Annons:
Etikettobservationer
Läst 4636 ggr
[Göstage]
2018-03-18 22:29

Fågeldagboken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plats för sett och hört i fågelmarkerna.

Annons:
[Göstage]
2018-03-18 22:38
#1

Var på fågelutflykt till södra Halland och Skåne idag, denna sena vår. Runt nollan, svag östlig vind, bra sikt. Några arter från dagen.

Skummeslövsstrand: stora flockar bergand, svärta, sjöorre, 28 strandskator i en flock samt två forsärlor. Knölsvärtan som frotterar sig med  svärtorna kunde däremot inte identifieras.

Dagshög Torekov: gråhakedopping ,snatterand, svartand samt ringtrast.

Galtabäcks hamn: 6 bläsgäss, tornfalk, två storspov samt pilgrimsfalk. 

Övrigt bl.a en trana, tre sånglärkor, sparvhök och gott om råkor.

[Göstage]
2018-03-20 13:22
#2

Såg en varfågel i Torslanda igår. Eftersom jag inte längre är så aktiv med fågelskådandet så var det länge sedan jag såg den intressanta arten senast. Kunde även räkna in två tornfalkar i förbifarten.

[Göstage]
2018-03-22 08:24
#3

En märklighet från söndagens utflykt söderut var frånvaron av finksträck. Inte en enda bo- eller bergfink syntes till, trots att de brukar vara rätt tuffa i förhållande till väderleksförhållandena.

[Göstage]
2018-04-08 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Drevet hade sett att man hade alförrädare och praktejder vid Gubbanäsan på Getterön igår, och frågade om jag hade lust att följa med och spana idag. Eftersom . väderleksrapporten gick i dur hängde jag med, och vi fick åtminstone se praktejdern, som exponerade sig vackert i sällskap med de vanliga ejdrarna.

Föreslog att vi skulle ta vägen runt Båtafjorden i Bua på hemvägen, där svarthakad buskskvätta rapporterats. Även där hade vi turen med oss, och fick se hane och hona tillsammans. Ännu en ny art för mig, åtminstone i Sverige - jag har sett den i Italien tidigare.

Några andra arter på listan för dagen: åtskilliga hundra vitkindade gäss vid Getterön, tranor, grågäss, skedänder, storspovar, två dussin skärfläckor, , fiskgjuse, rörhöna, tornfalk, fiskgjuse, bläsand, vigg, korp med mera. Samt årets första sädesärlor.

[Göstage]
2018-05-21 18:03
#5

Liftade med på en fågeltur i Halland i det tidiga sommarvädret. I Tvååker beskådade vi en riktig raritet, orientvadarsvalan.  Ett nedslag i Eldsberga i hopp om att få se den tjockfot som setts där gav inte något utbyte. Kunde dock räkna in årets första näktergal.

På hemvägen stannade vi en sväng vid Getterön för att fika. Kentsk tärna verkar hålla på att etablera sig där, såg 15-20 st. Skärfläckorna verkar öka i antal för varje år och ser nu ut att vara hundratals. Vidare såg vi 15 tranor, vilket är det mesta jag sett vid Getterön så här års. Tre svartsnäppor, skedand och två vitkindade gäss sågs också, och massor med grågäss med ett stort antal ungar. Gravand var också talrikt förekommande.

Taggeman
2020-05-04 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag brukar rapportera då o då till artportalen men jag är lite lat så det blir ofta altan obs.  men jag har bra utsikt så det här var lite jag såg för någon dag sen.

    Kanadagås  Grågås   Knölsvan    Strandskata   Skogssnäppa    Skrattmås   
    Fiskmås    Havstrut  Silltrut   Silvertärna  Gråtrut  Alfågel Gräsand  Ejder   
    Storskrake  Storlom  Skäggdopping  Gråhäger Storskarv  Havsörn Ormvråk      
    Gråkråka Korp Ringduva  Skata  Större hackspett  Blåmes  Talgoxe  Entita
    Ladusvala  Nötväcka    Koltrast  Dubbeltrast Rödhake  Stenskvätta  Sädesärla   
    Bofink  Grönfink  Steglits  Grönsiska    🤦‍♂️
   (på höger sida vid busken har jag en matning utav 3 ställen på tomten och ett             extra  ställe blir när man lägger ut matrester till mås o trut vid stranden.)

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2020-05-04 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fågelmatningen fotad från altanen. 🙂
Hälften försvann när jag öppna altandörren. 🤦‍♂️
Klickbar 2 ggr.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2020-05-05 11:46
#8

#7

Otroligt fin underhållning du har till kaffet 👍

Taggeman
2020-05-05 14:08
#9

#8 Ja kaffe är gott 🥳

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: