Annons:
Etikettobservationer
Läst 633 ggr
[Göstage]
2019-11-03 19:29

Fältdagboken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du sett något spännande vid fröautomaten eller rent av varit ute på exkursion? Här finns det plats för våra dagliga fågelobservationer, i stort som smått!

Annons:
[VSK]
2019-11-06 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Skall försöka skriva så gott jag kan. Är fortfarande omtumlad av denna händelse.

För ett par dagar sen så skulle jag och en annan person åka och leta efter ugglor. Då jag vet att en väg dit har orsakat tre möten med älgar varav två st uppe på vägen på ett grisblink och den ena stod i diket vid kraftig dimma, så kör jag alltid 60 km/t på denna 80-väg.

Vägen går genom landskap som är allt mellan tät skog och åkermark. Vägen har sina raksträckor men även sina kurvor och här kom vi ut mot ett avsnitt där skogen slutar på höger sida om vägen för att sen bli åker ett antal hundra meter. Fortfarande tät skog på vänster sida om bilen alltså.

När vi närmar oss där skogen möter åkern på höger sida så sticker två st stora örnar upp från vad det såg ut som de kom från marken, vilket skulle kunna vara att de knaprade på nåt kadaver som blitt slängt i diket vid nån viltolycka (hypotes).

Ena örnen drog nästan direkt mot höger ut mot de stora åkrarna och kråkor och andra småfåglar ett par hundra meter från örnen drog som en avlöning. Den andra örnen flög rakt på i vägens riktning i ett par hundra meter nåt sånt. Jag blev så paff så jag inte riktigt vet hur jag skall förklara detta med ord. 

Örnen som flög längs med vägen steg sakta i höjd. Vingslagen såg otroligt kraftiga ut men den ökade inte så mkt i höjd ändå, så man får anta att det nästan enbart vart fartens ökning som örnen lade kraften på. Jag såg till att försöka hålla jämna steg med örnen, ville inte närma mig den för att stressa den. 

Då jag hade en bil ganska så nära mig bak så kunde jag inte direkt tvärnita heller, utan hoppades på att föraren bakom mig såg både mig och örnen och därmed höll avstånd.

Vet inte hur många sekunder jag låg ganska tätt bakom örnen men det kändes nästan som en evighet. Det jag minns är de kraftiga vingslagen samt den kraftiga kroppen. Nåt annat minns jag inte för jag var som sagt tvungen att hålla på på eventuellt vilt i vägkanten samtidigt som jag höll koll på bilen bakom (har man whiplash efter kraftig påkörning bakifrån så sitter denna oro med att ha bil nära bakom mig så pass tätt inpå) samt som jag skrivit att jag försökte hålla jämna steg med örnen utan att närma mig så den stressas.

Jag tycker det är oerhört synd att jag inte tänkte på att ge medpassageraren min mobil så denne fick filma även om vindrutan kanske inte var superren. 

Jag har aldrig upplevt nåt liknande och jag vet inte om det var havsörnar eller kungsörnar. Med tanke på den mkt kraftiga kroppen så gissar jag ändå på kungsörn. Hur som så vek örnen av möt höger sen och drog uppåt i skyn.

Kungsörnen är i snitt betydligt kraftigare än en havsörn och kan ligga på 8-9 kg i  vikt medan havsörnens snittvikt ligger lägre även om det finns stora havsörnar som nästan kan väga lika mkt som en kungsörn (snittvikter). Havsörnen har något större vingspann i snitt. 

Alltså det kändes nästan som att köra mopedbil när örnen förmodligen hade ett vingspann  på kanske 4-5 dm större än min bil är bred. Tror en långtradare får va max 2.60 m bred. 

Sry om jag kanske hoppar lite i storyn men har fortfarande inte kunnat smälta det jag fick vara med om 😃

Jag har faktiskt ingen bild alls där man ser storleken på stora örnar i jämförelse med annat förut om denna bilden där en havsörn jagar en korp. Som alla vet så är ju korpen hyfsat stor om man jämför med kråkor, skator mm (bilden "stöldmärkt"). 
Om nån undrar hur det gick för korpen så hade inte havsörnen en chans i manöverteknik.

Upp till toppen
Annons: