Annons:
Etikettfågelskådning
Läst 3977 ggr
Moones95
5/24/15, 3:49 PM

Testa fågelskådning för första gången

Har under flera veckors tid börjat intresserat mig i fågelskådning och vill väldigt gärna testa på men då jag kan i stort sett ingenting om fåglar och har inte heller någon bra kamera har jag inte gett mig ut för att kolla då jag inte vet ens vad jag ska kolla efter.

Har någon något bra tips för en nybörjare som vill testa på? Kanske någon fågelskådare i närheten av Alingsås/Göteborg (eller däremellan) som skulle kunna visa hur man gör/kan göra? ^^

Annons:
Taggeman
5/24/15, 4:07 PM
#1

Kul att du är intresserad.

Jag skulle skaffa mig en bra fågelbok att titta i. Kikare är ett måste för att kunna se närmare på dom.

Du kan läsa på den här sidan om fågelskådning  https://www.natursidan.se/nyheter/natursidans-guide-till-fagelskadning/

Börja med att studera storleken talgoxe, trast, skata, så vet man lite hur stor den är.

Sen kan man kolla om näbben är spetsig  som sädesärla har eller kraftigare som gråsparvarna har, då vet man ungefär vilket släkte den tillhör.

Årstid, miljö (nära vatten,trädgård m.m.), var man ser den i Sverige, tidpunkt, flyger den på något speciellt sätt /läte.

Ha en anteckningsbok o skriv ner vad man ser.

Det var lite tips men fråga på bara.

Ha det så kul med skådandet, för nu är det en bra årstid att se mycket fågel speciellt tidig på morronen.  😴

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Carpinus]
5/24/15, 4:12 PM
#2

Kolla med de här föreningarna - åtminstone GOF brukar ha nybörjarcirklar. I väntan på det kan man alltid skaffa sig en bra fågelbok och börja på egen hand, gärna i kombination med någon kassett med fågelläten som man kan plugga in. Man kan lära sig mer än vad man tror  på egen hand! Kamera är inte så viktigt som en bra fältkikare till att börja med. Lycka till

Göteborgs Ornitologiska Förening

Alingsås Ornitologiska Sällskap

Moones95
5/24/15, 7:32 PM
#3

Tack så mycket för alla tips ^^

Någon som vet när och var det är någon nybörjarkurs? Försökt Googla och kolla på olika föreningar men lyckas inte hitta något alls…

[Carpinus]
5/25/15, 12:07 AM
#4

#3 Tyvärr hade GOF sina kurser i mars-april, gissar att det inte är något där under sommaren. Men på in på GOF och kolla Ladybirds, de har en del exkursioner under juni-juli såg jag.

Myzz
5/25/15, 12:52 PM
#5

Använder aldrig kikare då jag har en kamera som zoomar in bra vilket gör att jag kan studera  dem ordentligt. Men å andra sidan fotograferar jag dem i första hand sedan kan jag förstora upp dem i datorn. Så jag är nog mer intresserad av att få dem på bild än just fågelskådning. Vilket jag har handikapp som omöjliggör.

Lycka till och hoppas du hittar en bra kurs.

Myzz


Taggeman
6/6/15, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hur går det med skådandet har du kommit igång?

#5 Ide om ett bra objektiv att fota fåglarna med är bra men dyrt. Men det hjälper en hel del med artbestämning när man kommer hem. Men kan man låna en kikare o sen bestämma fågeln när man är ute så lär man sig fort dom vanligaste arterna. Då vet man sen om det var en kul hobby det här eller så ledsnar man,  låt det utvecklas mer o mer så blir det mer intressant.

Här en bild på en fågel långt bort i motljus på toppen av en asp som man knappt kunde se vad det var för art.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
6/6/15, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Efter lite bildbehandling med upp ljusning o mera närbild så gick det se att det var en Rödstjärts hane som satt o sjöng. 

Länk till Rödstjärt

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Moones95
6/6/15, 10:30 PM
#8

Tyvärr har jag inte kommit igång ännu pågrund av lite jobbrelaterade saker. Hoppas komma igång någon gång under sommarens gång.

Monky
6/8/15, 8:23 AM
#9

Fåglar är det mest tacksamma man kan beskåda i naturen. De finns verkligen överallt. Det är just det som gör att det är enkelt att skåda egentligen. Man behöver inte börja med att ta sig ut till en bra fågellokal, har man otur kan det få en motsatt effekt då nästan allt sjunger just nu och det är många arter att hålla reda på.

Fågelskådning är egentligen inget du behöver komma igång med. Titta på allt som flyger i din vardagsmiljö, alltid! Nära eller långt bort, oavsett riktning. När man ska köpa ex cykel, eller vad det nu kan va så börjar man plötsligt observera alla cyklar man ser. Gör likadant med fåglar. Titta på skatorna utanför kontorsfönstret,  gråsparvarna vid uteserveringen, tamduvorna vid busshållplatsen. 

Det blir snabbt en vardagsgrej, titta, registrera, artbestäm de fåglar du har runt om dig. Gör det enkelt, spännande och njut av vad det har att ge dig.

Moones95
6/8/15, 1:14 PM
#10

#9 Tror det är en ganska smart plan för mig som det ser ut i dagsläget ^^ Tack ^^

[Göstage]
11/14/19, 3:58 PM
#11

Gammal tråd, men mycket är fortfarande tillämpbart.

Här är lite standardtips, en del av dem redan nämnda:

Börja på hemmaplan. Skaffa en fågelbok, gärna en du kan "växa med"- Fågelguiden rekommenderas ofta i dessa sammanhang.

Har du möjlighet så gör en liten fågelmatning därhemma på vintern och ordna fågelbad under sommaren. Förutom att du blir populär bland traktens småfåglar får du arter att öva dig på att känna igen, både till utseende och läte. 

 En kikare har du snart behov av - har du händelsevis någon kikare liggande så börja med den innan du investerar i dyrare utrustning. En skaplig nybörjarkikare sägs kosta runt 2000,  men spontanköp inte (tub)kikare och kameror! Priserna kan variera mycket, så ta dig tid att läsa tester och kolla priser. En kikare kommer du att ha i många år, så välj en som du kommer att trivas med.

På många orter finns det ornitologiska föreningar. Häng med, de har ofta kurser och exkursioner, och det är roligare att studera fåglar tillsammans med andra.

Råkar du se någon fågel du inte känner igen så försök att memorera detaljer, och har du turen att lyckas fotografera den eller spela in ljudet med hjälp av mobilen underlättar det förstås att artbestämma den efteråt. 

För anteckningar, kryssa nya arter, håll dig informerad på nätet med hjälp av olika appar. Artportalen är en populär rapportör av olika arter, såväl ovanliga som mer allmänna.

Klä dig efter väderläget och ha med dig extraplagg för väderomslag. Det är inget kul att skåda fåglar när man fryser… 🥶

En termos med varm dryck, fylld vattenflaska och en packe mackor i ryggsäcken förhöjer trivseln!

[Göstage]
6/26/21, 11:22 AM
#12

Mera tips för den som vill komma igång med skådandet.

Det börjar bli trångt i svenska fågeltorn – under pandemin har allt fler börjat ge sig ut med kikare för att spana och artbestämma. Men i vilken ände ska man
Cojimar
6/13/22, 8:13 AM
#13

Pigg på att lära dig mer om fåglar? Sofie Hellman från naturum Tåkern ger på UR Play sina bästa tips för att komma igång snabbt och få ut så mycket som möjligt av skådandet. (7 min.)


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Fågelskådning är en populär hobby som kombinerar friluftsliv med spänning, gemenskap och samlarglädje. Sofie Hellman från naturum Tåkern ger sina bästa tips för att komma igång snabbt och få ut så mycket som möjligt av skådandet. Inspelat den 23 augusti 2021 på Naturum Tåkern. Arrangör: Naturum Tåkern.
Annons:
Fornöga
1/13/23, 12:58 PM
#14

Fler tips för den som vill pröva på fågelskådandets ädla konst.


Re:tired.

Fågelskådning trendar och allt fler svenskar vill idka friluftsliv med rejäl kikare. Här är guiden Gigi Sahlstrands bästa tips till dig som vill komma igång.
Upp till toppen
Annons: