17. Övrigt

Fågelarten: gluttsnäppa

2019-11-21 12:00 #0 av: kamera0710

Gluttsnäppan (tringa nebularia) är en av norra Sveriges vanligare vadarfåglar. Det svenska beståndet uppskattas till omkring 30 000 häckande par. Under flytten (främst under maj och juli-augusti) kan den också ofta ses i landets södra halva, vid slättsjöar och flacka kuster.

Artnamnet ”nebularia” betyder ”dimmig” eller ”töcken” och syftar på fjäderdräktens teckning.

Häckningen sker främst i gles, äldre tallskog, nära myrar eller vattendrag. Om den störs på häckplatsen sätter den sig, som här på bilden, ofta uppe i ett träd och varnar med sitt typiska ”kju-kju-kju”. (På rastlokaler brukar den däremot mest hålla sig på marken.) Det tvåstaviga revirlätet är lätt att känna igen när man lärt sig det, det brukar bokstaveras kluvy-kluvy-kluvy. (Jag kommer själv alltid att tänka på refrängen gimme-gimme-gimme i ABBA-låten med samma namn när jag hör den.)

Den här bilden togs sommaren 2016, när jag åkte upp till Flatruet i Härjedalen. Klev ur bilen för en kort spaning nere i skoglandet. Då kom den och satte sig väldigt fint i det vackra morgonljuset och började varna intensivt, så troligen hade den ägg eller ungar i närheten. Det fick bli några ”snabba skott” med kameran, sedan fick den vara i fred. 

Har haft den i lika bra fotoläge vid enstaka tillfällen efter detta, men inte i lika vackert ljus!

Källor:

Fågelguiden

Svenska fåglars vetenskapliga namn

Fåglarna i Sverige, antal och förekomst

Anmäl
2019-11-21 12:16 #1 av: Taggeman

Dom flyttar ganska snabbt söderut efter häckning.
Arttypiskt är en lätt svängd näbb uppåt.

Medis på Fågelskådning iFokus

🦅 ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< 🦅

Anmäl
2019-11-24 13:56 #2 av: VSK

Härliga bilder och trevlig info.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.