Annons:
Etikettobservationer
Läst 777 ggr
[Göstage]
2019-11-16 15:09

Artlistor

Artlistor håller sig nog de flesta (alla?) fågelskådare med, det vill säga en förteckning över vilka arter man har sett. Vill man inte skriva i sin fågelbok finns det listor i fickformat att köpa i Naturbokhandeln bland annat, de kostar två kronor styck.

Eller också kan man gå in på Artfakta (Artportalen), där det går att skapa egna listor,  som man sedan kan importera som fil i excelformat om man så önskar.

Annons:
[Göstage]
2019-11-16 15:09
#1

En liten kul sak med listorna på Artfakta är att man kan se hur många gånger arterna har rapporterats på Artportalen, och min egen  raritetstopp är som följer:

1. Större gulbena 12 rapporter

2. Orientvadarsvala 22 rapp.

3. Svartand 47 rapp.

4. Mindre Bergand 84 rapp.

5. Bronsibis 143 rapp.

(Har lyckats skrapa ihop 232 arter under årens lopp, utan att ha varit särskilt ivrig "kryssjägare". Någon medlem i Club300 lär man alltså inte hinna bli…)😎

Taggeman
2019-11-16 16:29
#2

Jag har en egen lista för varje år o så lägger jag in mina obs i artportalen.
Där blir det listor för hela året o alla obs man gjort under åren, även vilka områden, så man kan ha en tomtlista med, för man kan skapa sina egna områden för obsen.
Sen får artportalen en hel del fakta om hur det ser ut med både djur o växter i olika delar av landet. https://www.artportalen.se/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2019-11-16 21:52
#3

Har ingen specifik lista i textformat för de arter jag lyckats fota men sparar ibland bilder i artbestämda mappar.

[Göstage]
2019-11-17 07:38
#4

#2 Riktigt kvalificerat! 🙂

Min skådarkompis har en lista på alla arter han sett i sitt landskap, redan den är fylligare än min livstidslista. Fast då kan han vara ute flera gånger i veckan, medan jag är ute en gång i halvåret- max…

Något som jag någon gång under årens lopp ångrat är att jag upphörde med nybörjartidens vana att skriva upp var och när jag såg en  art första gången. 

#3 Ja, det är ju på sitt sätt en form av visuell artlista.

kamera0710
2019-11-19 14:08
#5

Jag har en Sverigelista och en "hela-världen-lista". Den sistnämnda är hittills begränsad till Europa.

Upp till toppen
Annons: