Annons:
Etikettfågelskydd
Läst 7928 ggr
Taggeman
2015-01-18 15:18

Katter dödar fåglar stort problem!

Enligt en artikel i den amerikanska publikationen State of the Birds 2014 dödar katter cirka 2,4 miljarder fåglar i USA varje år.  Skulle gissa att det är samma problem här i Europa.

Mer att läsa om det i den här artikeln.  http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2015/katter-ett-allt-storre-hot-mot-faglar-och-smadaggdjur/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
VildaVittra
2015-01-18 15:22
#1

Fast är det egentligen ett stort problem?

Vad jag menar är att vissa arter gynnas av samhällets utveckling och skulle vi inte ha katter som ändå höll ner populationerna, så kanske de skulle föröka sig lavinartat?

Kanske att antalet dödade fåglar beror på att antalet fåglar i bebyggelse ökat?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Devya]
2015-01-18 15:35
#2

Sen kanske människan dödar mera fåglar än katter (genom nedskräpning).

Uppkatten
2015-01-18 15:36
#3

Det största hotet mot fåglarna är vi människor, inte våra katter.

Har också läst en studie som visade att när katterna utrotades från ett område så ökade problemet med råttor etc. Dessa råttor etc kunde då i sin tur göra än mer skada på fågelbeståndet (än vad katterna gjort) då de gav sig på fågelägg etc…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VildaVittra
2015-01-18 15:39
#4

#2 Utan tvekan. När man obducerar sjöfågel har man sett att upp till 98% har plast i sina magar.

Så vill man göra något för fåglarna, så sluta använda plast.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2015-01-18 15:49
#5

Med tanke på att vi inte har lika många viltlevande kattraser i Europa som man har i USA så förstår jag inte hur du kan anta att problemen är likartade i Europa:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Felinae

Själv föredrar jag katter framför möss o råttor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taggeman
2015-01-18 16:15
#6

Jo det är jättebra att alla vill hjälpa till på olika sätt för att våra fåglar i naturen ska fortsätta att få leva så det inte blir en tyst vår. Det finns många olika saker vi kan göra för att det ska bli lättare för dom att överleva. Så om alla tar sitt ansvar så ska det nog bli bra. 👍 http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/visaskriv-inlagg/?item=frm_frm-s1%2F3169

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
2015-01-18 16:39
#7

Jag är inte emot katter det är mysiga djur att ha som sällskapsdjur. Men under dom senaste åren så har kattstammen ökat i Sverige med ganska många procent. Det i sin tur gör att trycket på döda småfåglar har ökat.

Kan man göra något så katterna inte dödar så många fåglar?

Här en äldre artikel att ta del av hur en del upplever katter. http://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2009-5/goserovdjuret

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Devya]
2015-01-18 16:44
#8

#7 Jag tycker fortfarande att vi borde fundera på våra egna vanor det som är lättare att förändra än kattornas vanor.

VildaVittra
2015-01-18 16:46
#9

#7 Att kattstammen ökat är inte synonymt med att antalet utekatter också ökat. 

Fast ska man verkligen minska antalet dödade småfåglar? De äter ju upp sådderna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taggeman
2015-01-18 16:50
#10

#8 Jovisst är det så, men kan man göra så att katterna får svårare att fånga fåglar så har man hjälpt till där med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

VildaVittra
2015-01-18 17:04
#11

#10 Hur hjälper att katterna inte kan fånga småfåglar mot uppätna sådder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taggeman
2015-01-18 17:18
#12

#11 Så du upplever att småfåglar är ett jätteproblem nu med att dom äter upp frö sådderna,  så vi ska ha mer katter som jagar småfåglar? 🤔

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

VildaVittra
2015-01-18 17:23
#13

#12 Med tanke på att vi inom en snar framtid måste odla ännu mer pga att jordens befolkning ökar och att då kommer fåglarna gynnas ännu mer, så är faktiskt mitt svar ja. Katter är ett avsevärt bättre alternativ än gift. 

Man måste se på saken ur ett helhetsperspektiv och inte bara fokusera på att fåglar är vackra. 

Se exempelvis på måsfåglar. När jag var barn såg man dom bara vid kusten, av idag flyger dom ända hit, vilket ligger ca 5 mil ifrån havet. De har gynnats av vår livsstil, något småfåglar också gjort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Taggeman
2015-01-18 17:35
#14

Här en artikel från Land som anser att fåglar är bra för jordbruket genom att dom äter skadeinsekter. http://tidningenland.se/vart-tar-vara-kara-grasparvar-vagen-europas-faglar-minskar-snabbt/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

VildaVittra
2015-01-18 17:43
#15

#14 Har England och Europa samma natur som vi? Nej. Där finns det knappt några skogar, utan allt är fält.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Taggeman
2015-01-18 17:57
#16

#15 Studien som står i Land är en sammanställning av tusentals fältarbetares inventeringar i 25 europeiska länder. 90 procent av förlusterna är från de 36 mest utbredda arterna, bland annat gråsparv, sånglärka och stare. Således gäller det nog Sverige med.

Jag tror vi ska ta och avsluta här Vild Vittra jag vet nu hur du står i den här frågan med ditt svar på #13.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

vallhund
2015-01-18 18:13
#17

Du dravvlar ju bara utan att komma med mista evidens.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Monky
2015-01-19 11:47
#18

http://www.naturvardsverket.se/Nerladdningssida/?fileType=pdf&downloadUrl=/Documents/publikationer6400/978-91-620-6467-9.pdf

Egentligen en publikation om vindkraftverk och påverkan på fåglar. Sidan 49 tar upp dödsorsaker där tamkatten nämns.

uffelarsen
2015-01-19 14:32
#19

Helt ok med katter men inte hos mig, varför skall jag ha alla traktens katter i min trädgård med rabatter och sandlåda fullt med kattskit, jag hade 5!! katter i ett av mina träd samtidigt. Jag gillar fåglar och matar dom under vinterhalvåret och det är väl därför katterna gillar min trädgård. förr fick man ju jaga katt som inte hade halsband det får man väl knappast i dag men att sätta upp fälla borde man väl få eller? jag har prata med flera av mina grannar men dom säger ungefär samma sak att "katter är fria själar" som man inte skall hålla fångna inomhus????? what??? nej men ta "mina"  fåglar och skita i mina barnbarns sandlåda och mina rabatter det är ok! Nej jag börjar att ogilla katter riktigt ordentligt och kommer snart att göra något åt det, felet är absolut inte katterna men deras flummiga ägare men det hjälper ju inte mig.

Uppkatten
2015-01-19 16:42
#20

#19 Vill minnas att det finns domslut som säger att katter har rätt att vistas lösa ute.

Sedan håller jag med om att det inte är kul med katter i sandlådor.

Vad tänkte du göra med katterna som du fångar i fälla då menar du?

Det där med halsband kan du glömma, i dag har katter ofta inte halsband utan är istället märkta genom en tatuering i örat eller så har de ett microchip insatt under huden.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
uffelarsen
2015-01-19 18:31
#21

#20  Jag får väl ta en snack med min kompis som har hand om skyddsjakten , det får väl bli något i stil med att dom är fövildade eller övergivna.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

Uppkatten
2015-01-19 18:43
#22

#21 Dumheter!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

uffelarsen
2015-01-19 20:58
#23

 #22 varför? För dig är det säkert helt ok men för mig är det inte ok. jag gillar tanken att jag får ha ett liv i mitt hus+tomt där jag avgör vad som skal finnas på min tomt.  Att andra köper katter som dom sedan släpper ut och vilka i sin tur jagar fåglar som jag vill ha på min tomt är väl inte ok? skall jag få kattskit på mina händer när jag rensar i rabbater och plocka fågel kadaver bara för att någon annan gillar katter?

Lasse_H
2015-01-19 21:18
#24

Jag gjorde mitt bästa för att hindra min katt att fånga tornseglare, vilket den var expert på, genom att hänga upp plastband, horisontellt, ca 1 m ovanför marken, och med tätt sittande nedhängande plastremsor, allt detta för att få tornseglarna att flyga ut lite högre ovan marken än de annars gjorde. Katten kunde ligga i timmar och passa på utflygande tornseglare och fånga dem med sina klor.  Skyddet var effektivt men gillades inte av övriga i huset.  

Jag har svårt att förlika mig med kattens jaktinstinkt vg fåglar och kommer aldrig att skaffa en (ute)katt igen.

uffelarsen
2015-01-19 21:32
#25

Jag gillar kattor mycket pga att dom är individer med en alldeles egen vilja, jag har velat ha en Russian blue en ras som jag tycker är väldigt vacker men valt bort katten då jag helt enkelt inte har tid med en, som då i så fall skulle varit en innekatt.

Uppkatten
2015-01-19 21:58
#26

Jag har förståelse för att man inte vill ha grannskapets katter i sin trädgård men att vilja få till skyddsjakt och dra till med att katterna är förvildade o övergivna är under all kritik. Du får nog läsa på lite bättre när det gäller vad man FÅR göra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

uffelarsen
2015-01-19 22:13
#27

Som jag tyder lagen så har jag inte fel , jag har levt ett händelserikt liv och lärt mig att vill man ha något gjort så får man fixa det själv, och som jag ser det så är kattorna förvildade eftersom jag inte kan se på något sätt att det inte skulle vara på annat sätt . Att fånga kattorna  och leta efter microchips och tatueringar är inte något som jag tänker göra.

Annons:
Uppkatten
2015-01-19 22:18
#28

Nej, men den skyldigheten har man.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2015-01-19 22:28
#29

Det är dessutom så att inte heller omärkta katter får skjutas/avlivas hur som helst, eftersom det inte finns någon lagstiftning i Sverige som säger att katter måste vara id-märkta eller bära halsband. Man har rätt att ha omärkt katt, och man har rätt att ha sin omärkta katt gåendes ute. Sen håller jag med om att det inte alltid är så lyckat med alla frigående katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Martin
2015-01-20 06:37
#30

Jag har för dålig kunskap för att avgöra om det är ett problem. Ena grejen som skulle vara intressant att veta är ju vad det totala beståndet är. Är det 99% av beståndet som tas av katter är det såklart ett problem, men det är det ju inte. Är det 1% så känns problemet litet.

En annan fråga är också vad det är som gjort att antalet kattdödade fåglar ökat 380% de senaste 3 åren. Eller om det är så att det är så stora uppskattningar att det är svårt att avgöra vilka siffror som är rätt eller fel.

Själv har jag innekatter och har problem med utekatter som smutsar ner sandlåda samt gräver i gräsmattan. Och gillar småfåglar. Än har vi inte sett katterna ta några småfåglar däremot har de tagit en del av grannens fiskar i hans damm. Vilket även måsfåglarna har gjort.

På tal om måsfåglar så ser vi årligen hur de tar fågelungar (svalor) som misslyckats med de första flygturerna.

mvh Martin

Uppkatten
2015-01-20 07:19
#31

Kan f ö informera om att de flesta rabatter består just av bajs (maskbajs, hästbajs, kobajs, hönsbajs - you name it), att det finns billiga trädgårdshandskar att köpa (typ 3 par för 30:-) och att det går att snickra snygga lock till sandlådor…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

uffelarsen
2015-01-20 11:55
#32

#31 Du måste skämta med mig, :-) snickra lock och köpa handskar, Du tror väl för f inte att jag tänker betala något för att plocka bort andras skit från min tomt? vilken värld lever du i?   Jag har en god vän som kallar sig Doktor Gyttorp och han botar den sortens problem enkelt och effektivt . Dom skall bort på det ena eller andra sättet så är det. Denna konverationen har gjort mig 100% övertygad. Mitt sista inlägg i denna tråden.

CLind
2015-01-20 14:34
#33

#32 så för man inte gillar en sak så får man ta lagen i egna händer menar du?

Du kan ju inte var rättkopplad inte som anser det. Men det är ju bra du skrivit det på en offentligt site, så vi kan ju hoppas att dina grannar har dig under bevakning om nåt händer deras djur.

elegantbanan
2015-01-20 15:05
#34

Tycker det är intressant att den länkade artikeln väljer att utelämna hur många procent av populationen de dödade fåglarna utgör. Verkar skumt. Försökte googla efter hur många fåglar det finns i USA men fann inget. Nån annan som har tur?

Med tanke på att råttor under sitt 2-3-åriga liv kan få upptill 180 barn, kan de knappast vara hotade av katter.

#19 Jaha, okej, men tänk om jag verkligen avskyr fåglar då? De bajsar på min cykel, på min bil, på mina fönster… De väcker mig på morgonen och håller mig vaken sent på sommarkvällarna. Ska jag då fånga de här fåglarna, eller kanske rentav skjuta dem eftersom de är "förvildade"?

Nej, det funkar inte så. Det är inte upp till dig att bestämma vilka liv som är värda att leva eller ej, och absolut inte baserat på vilka som bajsar i din rabatt eller inte…

melancholy were the sounds on a winter's night.

Annons:
Cragan
2015-01-20 16:13
#35

#32 jag hoppas att det inte är du som får köpa ammunition utan din vän o va hotet riktat mot katter eller mot #31 ?
kan informera om att Farbror polisen inte uppskattar när man hotar med doktor gyttorp fast man kan vinna gratis mat o husrum med doktor gyttorp hot

vallhund
2015-01-20 18:44
#36

#32 I min värld lägger man ett måttanpassat gjut järngaller över sandlådan. Om man nu inte vill ha kissande o bajsande katter i sandlådan. I min värld använder man handskar när man arbetar i sina rabatter/odlingar.

I min värld blir man polisanmäld om man ägnar sig åt olaga jakt eller avlivande av djur man inte inte vill ha på tomten.

#21 Prata du med din kompis, tvivlar på att han kommer att riskera sin möjlighet att få jaga diverse djur o stoppa i frysen pga nepotism.

#27 Att du levt ett händelserikt liv gör dig inte unik, dessutom är det knappast ett juridiskt hållbart argument för att skjuta katter.

Gissa vilka som kommer att sitta i telefonkö till Landskronas lst o kommun om det dyker upp ett antal skjutna katter?

Patetiskt är bara förnamnet. 

:puke:

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[inanna56]
2015-01-21 02:59
#37

Det är pga vissa otrevliga åsikter som framkommer i den här tråden som jag bestämt att mina katter enbart ska vara innekatter och endast gå ut i koppel. Det finns folk som gillar att tortera, misshandla och döda katter. Usch, känslomässigt störda enl min åsikt.😡

Pialinn
2015-01-21 11:08
#38

Det är ingen som nämnt att i Sydeuropa fångas miljoner flyttfåglar i nät, för att ätas.  Därför minskar vissa fågelarter här.

Tycker det är ett större problem än att katter och råttor fångar fåglar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

vallhund
2015-01-21 16:14
#39

#38 Limpinnar används flitigt för att fånga småfåglar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Taggeman
2015-01-21 20:08
#40

#0 Enligt den första artikeln så dödar en frilevande amerikansk tamkatt i genomsnitt 34 fåglar per år medan förvildade katter tar mellan 23 och 46 fåglar årligen.

Vi har idag ca 1.6 miljoner huskatter i Sverige säg att ca 1 miljon av dom får va ute fria utan tillsyn, således tar dom då ca 34 miljoner fåglar per år.

De utgör 6 procent av alla fåglar som dör i landet under ett år. Att andelen är inte blir högre beror på att de flesta fåglarna häckar i skogar och andra områden där det finns få människor och därför få katter.

Saken blir helt annorlunda om man tittar på fåglar i och runt bebyggelse. Där spelar jagande katter stor roll för fågellivet. Med stöd från utländska studier bedömer dom att katter kan minska antalet fåglar rejält, speciellt av de arter som placerar sina bon så att de är nåbara för katter som till exempel trastar, sångare, rödhakar och gärdsmygar.

Alla saker som tillsammans påverkar och ni har gett flera exempel på det här i tråden hur fåglar dör betyder att man ska försöka hjälpa dom på alla sätt eftersom dom är hotade onaturligt från flera håll.

Är man hundägare så finns det regler hur man ska ha hundar kopplade i städer och vissa tider för att dom inte ska jaga djur. När hundägarna är ute o rastar sina djur så tar de flesta upp små högarna som blir efter dom.

Det konstiga är att lagen inte gäller katter i den frågan o många kattägare förstår inte vidden av vad deras katter ställer till med på olika sätt. Det är inte bara fåglar utan fridlysta ödlor, ekorrar, harungar, fjärilar och fridlysta fladdermöss bl.a. som dödas.

Jag tycker tråden spårar ur på flera ställen, vad jag vill är att vi ska försöka komma på lite idéer hur vi ska värna om dom fåglarna som inte räknas som skadedjur. Eftersom katter är de som dödar flest fåglar både före bilar, tåg, fönster och vindkraftverk så vore det bra med lite kluriga idéer hur vi kan göra för att minska dödandet av fåglar o andra djur.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Martin
2015-01-22 19:42
#41

Har inga kluriga idéer men hjälper fåglarna i min omgivning genom matning och att jag låter del av trädgården vara lite halvt vildvuxen.

Håller förvisso inte med om att katten (om det var det som tillsammans med bilar och vindkraftverk) är ett onaturligt hot. Katten är ett rovdjur och fåglarna är ett av flera byten för en katt.

mvh Martin

Annons:
[Devya]
2015-01-23 05:05
#42

#40 Ännu en gång, det är inte katter som dödar mest fåglar så varför inrikta sig på just katter? Kanske fokus ska hellre gå till oss människor som förstör mycket mycket mer än vad djur gör.

Jag tycker fokus sitter på helt fel ställe.

Taggeman
2015-01-23 10:27
#43

#41 Katten är inte en del i vår naturliga fauna den härstammar från öken/medelhavsområden  den far illa i den här kalla blöta miljön. Katten är ett sällskapsdjur. Här lite att läsa om katten från en  Kattsida  ”Kattstatus”.  http://www.kattstatus.se/sida71.html

#42 Du har helt rätt i att det inte bara är katter som dödar djur men det är bara en av många orsaker som gör att fågel/djur bestånden minskar, så kan man hjälpa dom vilda djuren lite här o där o belysa dom olika problemen som finns så kan vi ta större ansvar för djurens överlevnad i en allt mer hård värld för vissa av våra vilda djur.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

backpacker
2015-01-23 10:46
#44

Verkar va många som blir stötta på att katter skulle va ett problem för vilda djur.

När jag läste på på Kattstatus så fann jag den här sidan med flera underrubriker som jag tycker kattägare borde ägna några minuter att läsa.

Skulle kattägarna ta till sig lite av det så vore mycket av det här va löst. http://www.kattstatus.se/sida113.html

Resa är livet! Glad

Upp till toppen
Annons: