00. NYHETER

"Vinterfåglar inpå knuten" 2019

2019-01-25 10:41 #0 av: Göstage

Idag inleds den fjortonde vinterfågelräkningen och avslutas på måndag. Alla kan vara med!

http://birdlife.se/evenemang/vinterfaglar/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-01-27 09:32 #1 av: Caeli

Här är det ont om fåglar nu på morgonen. En rödhake, en koltrast och några skator trotsar vinden och snöfallet och vill ha frukost!🙂

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2019-01-29 11:39 #2 av: OlleA

Min lista för helgen:

talgoxe 4
blåmes 5
entita 1
svartmes 1
gulsparv 40+
gråsiska 5
bofink 3
stenknäck 6
nötväcka 2
större hackspett 1
rödhake 1
koltrast 14
ringduva 30+
kaja 30+
kråka 7
skata 15
nötskrika 6

Hade jag fått fortsätta räkna idag hade även en grönfink kommit med, och dessutom fler individer bland mesarna. Från att ha legat strax under noll hade temperaturen gått ner under tio minusgrader i morse, och det är varken folk eller fåglar vana vid här på västkusten. På djurfoto.ifokus.se kan ni se lite bilder på mina fåglar.

Olle

Anmäl
2019-01-31 07:09 #3 av: Göstage

Räknandet upphörde måndag kväll, men det går att lämna in rapporter t.o.m. den 6 februari. Samordnarna räknar dock inte med några förändringar i topplistan, här är topp fem (fjolårets placering inom parantes):

Talgoxe (1)
Pilfink (4)
Gråsiska (3)
Blåmes (2)
Domherre (5)

http://birdlife.se/uppat-for-koltrast-och-grasiska/

Koltrasten avancerar från åttonde till sjätte plats, och i min egen västkustkommun toppar den faktiskt listan. Här är vårt eget topp 5: 1/ Koltrast, 2/Talgoxe, 3/ Blåmes, 4/Pilfink, 5/Kaja. På plats åtta ligger ringduva, som knappast finns på listorna längre norröver (Olles undantagen!),  i gengäld ligger gråsiskan på en mer blygsam placering här, som tia.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-02-03 11:17 #4 av: kamera0710

Här i Mälardalen toppar gråsiskan listan. Jag är inte överraskad, har sett väldiga mängder av den i vinter.

Anmäl
2019-02-04 16:04 #5 av: Göstage

Även Norge hade knutfågelräkning under samma period, och där toppade dessa arter nationellt:

1. Kjøttmeis (Talgoxe)
2. Blåmeis (Blåmes)
3. Skjære (Skata)
4. Svarttrost (Koltrast)
5. Spettmeis (Nötväcka)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.