Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 1486 ggr
Maria_nik60
2017-05-15 19:12

Fågelläte

kanske kan ni hjälpa mig här så jag slipper bli tokig av ovisshet
Jag har en fågel utanför i skogen, dess läte låter nästan som om man släpper en pingisboll i en plastmugg som studsar snabbt 4-5 gånger (väldigt dovt smatter) sedan tystnar det för att efter en sekund upprepas. Fågeln håller på alla dygnets ljusa timmar. Min son säger att det är en hackspett men jag kan inte hitta ljudet bland dem jag hittat. Tyvärr har jag inte lyckat spela in något ljud

  • Redigerat 2021-06-30 12:54 av [Göstage]
Annons:
[Carpinus]1
2017-05-16 09:10
#1

Det var inte lätt, men sonens gissning låter väl trolig. Hackspetten har kanske hittat ett träd som låter bra?

Tjäderns kluckningar som en del av spelet kan möjligen också upplevas som en studsande pingisboll, men - nej…

kattöga
2017-05-16 09:13
#2

Det kan vara en hackspett som din son säger. En hackspett som hackar på något, vilket de gör särskilt mycket när de försöker locka till sig en partner, och för att leta mat (insekter o annat gott i t ex träd). Hur ljudet låter, beror på vad de hackar på. En gammal trädstam, en inte så gammal trädstam, en husnock, eller något annat.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Maria_nik60
2017-05-22 21:02
#3

Tack för era svar och det är säkert en hackspett, tycker bara att det är konstigt att en hackspett håller på hela dygnets ljusa timmar och med en jämn takt hela tiden. Men jag är helt ny på det här med fågelintresse så det är mycket jag inte vet🤐

Monky
2017-05-26 11:43
#4

Spännande! Hackspett är ju troligt, men hör du om det låter från en större eller mindre fågel? Kommer ljudet högt ifrån ett träd eller en buske? Vad för natur har du utanför? Har du möjlighet att spela in ljudet…?

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: