02. sedda fåglar

Vit stork

2015-05-06 17:43 #0 av: TinaNordberg

Vill bara skryta med att vi har en gästande vit stork i Köping. Den intog sin kvällsvard i en kohage några hundra meter från oss skådare som hade samlats.

Plötsligt lyfte storken och flög rakt mot oss, seglade några majestätiska varv runt platsen och landade på en  belysningsstolpe. Där gjorde den sig redo för natten, burrade ihop sig och drog upp ena benet och blundade. 

När har man nu sett en vit stork i Köping, jag vet inte, någon hade sett den på 50-talet, de flesta inte. 

Vem vet, kanske hade den någon människobebis med sig till Köping den kvällen?

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Anmäl
2015-05-18 10:16 #1 av: Jassan

Åh, vad coolt. Grattis till att ha sett en stork.Glad

Anmäl
2015-07-04 00:53 #2 av: Martin

Tjusigt! Tack vare projekt Stork är den om än inte vanlig så i vart fall inte ovanlig här nere. Här är ett par (från idag) i ett bo (ej i häng). Långt avstånd då jag inte går närmre än så här för att inte störa dem.

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2015-07-04 14:48 #3 av: Jassan

#2  Åh, vad fint! Glad

Anmäl
2015-07-14 11:23 #4 av: Farwuq

Tummen upp

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-08-30 21:43 #5 av: TinaNordberg

Vi får väl sitta lugnt ner och invänta häckning här med.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Anmäl
2017-05-31 11:15 #6 av: Carpinus

Radio Malmöhus rapporterar att det konstaterats 70 vilt häckande vita storkar i Skåne i år, vilket är nytt rekord och förstås något som är en följd av storkprojektet.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-05-31 18:12 #7 av: Farwuq

Ja, den vita storken hör hemma i Skåne.
Jag såg storkar som ung i Polen på 70-talet, de nästan skrämde mig.

Förskräckt

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-05-31 21:21 #8 av: Carpinus

#6 Det regniga och periodvis kylslagna vädret har dock krävt offer bland de vildhäckande storkarnas ungar. De som fötts i hägn har klarat sig bättre.

http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/blott-vader-hotade-arets-kull/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-06-01 09:33 #9 av: Carpinus

Här kan man följa några häckande par i Fulltofta (Storkprojektet).

Ytterligare storkpar här.

Anmäl
2017-06-01 09:48 #10 av: Farwuq

Så fina.
Kunde man inte sätta upp något som skärmade regnet och en slinga som gav mild värme underifrån?
Tummen upp

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-06-01 12:54 #11 av: Carpinus

Mer om storkprojektet.

http://www.storkprojektet.se/

Anmäl
2017-07-29 20:24 #12 av: Carpinus

Idag var det det årliga storksläppet vid Hemmestorps mölla, där 82 ringmärkta årsungar fick sin frihet. De flesta tog det hela med upphöjt lugnt och började sitt liv som fria till fots.

Ett tufft liv väntar storkarna, och endast tio procent av dem beräknas återvända om tre år.

Källa.

Anmäl
2017-07-29 20:47 #13 av: Martin

Skulle varit där men en dotter som insjuknade gjorde att jag fick vara hemma med henne istället. Kul med storkprojektet!

mvh Martin

Anmäl
2017-08-07 23:38 #14 av: Carpinus

Precis som förra hösten beger sig ungstorkarna ut på exkursioner i Skåne.

http://www.expressen.se/nyheter/storkinvasion-pa-villataken/

Anmäl
2017-08-10 08:03 #15 av: Martin

Japp, det är häftigt. Det stannar väl inte vid Skåne heller för det är väl förberedelse inför flytten söderut som de flesta (alla?) alla av dem gör.

mvh Martin

Anmäl
2017-08-10 09:39 #16 av: Farwuq

De väljer kanske att ta det säkra för det osäkra och välja vägen via de danska öarna?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-08-13 21:54 #17 av: Carpinus

Nu är ungdomarna på väg söderut. Lycklig resa! Vinkar

Källa.

Anmäl
2017-08-14 10:52 #18 av: Farwuq

Smart att ta vägen via de danska öarna.
Det där med döda storkungar p.g.a. köld borde kunna ordnas med uppvärmda bon.

Finns det inte två vägar för storkarna mot södern? En mot Spanien och vidare, och sen en väg via Turkiet?
Funderar

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-08-14 10:53 #19 av: Farwuq

Märkligt att danskarna inte själva kör med storkprojekt?

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.