Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 2940 ggr
[Carpinus]
1/22/15, 7:20 PM

Försiktighet vid fågelbordsstädning!

Inom loppet av några veckor har fem personer i Västsverige drabbats  av svår lunginflammation och diagnostiseras med  papegojsjuka.  En av teorierna är att de kan ha exponerats för smittan vid rengöring av fågelbord.

"Det är en välkänd smittväg att inandas intorkat damm från fågelavföring, både från vilda fåglar och från tama fåglar", säger Leif Dotevall,  biträdande smittskyddsläkare i Västra Götaland till TT. "Man sopar eller borstar och det yr upp damm. Det är absolut fel. Man ska rengöra med såpvatten, och om man till exempel tar bort ett fågelbo måste man ha andningsskydd på sig. Och tvätta händerna noga efteråt."

Annons:
[Carpinus]
1/29/15, 1:22 PM
#1

En av sex personer i Västsverige som insjuknat i papegojsjukan har nu avlidit. 

http://bohuslaningen.se/nyheter/vastsverige/1.3735321-vastsvensk-dod-i-papegojsjuka

[Carpinus]
1/29/15, 4:01 PM
#2

#1 Smittskyddet i Västra Götaland dementerar nu den tidigare uppgiften att någon avlidit i papegojsjukan.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2615332-dodsfall-i-papegojsjuka-dementeras

[peter54]
2/14/15, 1:25 PM
#3

Jag åkte på en rejäl salmonellasmitta för ett par år sedan när jag matade fåglarna, inte så allvarligt som papegojsjuka, men nog så otrevligt.

[Nomen Nescio]
1/30/17, 6:14 PM
#4

Sju fall av papegojsjukan har konstaterats i Västsverige sedan november. Sex av de drabbade har varit i kontakt med vilda fåglar/rensat fågelbord och kan då ha andats in torkad fågelspillning, vilket tros vara en vanlig smittoväg enligt smittskyddsläkare. 

Källa.

Fornöga
12/15/23, 8:13 AM
#5

#2023 Papegojsjuka uppträder just nu bl.a. i Västra Götaland, så de gamla försiktighetsreglerna kan vara värda att påminna om igen.


Re:tired.

Flera fall av papegojsjuka i Västra Götaland har rapporteras. Smittskydd manar till försiktighet vid fågelmatning i vinter.
Lona
12/15/23, 8:45 AM
#6

#5: Bra att du tar upp detta, kanske borde lägga upp på en "bredare" sajt också? Det är nog många som inte har en tanke på smittorisken eller ens vet om att papegojsjuka förekommer


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Fornöga
12/16/23, 10:20 AM
#7

#6 Bra idé! Du känner kanske till lämpliga sidor bättre än jag, så för det gärna vidare! 👍


Re:tired.

Upp till toppen
Annons: