02. sedda fåglar

Fågeldagboken

2018-03-18 22:29 #0 av: Göstage

Plats för sett och hört i fågelmarkerna.

"Det var bättre förr. Ju förr desto bättre."

¨Blandaren.

Anmäl
2018-03-18 22:38 #1 av: Göstage

Var på fågelutflykt till södra Halland och Skåne idag, denna sena vår. Runt nollan, svag östlig vind, bra sikt. Några arter från dagen.

Skummeslövsstrand: stora flockar bergand, svärta, sjöorre, 28 strandskator i en flock samt två forsärlor. Knölsvärtan som frotterar sig med  svärtorna kunde däremot inte identifieras.

Dagshög Torekov: gråhakedopping ,snatterand, svartand samt ringtrast.

Galtabäcks hamn: 6 bläsgäss, tornfalk, två storspov samt pilgrimsfalk. 

Övrigt bl.a en trana, tre sånglärkor, sparvhök och gott om råkor. 

¨Blandaren.

Anmäl
2018-03-20 13:22 #2 av: Göstage

Såg en varfågel i Torslanda igår. Eftersom jag inte längre är så aktiv med fågelskådandet så var det länge sedan jag såg den intressanta arten senast. Kunde även räkna in två tornfalkar i förbifarten.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-03-22 08:24 #3 av: Göstage

En märklighet från söndagens utflykt söderut var frånvaron av finksträck. Inte en enda bo- eller bergfink syntes till, trots att de brukar vara rätt tuffa i förhållande till väderleksförhållandena.

¨Blandaren.

Anmäl
2018-04-08 17:15 #4 av: Göstage

Drevet hade sett att man hade alförrädare och praktejder vid Gubbanäsan på Getterön igår, och frågade om jag hade lust att följa med och spana idag. Eftersom . väderleksrapporten gick i dur hängde jag med, och vi fick åtminstone se praktejdern, som exponerade sig vackert i sällskap med de vanliga ejdrarna.

Föreslog att vi skulle ta vägen runt Båtafjorden i Bua på hemvägen, där svarthakad buskskvätta rapporterats. Även där hade vi turen med oss, och fick se hane och hona tillsammans. Ännu en ny art för mig, åtminstone i Sverige - jag har sett den i Italien tidigare.

Några andra arter på listan för dagen: åtskilliga hundra vitkindade gäss vid Getterön, tranor, grågäss, skedänder, storspovar, två dussin skärfläckor, , fiskgjuse, rörhöna, tornfalk, fiskgjuse, bläsand, vigg, korp med mera. Samt årets första sädesärlor.

¨Blandaren.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.