Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 3527 ggr
Klastorpet
2016-07-17 00:17

Ugglevalpar?

Goddag på er,

Så här låter det på vår gård återkommande denna tid på året.
Här har vi 5-6stycken som sitter på ca 5-10meters höjd men 10-30meters avstånd och "pratar".
Bara nattetid när mörkret har ordentligt fallit, aldrig dagtid.

Jag har för några år sedan sett uggla, dock har jag ingen kunskap om "vilken".. och när jag nu försöker hitta läten, så är det troligen inte "unga"..

Så frågan: kan/är det uggla (unga)
går det att höra/gissa vilken typ isf?

Har funnits en tanke under lång tid att bygga ett "bo"/holk.. men det vore bra att veta storleken isf..

PS, jag hör dem nu in i huset hit till datorn, de är inte "skygga" så man kan försiktigt gå ut under träden, dock är det bäckmörkt, så de går inte att "se"…    DS

Lyssna på filmen så får ni höra..
-ett Tweete.. som frigolit mot fönster stil

Annons:
Monky
2016-07-17 08:40
#1

Kattuggleungar är det som tigger. Grattis till att du fått en så trevlig granne! Det råder ofta bostadsbrist för ugglor då gamla håliga träd inte hör till vanligheterna. Googla på "kattuggleholk ritning" eller bara "kattuggleholk " på bilder så hittar du nåt att bygga ihop. 

Missa inte att lyssna lite extra när de spelar i mars sent på kvällarna. Det kan ju ge en indikation på att de är igång och ska häcka igen i närheten.

Klastorpet
2016-07-17 11:29
#2

Va kul!
Tack!!

Hur funkar deras revir?
tänkte på holk placering..  blir det för eller nackdelar att sätta några holkar med 10 100 eller 500meters avstånd

Monky
2016-07-18 20:17
#3

Skulle tro att deras revir är hyfsat stora. Börja med en och se om det blir häckning. Sätt den inte alltför nära hus eller stigar då de kan vara aggressiva när de häckar.

Upp till toppen
Annons: