Annons:
Etikettobservationer
Läst 2128 ggr
Florine
2019-06-30 11:48

Tranor Stockholm

Häromdagen såg vi två tranor vid Norra Järvafältet i Sollentuna i Stockholm. De höll till i våtmark med mycket hög vegetation. De var upprörda och varnade, såg en som närmast på ca 50 meters avstånd. Den ena rörde sig närmare och närmare och "skrek" på oss medan vi fikade. Då gick vi därifrån eftersom vi inte ville störa dom. Jag blev otroligt förvånad över att se dom, har bara sett tranor på våren när de dansar. Häckar dom där tro? Var det ett ovanligt fynd? Jag har precis börjat intressera mig för fågelskådning sedan jag flyttade hit där det finns så många intressanta fåglar så ursäkta om min fråga är dum :) Där jag bodde tidigare såg man bara skator 😂

Annons:
Sabah
2019-06-30 13:27
#1

Det finns inga dumma frågor! 🙂 Jag förstår dig, det är trevligt att se lite djurliv och veta lite om dem 🙂 Jag kan inte mycket heller men man lär sig ju eftersom om de arter man har runtomkring sig 🙂 Det var säkert som du tror deras häckningsplats, då de verkade vilja freda sig. Har tranor här på åkern ibland men de har inte fört något väsen om sig, de hittar mat där, de har sin häckningsplats vid en tjärn i skogen.


💖🧡💛💚💙💜

Florine
2019-07-01 09:53
#2

Vad roligt att dom troligen häckar! Dom är så stora och vackra. Ja det är verkligen roligt och härligt att få uppleva 😃

Caeli
2019-07-02 22:00
#3

Här har tranorna börjat dyka upp alltmer flitigt på senare år och nu har nästan varje lilla by sitt eget tranpar. En ny kul bekantskap som spankulerar omkring på åkrarna. I våras såg jag 10 - 15 tranor tillsammans. Har aldrig tidigare sett mer än 2 max 3 stycken på en gång (föräldrarna+unge).

Taggeman
2019-07-04 17:20
#4

Enligt artportalen är 2 vuxna med unge synliga i norra Järvafältet  Väsby sjöäng

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: