Annons:
Etikettövrigt
Läst 2409 ggr
[Carpinus]1
7/29/17, 10:34 PM

Bra på latinska fågelnamn?

Här är sommarens nördigaste quiz! Nörd

Åtminstone på den tiden jag var ung försökte vi plugga in så många latinska fågelnamn som möjligt. Det gick så där, och idag minns man väl bara de enklaste - "Bubo bubo" och "Pica pica" bland andra.

Men nu är det dags för en test av dina kunskaper om fåglarnas namn på latin. Du tävlar bara mot dig själv, så skulle du råka få mindre än elva rätt så behöver du inte skämmas. Men plugga kanske…Skämtar

Annons:
[Carpinus]1
7/30/17, 1:57 PM
#1

Kul att några vågat sig på uppgiften! 👍

kamera0710
7/30/17, 4:33 PM
#2

9 av 13 rätt, väldigt nöjd.

[Carpinus]1
7/30/17, 4:39 PM
#3

#2 Det kan du absolut vara! (Liksom den anonyma som fick tio.)

Mera latinska namn.

JMW
8/2/17, 2:36 PM
#4

Oj oj, 6 av 13 men då gissade jag på varenda en. Jag väntade mig en fråga på Fringilla Coelebs. Den enda jag kan förutom de nämnda i #0.

[Carpinus]1
8/2/17, 2:56 PM
#5

#4 Tycker du är värd en extra pinne för bofinken! 🙂

Sex rätt av 13 på bara gissningar är bättre utfall än slumputfallet - tror jag, som inte är matematiskt bildad.

JMW
8/2/17, 7:48 PM
#6

#5 Tack för den pinnen. 🙂

Annons:
[Carpinus]1
8/3/17, 10:49 AM
#7

Fem av fem svarande vet att det är videsparven som döljer sig under den latinska beteckningen Emberiza rustica. Vem kunde tro det? 🙂

Monky
8/5/17, 12:24 PM
#8

#3 Ha ha! Det var jag som va den anonyma! Gjorde bara testet sen blev det ingen kommentar… Gick nån kurs för flera år sen då man skulle nöta in vet namn, hade jag inte gjort det vet jag inte hur det skulle gått. Ringmärkning har också givit en del då man bläddrar mycket i böcker. Luriga frågor också eftersom en fråga berörde samma släkte. 😃

[Carpinus]1
8/5/17, 6:04 PM
#9

#8 Alla sätt är bra utom de dåliga heter det ju…

Läste någonstans att man kan ha nytta av att kunna de latinska namnen vid utbyte med fågelskådare från andra länder, men den nyttan var nog större före fälthandböckerna och apparnas tid - nu går det ju snabbt att få fram fågelnamn på de flesta språk.

Ja, det fanns en liten tanke med att välja alternativ ur samma namnfamiljer, tror det gör det knepigare speciellt för de som har en skaplig koll på förlederna. 😉

Det händer ju att man använder "Calindrus", "Locustella" med mera som en allmän gruppidentifikation, och då kan det vara lite snårigt att skilja dem i underarter, inbillar jag mig.

Fast jag gjorde ett slamkryparförsök med Stenknäcken… 🤫

Monky
8/6/17, 11:37 AM
#10

Jo vetenskapliga namn är ju bra att kunna, det  blir ju ett internationellt samlingsspråk och det va väl tänkt så. Pratar man med någon som har hyfsad koll när man är utomlands och inte kan artnamnet på engelska så möts man i latinet och det är ju förträffligt. 🙂 

Och som du också nämner där att man kan prata generellt om släkten eftersom de kan bete sig eller låta lika. "Sylviapladder" är ett bra exempel, när man syftar på att en fågel låter lite som arterna inom släktet sylvia (törnsångare, trädgårdssångare, ärtsångare, svarthätta mfl) de har ett gemensamt melodiskt pladder.

kamera0710
8/7/17, 6:38 AM
#11

Jag tycker det är smidigast med vanliga fälthandböcker, när man träffar skådare från andra länder. Där är det ju lätt att peka ut vilka arter man talar om.

Upp till toppen
Annons: