Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 1948 ggr
Florine
2019-06-29 18:35

Morkulla, ovanlig?

Hej! För några veckor sedan satt jag i trädgården och hörde ett konstigt ljud, trodde det var en stor padda i trädgården först men tänkte att det måste vara en fågel. Lyssnade på olika fågelläten och blandannat stämde Morkullans läte in på vad jag hört. Har hört ljudet några gånger till på kvällarna fast längre bort. Förra veckan på en skogspromenad i "min" skog såg vi en skadad fågel som såg ut som en Morkulla. Det visade sig vara en mamma som låtsades inte kunna flyga för att dra bort uppmärksamheten från hennes bo antar jag, för sen flög fågeln iväg perfekt. Senaste veckan har jag sett en Morkulla flyga precis ovanför vår tomt på kvällarna och då gjort detta "grodljud" -"oortt oortt" typ. Fågeln är brunspräcklig i mellanstorlek med lång näbb. Min morfar är fågelskådare och han är mycket skeptisk till att det är Morkullor jag sett och hört. Han pratar om Enkelbeckasin (?). Men jag är ju helt säker. Är Morkullor ovanliga? Är det därför han tvivlar? Bor i Stockholm där tomten ligger i direkt anslutning till ett enormt naturreservat med gran och lövskog. Flyttade hit för ca 2 månader sedan så har därför inga fler upplevelser av Morkulla.

Annons:
Sabah
2019-06-29 18:44
#1

Morkullan flyger ofta här över på sommarkvällarna, låter precis som en groda. Så på din beskrivning håller jag med dig men jag kan ingenting om vart de är vanliga respektive ovanliga att se. Jag bor i Norrland.


💖🧡💛💚💙💜

[Göstage]
2019-06-29 19:11
#2

En jättebra beskrivning på morkulla! De flyger gärna samma rutt på kvällen, så har de passerat och man står kvar brukar man ha god chans att se den igen.

Direkt ovanlig är den väl inte, men den är rätt diskret, om man inte råkar höra knorrandet och tittar upp. Att se den i närheten av boet är däremot inte en så vanlig upplevelse.

Florine
2019-06-29 22:04
#3

Tack för era svar. Det har blivit en av mina favoritfåglar nu, så söt och charmigt läte :) Vi var bara några meter från mamman som låtsades vara skadad. Jag är ganska säker på att jag hörde ungar för det pep något väldigt men det kanske var andra fågelungar. Vad kul att dom flyger samma rutt, hanen har flugit exakt över tomtgränsen flera gånger nu på kvällarna. Knorr var en bra beskrivning på deras läte! Som en grodgris 😂

Upp till toppen
Annons: