.

Källa

Anmäl
2020-03-01 12:59 #74 av: Göstage

Kraftig minskning av örnar vid den årliga räkningen, men man tror att det beror på den gynnsamma vintern.

"Under lördagen genomfördes den årliga örnräkningen från Nynäshamn i öster, längs Mälaren och Hjälmaren vidare till Vättern och området kring Tiveden. Totalt observerades 125 örnar, vilket är en halvering jämfört med förra årets resultat. Men det finns ingen anledning till att vara orolig, menar Sten Ullerstad som är projektledare för örnräkningen.
Att det har varit en mild vinter tros ha påverkat årets resultat.
– Det beror helt och hållet på vädret. Vi hade nog räknat med ännu sämre resultat med tanke på att vi har barmark men framför allt för att vi inte har någon is på sjöarna."--- 

"Årets räkning omfattade 89 platser i fem olika län och i 25 kommuner. Flest örnar noterades vi Mälaren väster om Hjulstabron där man räknade till 67 havsörnar. På östra sidan av Hjulstabron noterades 19 havsörnar och vid Hjälmaren inklusive Tysslingen och Kvismaren räknades 16 havsörnar."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/125-havsornar-raknade-det-ar-en-halvering

Anmäl
2020-03-10 07:28 #75 av: Göstage

En studie från Lunds universitet på större strandpiparens vintervistelse visar att hanarna flyttar längre än honorna. Medan honorna stannar i Frankrike så fortsätter hanarna ytterligare 80 mil till Portugal och Spanien. 

Studien har gjorts i mindre skala, man har följt 20 individer i totalt 31 höstflyttningar och 23 vårflyttningar. Orsaken till de skilda flyttmålen är inte klarlagd.

Källa

Anmäl
2020-03-21 15:59 #76 av: Göstage

Streamingsändningen från tranornas Hornborgasjön är igång för säsongen.

http://www.webbkameror.se/djurkameror/hornborgasjon/hornborgasjon_live_1280.php

Trantråden

Anmäl
2020-03-21 18:21 #77 av: VSK

Än så länge rätt så glest med tranor (kikade nyss) men de kommer väl så småningom. 

Anmäl
2020-03-21 18:55 #78 av: Göstage

Det var rätt så tätt när jag lade ut länken, men sedan drog nog mer än hälften på en gång.  En del verkade landa på andra sidan ån men utanför kameravinkeln, andra kanske flyttade vidare. De som är kvar har nog sökt sig till nattkvarteren i vassruggarna.

Anmäl
2020-03-22 06:43 #79 av: Göstage

Ett vårtecken är att ringmärkningssäsongen vid Falsterbo fågelstation har inletts för säsongen, som varar till den 10 juni. Premiärfångsten bestod bland annat av rödhake, gärdsmyg och järnsparv.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/arets-ringmarkning-igang-i-falsterbo

Anmäl
2020-03-22 08:05 #80 av: Göstage

#77ff Nu på morgonkröken är det full aktivitet på fältet framför kameran.

Anmäl
2020-03-24 15:11 #81 av: Göstage

Apropå trankameran: finska WWF har redan kört igång streamingen från ett fiskgjusebo  vid Saimen i väntan på att gjuseparet skall infinna sig.

https://luontolive.wwf.fi/kalasaaski/

Anmäl
2020-03-24 16:08 #82 av: Taggeman

Fiskgjuse har synts på ön (Runmarö) redan. Så dom är på G.

Anmäl
2020-03-24 16:13 #83 av: Göstage

#82 Tummen upp

Anmäl
2020-03-27 03:30 #84 av: Göstage

Brist på lämpliga bohål i träd är akut för ugglor, men i Australien gör man nu försök med att skapa inbjudande bohål med hjälp av laser, algoritmer och 3D-printing skriver The Conversation.

Anmäl
2020-03-27 10:45 #85 av: Göstage

#76 Fler tranor än turister vid Hornborgasjön i år, blir väl till att trösta sig med streamingskådande för tranvännerna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fler-tranor-an-turister-vid-hornborgasjon

Anmäl
2020-03-27 11:07 #86 av: VSK

Blev faktiskt tillfrågad om att åka till Hornborgarsjön detta året men tackade nej av flera skäl.

I #43 skrev du "Lappugglor kan man ju inte få nog av! Tummen upp" så därför så kan jag visa en misslyckad men ändå inte bild (har tappat kontrollen om jag visat denna offentligt förut) på lappis flygandes emot mig. Fast objektiv så hade jag försökt backat med fötterna så hade det slutat med att jag fotat himlen Skrattar

Anmäl
2020-03-28 23:00 #87 av: Martin

#86 Mycket snygg!

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2020-03-29 07:18 #88 av: VSK

Tack.

Här en annan bild med lite mer action i. Definitivt inte vingklippt. 

Anmäl
2020-03-29 15:10 #89 av: Göstage

#86ff Suveräna bilder från VSK- som alltid!Tummen upp

Anmäl
2020-03-29 15:27 #90 av: VSK

Tack det var snällt sagt Glad

Anmäl
2020-03-31 09:33 #91 av: Göstage

Massdöd bland ejdrar på norska Östlandet. Lokala fiskare och naturvänner tror att det är bristen på blåmusslor som kan vara orsaken, men det är inget som är säkerställt.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/over-70-aerfugler-funnet-dode-_-har-trolig-funnet-arsaken-1.14958636

Anmäl
2020-04-02 08:46 #92 av: Jimmy.L

Ett filmbolag från Tjörn ansöker om tillstånd för att filma sillgrisslor på Stora Karlsö. Filmen ingår i en vattenserie som ska visas på SVT.

https://www.gotland.net/sv/se-gora/arkiv/vill-filma-sillgrisslor-till-tv-dokumentar

Anmäl
2020-04-04 16:49 #93 av: Taggeman

Tajgablåstjärt är synlig i norra Sverige,  Umeå nära Baggböle
https://www.artportalen.se/Media/Image/2763106
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tajgabl%C3%A5stj%C3%A4rt

Anmäl
2020-04-05 18:37 #94 av: Jimmy.L

Vår på Lidingö: Sångsvanar jagade iväg nyfikna kanadagäss. – Med kameran i beredskap kan man fånga fina ögonblick, säger Marianne Örnberg.

https://mitti.se/nyheter/fageldramatik-vastra-langkarret/?omrade=hela-stockholm&view=app

Anmäl
2020-04-05 21:52 #95 av: VSK

Tror jag fotade nåt liknande förra året. 

Anmäl
2020-04-07 19:32 #96 av: Jimmy.L

I flera veckor har elever från runt om i landet arbetat för att skapa en så bra och snygg fågelholk som möjligt. 402 bidrag har kommit in och i dag presenterades de tio finalisterna. Bakom verket ”Timmerholken” står Matilda och Ebba som går i årskurs sex på Västerhaninge Montessoriskola i Haninge.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/har-ar-finalisterna-i-sm-i-fagelholk

Anmäl
2020-04-07 22:16 #97 av: Göstage

#96 Fantasifulla kåkar- klart att man röstade! Tummen upp

Anmäl
2020-04-08 07:36 #98 av: Jimmy.L

Fågelskådarna kommer inte till Öland i den utsträckning som ölänningarna är vana vid den här våren och det gör att näringsidkare nu kämpar för sin överlevnad.

https://sverigesradio.se/artikel/7448093

Anmäl
2020-04-10 08:46 #99 av: Göstage

#98 Nej, i år håller sig nog fågelskådarna i hemtrakterna. Skådaren Patric Gullström i Sunne tvekar inte på hur han skall tillbringa sin påsk, han drar till sjön Björken. I naturen är det gott om svängrum och ingen överhängande fara för coronasmitta. Patrics önskeart  är brun glada, även om den är ovanlig i hans omgivningar.

Anmäl
2020-04-10 08:52 #100 av: Göstage

På SVT Play streamar man älgvandringen även i år. Kollade lite förra året, och då kunde man se en del fåglar också, bland annat sångsvanar. Ännu så länge  är det dock mycket is kvar på vattnet.

https://www.svtplay.se/video/26316502/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-sasong-2-slow-tv-dag-1

Edit: efter att jag skrivit inlägget tittade jag in på sändningen, och precis då landade två sångsvanar i en vak.

Anmäl
2020-04-10 16:56 #101 av: Jimmy.L

Skrattar

Anmäl
2020-04-10 17:34 #102 av: Göstage

Skrattar

Anmäl
2020-04-15 15:01 #103 av: Göstage

Hundratals, kanske t.o.m. mer än tusen, döda fåglar har hittats på den danska ön Läsö den sista tiden, det rör sig främst om havsfåglar och änder. Laboratorieprov är fördröjda på grund av coronapandemin, men de första utlåtandena säger att det inte är fråga om fågelinfluensa.

Läsö ligger ju utanför Jyllands nordöstra kust och är "den sista utposten" mot den svenska västkusten, så risken är uppenbar att fågeldöden sprids hit, om den inte redan har gjort det.

Källa

Anmäl
2020-04-17 07:18 #104 av: Jimmy.L

Vid den sjätte kontrollen på orienteringsklubben OK Älgens träningsbana har en tjädertupp bestämt sig för att husera. Kan man inte flytta fåglar så får man flytta banan - och det är precis vad som hänt.

https://sverigesradio.se/artikel/7453664

Anmäl
2020-04-17 07:39 #105 av: Göstage

#104 Min gamla klubb som jag tävlade i som (mindre lovande) junior i forntiden. Skrattar 

Anmäl
2020-04-19 08:00 #106 av: Göstage

Stararna är tidigt igång med häckningen här. Under taknocken ovanför mitt rumsfönster brukar tornseglarna häcka, men i år har stararna lagt beslag på ett utrymme - hoppas att de hunnit flytta ut innan svalorna anländer om en månad! Till skillnad från tornseglarna skitar stararna ner - fönstret är fullt av fågelspillning, men det är knappt någon idé att tvätta rent det förrän de häckat färdigt. Man kanske får hoppas på några rejäla regnskurar snart... 

Anmäl
2020-04-19 08:45 #107 av: Taggeman

#106 Går det att sätta upp en bredare typ bräda ovanför fönstret som får ta emot dom värsta regnskurarna av skit Funderar

Anmäl
2020-04-19 08:58 #108 av: Göstage

Jag har varit inne lite på det, men då får jag nog konsultera fastighetsskötaren. Följden kan bli att de täpper till hålet under taket, och då mister tornseglarna en häckningsplats och det vill jag ju inte. Får väl hålla persiennen nedfälld de närmaste veckorna för att slippa se misären och hoppas att inte grannarna på andra sidan gården klagar på misären...

Anmäl
2020-04-23 13:15 #109 av: Göstage

"Allt med fåglar för mej, är vackert. Ni kanske inte bryr er, men: det vilda som kommer nära är ändå som ett slags svar på vilka vi en gång var, och är nu."

Ulf Lundell  om fåglar i sin blogg

Anmäl
2020-04-23 15:59 #110 av: VSK

Hade en del ärenden idag men lyckades smussla med kameran lite i smyg så medan frun gick in på apoteket så smög jag ned till Svartån Hyschar

Clint Eastwood på bild (inte optimalt ljus direkt men vad göra). 

Anmäl
2020-04-27 06:13 #111 av: Göstage

Mikael Kilpi, finsk ejderexpert, tycker att det ser bättre ut för ejdrarna kring Hangö än de gjort de senaste åren.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/26/nastan-varje-morgon-aker-han-ut-for-att-se-ejdrarna-hangobon-mikael-kilpis

Anmäl
2020-04-30 16:12 #112 av: Göstage

Lite tröst för uteblivna besök i fågelmarkerna detta coronaår.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/fantastisk-faenomen-i-vilde-vidunderlige-danmark-tusindvis-af-fugle-laver-hvid

Anmäl
2020-05-02 06:48 #113 av: Göstage

Dags för fågelsångsnatten på radio. Man kunde ju ha haft bättre tur med vädret...

https://www.svt.se/kultur/faglarna-tar-over-sveriges-radio-for-en-natt-atta-timmar-slow-radio

Anmäl
2020-05-03 07:50 #114 av: Göstage

Mer än 130.000 flamingofåglar övervintrar i indiska Mumbayregionen, och i år verkar beståndet vara rekordstort. Frånvaron av människor på stränderna i dessa coronatider gör att fåglarna uppträder mer oskyggt och visar sig där de normalt inte brukar vistas. 

https://edition.cnn.com/travel/article/flamingos-mumbai-lockdown-scli-intl/index.html

Anmäl
2020-05-04 11:25 #115 av: Göstage

En grågås har utnyttjat coronafriden på den normalt hårdtrafikerade centralstationen i York till att lägga ägg i en blomsterlåda mitt i smeten. En goose cam har förstås installerats för att följa vad som sker i och runt boet.

https://www.yorkshirepost.co.uk/news/people/theres-now-webcam-filming-york-station-goose-nest-2654756 

Anmäl
2020-05-07 08:24 #116 av: Taggeman

Överdriven myt att ekorrar tar fågelägg och fågelungar.
"Olavi Grönwall, pensionerad ekorrforskare, har undersökt ekorrars matvanor och fann då att det i stort sett är en myt att ekorrar tar fågelungar och fågelägg. Han berättar för Land om sin studie:
– Vi analyserade innehållet i närmare 600 ekorrmagar och hittade bara fågelrester i fem av dem. Jag har en gång sett en ekorre gnaga på en koltrastvinge och skulle tro att det ofta handlar om att de äter på ett kadaver eller upphittade skalrester för att få i sig kalcium, inte att de själva dödar fågeln eller har sönder ägg.
Av 1600 undersökta ekorrar hittades rester av fåglar, fågelungar och fågelägg endast i fyra stycken. Inte heller i den här undersökningen kan man vara säker på att det innebär att ekorrarna tagit hela ägg eller dödat fågelungar. De kan lika gärna ha ätit äggskal och fågelrester de hittat".
https://www.natursidan.se/nyheter/overdriven-myt-att-ekorrar-tar-fagelagg-och-fagelungar/?fbclid=IwAR2dO5Fd2BxPW32KbSUWeTTWZZeGSBDW_GOWOYeam58KmbnrAh28sKFGwss

Anmäl
2020-05-09 07:11 #117 av: Jimmy.L

Coronapandemin har gjort att allt fler är ute och rör sig, men alla känner inte till var det gäller att vara extra försiktig. Maglarps sandtag utanför Trelleborg som är hem för en stor koloni backsvalor är en av de platserna. Där har flera barn lekt i de höga sandbranterna.

https://sverigesradio.se/artikel/7469670

Anmäl
2020-05-09 07:22 #118 av: Göstage

#117 Bra om man kan få stopp på det innan häckningen börjar.

Anmäl
2020-05-10 11:40 #119 av: Göstage

#12ff  "Tomtskådning"  är inte någon studie av tomtar, utan en koll på hur många fågelarter man kan skåda på och från den egna tomtmarken. "Vårfåglar in på knuten" gick av stapeln igår och lockade kanske extra många deltagare så här i coronatider.

De tre som lyckades bäst av 1500 deltagare fick ihop hela 96 arter från sina respektive utkiksposter.

https://birdlife.se/resultat-av-varfaglar-inpa-knuten/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fagelskadning-i-coronatider-1500-entusiaster-raknade-arter-fran-altanen

Anmäl
2020-05-10 12:09 #120 av: Taggeman

Synd att man inte va med jag hade nog skrapat ihop en ca 50 olika arter på altanen.
Får ha koll på det till nästa år.

Anmäl
2020-05-10 12:17 #121 av: Taggeman

Ser att man ska gå in på en FB -sida för att anmäla sig o så ska man räkna dom här olika arterna under en viss tid den här dan.
https://birdlife.se/rakna-arter-i-varfaglar-inpa-knuten/

Anmäl
2020-05-10 12:20 #122 av: Göstage

Ja, men det gällde tydligen bara lördag den 9 maj under förmiddagen,  05-13. Det verkar ha varit lite kort varsel - artikeln lades ut den 30 april.

Anmäl
2020-05-16 09:11 #123 av: Taggeman

Lockfågel! Har provat dom blir väldigt nyfikna. Mobiltelefon
Att locka fåglarna med mat är i princip meningslöst, men vissa använder ljudliga appar i sina mobiltelefoner. Det berättar fågelintresserade Wictoria Wadman som till vardags jobbar på Länsstyrelsen i Jämtlands län.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7470495

Anmäl
2020-05-18 12:13 #124 av: Göstage

Inga allmänna båtförbindelser med Stora Karlsö detta pandemiår, men från i juni skall det gå att trösta sig med att beskåda livet i grisslekolonin i livesändning.

Källa

Anmäl
2020-05-20 09:25 #125 av: Göstage

Ovanliga bilder har under våren nått oss från Venedig, där vattnet i kanalerna i brist på turisttrafik blivit så klart att man kan se stim av fiskyngel på botten av dem. Men stadens styrelsepersoner längtar efter sina turister, och det tycks även tamduvorna på Markusplatsen göra. Nu när inga turister finns där att mata dem har de dragit sin kos i jakt på annan försörjning.

https://jyllands-posten.dk/livsstil/rejser/ECE12155059/noedraab-fra-verdensberoemt-by-selv-duerne-er-forsvundet/

Anmäl
2020-05-25 07:13 #126 av: Göstage

#106 Vet inte om stararna fick sin tidiga häckning förstörd av den kalla våren, men de verkar ha givit upp. Däremot har de, eller ett annat par, hittat ett bra ställe under taket alldeles ovanför min balkong. Trevliga grannar att ha, om än lite skräpiga. För övrigt har jag inte sett så många starar förr som nu i kvarteret - kanske har de blivit stadsbor på allvar nu?

Anmäl
2020-05-27 19:24 #127 av: Göstage

"En person har fått uppsöka sjukhus för att få en stelkrampsspruta efter att ha blivit hackad på av en aggressiv kråka på Rosenlundsgatan i Stockholm, skriver polisen.
– Jag vet inte varför den var så arg, men det var en person som blev hackad i huvudet och började blöda så personen fick uppsöka sjukhus, säger Per Fahlström vid Stockholmspolisen."---

Aftonbladet

En kråka som uppträdde på liknande aggressivt sätt förra sommaren är starkt misstänkt även för detta överfall.

Anmäl
2020-05-28 07:21 #128 av: Göstage

Vattenbufflarna Maud och Ellen, mor och dotter, skall jobba i Fysingens naturreservat   i sommar med att beta och därigenom gynna den biologiska mångfalden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/ellen-och-maud-ar-lanets-forsta-vattenbufflar

Anmäl
2020-05-28 17:29 #129 av: Jimmy.L

Flera kråkattacker vid Rosenlundsgatan på Södermalm har rapporterats under de senaste veckorna.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/attackkrakorna-pa-soder-slar-till-igen/repteB!4Uo2j0995vbYku6IZGrv4w/

Anmäl
2020-05-30 13:08 #130 av: Göstage

BBC har streaming wildlife på YouTube.

Just nu kan man bland annat kolla lyckan i rörsångarboet och göra ett hemmahosbesök hos sothönorna.

https://www.youtube.com/watch?v=zX2gTIBj1LQ

Anmäl
2020-06-01 19:05 #131 av: Göstage

#127 #129 Stampens kyrkogård i centrala Göteborg nyttjas av många solbadare när vädret är som nu, men häckande kråkor gillar inte inkräktarna utan anfaller, dock har hittills inga allvarligare skador rapporterats. Kråkorna anfaller bakifrån, men visar man kråkorna att man har koll på dem lägger de av. Påstår åtminstone en zoolog.

Källa

Anmäl
2020-06-01 19:49 #132 av: Göstage

#126 Stararna är goda grannar. De jagar nämligen flugor på min balkong, och jag ser konturerna av dem genom persiennerna när de tar ett varv på jakt efter någon flygande insekt. 

Anmäl
2020-06-03 07:02 #133 av: Jimmy.L

126 bogångar har backsvalor grävt ut i en gammal spånhög på Smurfit Kappa i Piteå. Fågelskådare tror att de kan ha flyttat dit från en kyrkogårdsmur i Öjebyn, och operatören Dick Eriksson gillar sina nya jobbarkompisar: "Mycket trevligt. De kvittrar på."

https://sverigesradio.se/artikel/7486910

Anmäl
2020-06-05 09:22 #134 av: Göstage

I norska Berlevåg har man problem med att den tretåiga måsen, krykkja på norska, dragit sig in i tätorten med sitt bobyggande med tillhörande nedskräpning och skränande.  Ett "krykkjehotell" bortom mänsklig bebyggelse i form av en boställning med 320 platser för reden till en kostnad av 220.000 NKR nobbas fullständigt av måsarna - inte en plats är besatt!

I Sverige är den tretåiga måsen sällsynt, och häckar väl bara på ön Nidingen på Hallandskusten.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fredet-fugl-vil-ikke-flytte-ikke-inn-pa-hotell-1.15040559

Anmäl
2020-06-15 15:02 #135 av: kamera0710

Positivt år för vit stork i Sverige.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGpeWV/rekordar-for-storkar--fler-an-pa-100-ar

Anmäl
2020-06-17 12:47 #136 av: Jimmy.L

Det blev en annorlunda promenad runt Vedastigen i Vallentuna för Marie Reinholdz Latva och hennes mamma. När de såg en ormvråk som hade fastnat med benet i en björk tvekade de aldrig att hjälpa den stressade fågeln.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/hon-raddade-skadad-ormvrak-pa-vedastigen/reptfo!IwFrJcbItjsnY9VvIE0Tw/

Anmäl
2020-06-18 08:42 #137 av: Göstage

I ett forskningsprojekt har svart/vita flugsnapparhonor och deras ägg flyttats från Nederländernatill Skåne. I Nederländerna häckar flugsnapparna 14 dagar tidigare än i Skåne, och man vill nu se hur fåglar anpassar sig till annat klimat och hur det inverkar på ungarnas utveckling.

Som icke forskare tillåter jag mig att tycka att det verkar en aning klåfingrigt, men...Funderar

Anmäl
2020-06-20 09:32 #138 av: Göstage

Varje midsommar återkommer detta faktum i tankarna som ett brev på posten... 

"Det är midsommar i Sverige, men trots det har några vadarfåglar redan varit på väg söderut i ett par veckor! Först ut var skogssnäpporna, och de har senare följts av bland annat storspovar och svartsnäppor. Nu börjar det även dyka upp gluttsnäppor, grönbenor och enstaka småvadare. För vadarna verkar vistelsen i höga nord vara något av ett nödvändigt ont, men man stannar inte heller mer än absolut nödvändigt."---

https://birdlife.se/i-vadarnas-varld-kommer-hosten-tidigt-veckans-fagel/

Samtidigt:

"Här på Ölands södra udde möter arktiska vadare på vårsträck sina mer sydliga kollegor, som är på höststräck!

Mitt i den finaste försommaren upplever fågelskådarna inledningen av höstens stora under:

Det stora sträcket!"

https://naturumottenby.se/aktuellt-i-kikaren-10/

Bilden på gluttsnäppan har kamera0710 tagit.

God fortsättning på midsommarhelgen och sommaren!

Anmäl
2020-06-30 18:07 #139 av: Göstage

#96ff Vinnarna i SM i fågelholk korade.

https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/grattis-till-vinnarna-i-sm-i-fagelholk-2020

Anmäl
2020-07-01 13:29 #140 av: Göstage

Professor Björn Olsen idag mest känd som pandemidebattör skall sommarprata den 28 juli. Redan 2006 gjorde han ett Sommar, som till stor del handlade om fåglar. Det kan fortfarande höras på nätet med förkortad musik.

Lite kringinfo:  "Björn Olsen startade Stora Fjäderäggs fågelstation 1983 och var stationschef fram till 1998. Han hade som ornitolog 409 kryssade fågelarter (2006)", kan man läsa på Wikipedia.

Anmäl
2020-07-04 09:11 #141 av: Göstage

Att nya fästingarter tar sig hit med flyttfåglar från Afrika är tidigare känt, men nu tror forskare att det varmare klimatet i Sverige kan innebära att fästingarna kan reproducera sig och bli bofasta i Sverige. Det gäller bland annat en art som har synförmåga och kan förflytta sig som en spindel.

Källa

Anmäl
2020-07-05 15:23 #142 av: Taggeman

Konstgjorda fåglar lockade kentska tärnan tillbaka till Falsterbonäset.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=7246828&fbclid=IwAR1h1_NASqqwnHoCuBTmCO1czCfDugartY_qb5J0uBV8tKniYfBTLHig3Bw

Anmäl
2020-07-06 13:48 #143 av: Göstage

Enligt ett förslag från Naturvårdsverket som gått ut på remiss kan jakten på råkor upphöra från och med 2021. (Journalisten placerar råkan bland rovfåglarna, vilket väl inte vittnar om någon pålästhet...) 

"Längre upp i landet är frågan om vargen infekterad. I Skåne handlar det om rovfåglar, framför allt råkor.

Fågeln anses vara livskraftig, alltså att det finns gott om dem. Varje år skjuts råkans ungar 10 maj–10 juni. Många av dem hamnar på en tallrik på ett gästgiveri. Råkan anses vara en delikatess.

– Det är också en skånsk tradition. Det finns belägg för att den den funnits redan innan vi blev kristna. När man kristnade Skåne försökte man förbjuda jakten, man skulle inte få äta råkor för att det var en ”oren” fågel, säger Lasse Persson.

– En motivering, enligt Naturvårdsverket, är att man vill avskaffa jakt på råka eftersom den inte används till konsumtion. Det kan man ju ifrågasätta som skåning, eftersom vi äter dem."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jok4aP/jakten-pa-raka-kan-totalforbjudas

Själv tycker jag att det är trevligt når man reser söderut i landet och ser de första råkorna på åkrarna utmed vägen. Men visst, jag förstår om en del tycker att den är jobbig.

Anmäl
2020-07-08 15:39 #144 av: Göstage

Musselodling mister KRAV-certifiering efter att minst 13 ejdrar hittats döda i deras nät.

Källa

Anmäl
2020-07-08 18:48 #145 av: Göstage

Måsen Astrid har en riktig vän i Leonard, 11.Glad

https://www.itromso.no/nyheter/2020/07/07/Leonard-11-har-satt-opp-skilt-for-%C3%A5-redde-livet-til-m%C3%A5sa-Astrid-og-hennes-egg-22242519.ece

Anmäl
2020-07-14 09:07 #146 av: Göstage

#145 En annan mås verkar däremot ha en ovän...

"Man bet mås" - en dröm för en rubriksättare?

Anmäl
2020-07-16 07:29 #147 av: Jimmy.L

Under söndagskvällen hittades en duvhök vid Bro Hof golfklubb. – Vi misstänker att någon har klippt duvhökens handpennor avsiktligen och har därför valt att polisanmäla händelsen, säger Andréas Forsman hos Stockholms Vildfågel Rehab.

https://mitti.se/nyheter/duvhok-hittades-avklippta/?omrade=hela-stockholm&view=app

Anmäl
2020-07-16 08:29 #148 av: VSK

De som gjort detta är inget annat än djurplågare och hoppas verkligen de åker dit (även om det aldrig lär hända). 

Anmäl
2020-07-17 19:01 #149 av: Jimmy.L

På söndag hålls tävlingen Suderruset där det tävlas i att se så många fågelarter som möjligt under sju timmar.

https://sverigesradio.se/artikel/7516813

Anmäl
2020-07-21 11:22 #150 av: Göstage

Många av oss har väl hört att fåglar i allmänhet har dåligt utvecklat luktsinne, men blåmesarna hör uppenbarligen inte dit, enligt studier på SLU.

Källa

Kategorifoto: Kamera0710.

Anmäl
2020-07-24 08:51 #151 av: Göstage

År 2008 lät Lions uppföra ett fågeltorn i Sylten, Mörbylånga. Det har nu vandaliserats i en våg av allmän förstörelselusta som drabbat samhället.

Källa

Anmäl
2020-07-25 06:56 #152 av: Göstage

#140 På måndag 28 juli  är det så dags för Björn Olsens nya sommarprat, där han utlovar att i  sitt program berätta om varför fåglar och infektioner är så fascinerande.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1518798

Anmäl
2020-07-27 09:51 #153 av: Göstage

På fågelstationen Nidingen på västkusten ser man hur förändringar i klimatet påverkar  fågelbeståndet, och ornitologen Tommy Järås säger att det är svårgissat hur fågelsamhället kommer att se ut om tjugo år.

Anmäl
2020-07-27 19:25 #154 av: Jimmy.L

Under de senaste tretton åren har det blivit mer än fem miljoner färre fåglar i Norrbotten.
Gulsparv, pilfink och ladusvala är fågelarter som halverats i antal, enligt en ny rapport från länsstyrelsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stiora-minskningar-av-antalet-faglar-i-norrbotten

Anmäl
2020-08-13 10:00 #155 av: Göstage

Kajor förpestar tillvaron för boende i Skaras centrala delar. Kommer att tänka på Hitchcocks "Fåglarna".

https://www.expressen.se/gt/helens-nya-fagelskrack-flyger-in-i-lagenheten/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.