Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 1091 ggr
JMW
11/2/19, 8:25 AM

Nötskrikan

Jag hoppas någon har bra tips.

Hur blir man av med nötskrikor?? Jag matar ju småfåglarna men har en familj på fem nötskrikor som envisas med att hålla till vid matningen. Nu har de kommit underfund med jordnötsmatarna och hänger där och glufsar i sig. Jag visar mig i fönstret eller öppnar dörren och då flyger de iväg men kommer tillbaka. Hela tiden! De äter ju som hästar och det är inte så roligt att fylla på till småfåglarna för att nötskrikorna ska äta upp allt.

Finns det något att göra???

Annons:
kattöga
11/2/19, 8:41 AM
#1

Om du inte vill bli av med alla fåglar, så tror jag inte det finns mycket du kan göra - mer än att fylla på. 

Vi har två utfordringsställen en bit ifrån varandra, ett hänger i ett träd, och gungar när större fåglar landar på det (en blomampel egentligen), medan det andra står på stolpe och är stort. När nötskrikor, kråkor, ringduvor och andra större fåglar kommer så landar de helst på det stora, stabila "matbordet" och småfåglarna får äta ifred från ampeln.
Så kanske ska du prova att ha två eller flera matbord på olika ställen?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Caeli
11/2/19, 9:04 AM
#2

Har ungefär samma problem som du fast med skator. Använder hängande "matare" som jag fäster högt upp i trädet med en lång lina. Då blir det väldigt gungigt och ostadigt när stora fåglar landar och de brukar ganska snabbt ge upp! Men o andra sidan ska ju nötskrikorna och skatorna också ha mat, de ska ju också leva…

kamera0710
11/2/19, 9:29 AM
#3

Ett galler runt som bara småfåglar tar sig igenom är en möjlighet.

[VSK]
11/2/19, 9:55 AM
#4

Ett tips som kan vara värt att prova, sen om det funkar och hur länge är det ingen som vet. Köp en fågelskrämma som rör sig i vinden och ser ut som en rovfågel. Då kommer nog nötskrikorna hålla till där, iaf ett tag. 

Edit: Svarade i all hast (stressad) men svaret ovan var mer tänkt som om du ville ha fritt från nät runt matningen för att fota, och då sätta fågelskrämman en bit bort från matningen (så klart) och tanken var att nötskrikorna skulle hålla sig där omkring och varna. Men kanske var lite väl optimistisk tanke från min sida.

kattöga
11/2/19, 10:04 AM
#5

#4 vi har tre stycken (för att hålla fåglar borta från den öppna kattgården), men nötskrikorna (och alla andra fåglar) bara skrattar åt dem… 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[VSK]
11/2/19, 10:10 AM
#6

#5

Hmm jag som editerade mitt svar när du skrev ditt. Ja du då vette tusan hur man ska göra. Kan ta en selfie och skicka och skulle inte det funka så…. 😃

Annons:
JMW
11/2/19, 10:39 AM
#7

Tack för svar. Jag har nog konstaterat innan jag skrev mitt inlägg att det är ganska hopplöst.  Hade fel också, det är sex stycken och jag såg dem i somras när de kommit ur boet så det är ju en familj helt klart. Hade inga som helst problem med några förra säsongen.

#1 Jag har två ställen. Ett på varje sida om huset.

#3 Jag vet att det finns sådana matare och har funderat på det. Har redan en stor sådan för talgbollar. Får nog fundera på en sådan. Nötskrikorna tömmer ju de jag har med jordnötter. Fort går det.
Hackspettarna äter ju jordnötter och har jag sådana med galler runt så kommer ju inte de åt. 

Fågelskrämma har jag funderat på men det verkar ju som det inte funkar. 

Visst ska också de leva och behöver äta. Jag är medveten om det och blir lite kluven i detta. För de är väldigt vackra att se på. Om de bara inte åt så MYCKET.  😮

Så, jag får väl bara gilla läget.
Tack alla!

kattöga
11/2/19, 11:19 AM
#8

Eftersom du har två matbord kanske du kan lägga ut nötter av alla slag i huvudsak på det ena bordet. Eftersom nötskrikan gillar nötter så lockar nog det bordet mer.  Nötskrikan hamstrar ju nötter inför vintern också.
Även hackspetten brukar kalasa på nötter och solrosfrön här hemma. På det andra bordet kan du förstås ha lite nötter också, men i huvudsak fröblandningar o d för småfåglarna.

Våra nötskrikor gillar fruktbitar också. 

Alltså bjud på det de gillar där du vill att de ska vara.
Nötskrikor äter gärna ekollon, hasselnöt o andra nötter, frukt, bär, insekter, mask, smågnagare o d.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Göstage]
11/2/19, 11:24 AM
#9

#0 Du kanske får hoppas på att någon duvhök tar vägarna förbi…

[Göstage]
11/2/19, 12:07 PM
#10

#9 Alternativt spela upp ljudet från en skrika i nöd (som här, när en sparvhök fångar en).

Samtidigt: nog är väl nötskrikan väl en vacker och spännande fågel på många sätt, med sina imitationer och andra speciella egenskaper?

kattöga
11/2/19, 12:13 PM
#11

#10 Ja, jag uppskattar våra nötskrikor, de är så lekfulla! 

Och nej, den videon vill jag varken höra eller titta på… fy! (Jag är för blödig för sånt.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

JMW
11/2/19, 12:17 PM
#12

#9 Jo kanske det men jag är ganska säker på att det är en sparvhök som håller till här. Såg den senast idag göra en attack som misslyckades. Vill helst inte se på klippet. Har i somras sett på nära håll när sparvhöken tog en småfågel. Obehagligt.

Jag har nu satt långa snören på jordnötsmatarna. De gungar på bra men hackspetten fixar det. Bara vänta och se hur nötskrikorna fixar det. 

Ha, tittade precis ut. Får nog fixa ett mycket längre snöre….

JMW
11/13/19, 2:17 PM
#13

Sedan jag hängde jordnötsautomaten i ett långs snöre så är den inte lika intressant för nötskrikorna. En och annan gungar ändå där och äter men tack för tipset.

Jag har beställt en jordnötsautomat med skyddsbur så då kommer de inte åt nötterna. Har en sådan för talgbollar sedan tidigare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: