Annons:
Etikettfågelskådning
Läst 4765 ggr
[Carpinus]
2014-12-29 14:14

Kryssjägare?

Just nu har man en mellanspett på Gotland, och fågelskådare från när och fjärran strömmar dit för att få en skymt av den i Sverige sällsynta fågeln. Hur långt kan du tänka dig att åka för att få se en art som du aldrig sett i vårt land tidigare?

Annons:
Martin
2014-12-30 10:27
#1

Lite beroende på art, jag är ingen kryssjägare på det sättet men när det är sällsynta fåglar på våra breddgrader kollar jag gärna om jag har möjlighet. Är det en rovfågel är det större sannolikhet att jag åker längre än annars.

mvh Martin

Monky
2014-12-30 16:53
#2

Åker inom landskapet, eller angränsande. Drar aldrig samma dag (jag kollat Svalan) utan kollar om fågeln är rapporterad (dagen efter) och undersöker möjlighet att låna bil samt om någon annan vill hänga på.

Men som Martin också skriver, det beror på vilket typ av fågel. Är det en liten tätting, ex sångare som verkar svårsedd, så tvekar jag en hel del. Jag drar hellre på en fågel som exponerar sig lite, kaspiska piparen i våras exempelvis, eller gärna en fågel som visat sig mer än några få dagar då man märker att den dröjer kvar, ex dvärgörnen förra året vid Hjälstaviken eller bruntrasten i Bro för några år sen.

Taggeman
2014-12-31 01:12
#3

Åker inte så långt för att få ett kryss. Är det att man skulle ha vägarna förbi så skulle jag nog försöka få en titt.

Det finns lite mer att läsa om den sällsynta skönheten. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6057197

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[peter54]
2014-12-31 12:37
#4

Jag är ingen nitisk fågelskådare. Jag vet vilka arter jag har sett, men dokumenterar inte. Konstaterar bara att oj, den har jag inte sett tidigare när jag ser någon ny. Jag har åkt ner till Kalvnäset en knapp mil hemifrån några gånger för att försöka få syn på sommargyllingen, men annars åker jag inte för att kryssa fågelarter.

[Carpinus]
2015-10-11 22:23
#5

Idag åkte jag faktiskt 2x30 mil för att få se bronsibis i Skanör, fast det var tack vare att jag blev erbjuden att följa med en annan skådare som skulle dit.

Fick se ibisen fantastisk fint, så den var väl värd resan!

Martin
2015-10-19 20:57
#6

Jag hoppas att den är kvar på fredag, det är först då jag har chansen. Och då har jag ändå bara 2,5 mil dit… fast jag jagar inte kryss så är den inte det så är den inte och då är det inte hela världen, även om det skulle vara kul. Fick du några bilder då eller bara syn på den?

mvh Martin

Annons:
[Carpinus]
2015-10-20 17:10
#7

#6 Hoppas att den är kvar! Tyvärr har jag ingen bra kamera, bara en liten fickkamera, som jag dessutom glömde hemma…😮

Taggeman
2015-10-20 17:13
#8

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2015-10-21 16:24
#9

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2015-10-21 21:45
#10

Ibisen var synlig idag med. 🙂 Om man klickar på länken ovan så ser man om det rapporteras in några obs. En del lägger in sina obs lite senare o inte direkt. Tittar man på information så får man tips på var den befinner sig mera exakt.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Carpinus]
2015-10-21 21:52
#11

#10 Ja, jag brukar titta in på Artportalen ibland. Alltid kul att se vad som hänt, även om man själv inte är aktiv skådare längre. Martin är nog lättad över att Ibisen inte dragit iväg! 🙂

Martin
2015-10-22 19:17
#12

Ja, jag är ju ingen skådare utan mer fotograf men det är klart det är kul med lite udda obsar även när man fotograferar.

Får se om jag hinner ner där imorgon eller om det blir på lördag. Hoppas :)

mvh Martin

Gurgil
2015-11-02 16:42
#13

Tog fel mena bara i närområdet

Annons:
Martin
2015-11-03 21:40
#14

Blev ingen ibis för mig. Nu har vi stäppörn på ett par mil, men går i väntans tider för tillökning i familjen så inga utflykter.

mvh Martin

[Carpinus]
2015-11-05 15:10
#15

Uppenbarligen gäller det att inte rycka för snabbt:

"Falska rapporter om sällsynta fåglar väcker upprörda känslor bland fågelskådare, rapporterar natursidan.se. På kort tid har minst tre försök gjorts att få fågelskådarna på fötter, men sedan snabbt avslöjats som bluff.

-Man kan tycka att det är en storm i ett vattenglas, men vissa fågelskådare blir väldigt, väldigt upprörda, säger Anders Wirdheim i Sveriges ornitologiska förening till TT."---

Taggeman
2015-11-08 00:59
#16

#15 Expressen har en liten artikel om fejkade skådningar med. http://www.expressen.se/kvallsposten/klubbens-varning-for-falska-sms-hamnd/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Carpinus]1
2017-04-04 12:44
#17

En större turturduva orsakar skådarinvasion i Kivik.

http://www.expressen.se/kvallsposten/den-vilda-jakten-pa-turturduvan-i-skane/

[Carpinus]1
2017-04-22 15:12
#18

En Nilgås har setts och plåtats i Välen (Askim) idag. Hade jag haft bil hade jag kanske tagit en sväng dit och tittat efter den, det tar mindre än 30 minuter från bostaden. Samtidigt så gnager ju misstanken om att det kan vara en förrymd djurparksfågel…

Upp till toppen
Annons: