Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 3313 ggr
Görgen Grönberg
7/15/14, 9:39 AM

Klargul fågel i Tumba, 15 juli 2014

Hej! Såg denna fågel idag tisdag 15 juli. Jag lägger upp en länk till youtube då filmen är för stor för annat och bilderna för dåliga för att tyda. I filmen kan ni höra lätet och se fågeln på 10 meters avstånd bland grenverket, dock otydligt.  

Vad är det för nån? Förrymd? 

Görgen

Annons:
Taggeman
7/15/14, 10:04 AM
#1

Man behöver lite mer att gå på för att gissa vad det kan va.  Jag kunde inte se någon fågel på filmen.

Hur stor var den jämför med andra vanliga fåglar som blåmes, sparv, koltrast, skata, kråka m.m., vad för terräng rörde den sig i, hade den någon speciell  rörelse som nigningar stärtlyft m.m. ,  hade den nån mer färg som var utmärkande eller något annat som du tänkte på.

Det finns inte så många gula fåglar annars en ovanlig är sommargylling eller vanligare sort gulsparv.  Eller så är det någon förrymd fågel.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Görgen Grönberg
7/15/14, 10:48 AM
#2

Ja filmen är otydlig.  Det är inte en sommargylling efter lite efterforskande, ingen citronärla, eller forsärla, de låter annorlunda. Den påminde i rörelserna om en forsärla med några stjärtlyft. Annars satt den stilla och sjöng. den satt i ett björkbuskage. Storleken är mindre än en koltrast men större än en domherre. Det är ingen kanarie eller undulat då kanarien låter annorlunda och undulaten inte är klargul till färgen. Finns det några fler burfåglar som är klargula?

Taggeman
7/15/14, 3:10 PM
#3

Tänkte du på hur näbben var om den var kort o tjock eller smal som en sädesärla eller kort o smal som en talgoxe, vet man formen så kan man utesluta en massa arter.  

Eller vilken terräng den rörde sig vid, vatten, park med lövträd, blandskog, tallskog, öppna ytor med buskar, eller bland snår.

En som är lite större men inte knallgul o som kan sjunga bra o stor som domherre är Grönfink .

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Görgen Grönberg
7/16/14, 7:12 AM
#4

Hej igen! Nja, Grönfink är det inte. Men då jag filmade den ytterligare igår med  lite lite bättre kvalite, vid 20 sekunder kan man se den. Det är troligen en undulat, en klargul sådan. Jag lyssnade lite på youtube, enkelt…(!), och ibland kan jag urskilja ett visst kluckande så att säga på dessa videor som påminner om lätet från första filmen. Så ja det måste vara en sådan. Mina förhoppningar att jag sett en av kurs helt fel tropisk fågel får jag nog lägga på is när jag kommer besöker ett sådant land. Jag såg den också flyga 2 m upp i luften från min lägenhet på 10 våning, och den har långa stjärtfjädrar vilket mest liknat en form av en papegoja, vilket undulaten är. Ingen svensk fågel dock där är jag mer än vanligt bevandrad. Tack för förslagen.

Görgen Grönberg
7/16/14, 7:13 AM
#5

ur kurs helt fel fågel…ska det vara

Görgen Grönberg
7/16/14, 7:23 AM
#6

Näbben var också, det lilla lilla jag såg, relativt stor, ungefär som hos en stenknäck, så det kan påminna om en undulat. Så igen lutar jag åt att det är en undulat.

Annons:
Taggeman
7/16/14, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja då löste det sig tror på undulat med eftersom näbben hade den formen.

När man fågelskådar så är det dom små detaljerna som man ska lägga på minnet, då blir det lättare att artbestämma.

Jag tror att om du tagit ett foto inzoomad hade du fått bättre bild man kan förstora upp efteråt i ett fotoprogram o se bättre vad det är.

Visar en bild på vad man kan göra.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Görgen Grönberg
7/16/14, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hmm skysst! Jag har bilder, men dåliga. Detta är nog den bästa.  Vad för program använder du?

Görgen Grönberg
7/16/14, 11:40 PM
#9

Se fågeln över mitten i björken.

Upp till toppen
Annons: