Annons:
Etikettövrigt
Läst 626 ggr
kamera0710
2019-11-21 12:00

Fågelarten: gluttsnäppa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gluttsnäppan (tringa nebularia) är en av norra Sveriges vanligare vadarfåglar. Det svenska beståndet uppskattas till omkring 30 000 häckande par. Under flytten (främst under maj och juli-augusti) kan den också ofta ses i landets södra halva, vid slättsjöar och flacka kuster.

Artnamnet ”nebularia” betyder ”dimmig” eller ”töcken” och syftar på fjäderdräktens teckning.

Häckningen sker främst i gles, äldre tallskog, nära myrar eller vattendrag. Om den störs på häckplatsen sätter den sig, som här på bilden, ofta uppe i ett träd och varnar med sitt typiska ”kju-kju-kju”. (På rastlokaler brukar den däremot mest hålla sig på marken.) Det tvåstaviga revirlätet är lätt att känna igen när man lärt sig det, det brukar bokstaveras kluvy-kluvy-kluvy. (Jag kommer själv alltid att tänka på refrängen gimme-gimme-gimme i ABBA-låten med samma namn när jag hör den.)

Den här bilden togs sommaren 2016, när jag åkte upp till Flatruet i Härjedalen. Klev ur bilen för en kort spaning nere i skoglandet. Då kom den och satte sig väldigt fint i det vackra morgonljuset och började varna intensivt, så troligen hade den ägg eller ungar i närheten. Det fick bli några ”snabba skott” med kameran, sedan fick den vara i fred. 

Har haft den i lika bra fotoläge vid enstaka tillfällen efter detta, men inte i lika vackert ljus!

Källor:

Fågelguiden

Svenska fåglars vetenskapliga namn

Fåglarna i Sverige, antal och förekomst

Annons:
Taggeman
2019-11-21 12:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dom flyttar ganska snabbt söderut efter häckning.
Arttypiskt är en lätt svängd näbb uppåt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2019-11-24 13:56
#2

Härliga bilder och trevlig info.

Upp till toppen
Annons: