Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 14098 ggr
Taggeman
2014-05-09 16:06

Vilken sorts rovfågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En mörk/suddig bild på en siluett på rovfågel som flyger.

Jag har en aning men vill veta vad ni tror.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
molam
2014-05-09 16:21
#1

Nån hök skulle jag timma på ser nästan ut som det

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[peter54]
2014-05-09 22:45
#2

Brun kärrhök, utan tvekan.

JontaK
2014-05-09 23:51
#3

Baserat på vingformen, vingens mörka bakkant och de tydliga mörka markeringarna på vingarna skulle jag säga vråk. Tycker att vingar är för breda, har för litet spann och är alltför kontrastrika för kärrhök.

Ljuset på bilden kan spela mig ett spratt men just vingformen är väldigt vråklik. Det ser också ut som att andra handpennan är längst, vilket verkar vara ganska tydligt hos ormvråken.

molam
2014-05-09 23:55
#4

Men vråkarna har väl "Spretigare" vingar Än Höken, eller Har jag 'tatt fel? #3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JontaK
2014-05-09 23:58
#5

#4 Menar du spretigare handpennor då?

Brun kärrhök har tydligt långa handpennor, hur väl synliga de är på bild beror precis på var i vingrörelsen och i vilken slags flykt fågeln befinner sig vid fototillfället.

Ormvråk i flykt:

http://3.bp.blogspot.com/-MvoeTAsr0cg/T97fPboN_II/AAAAAAAAADA/sMBHtwmjqLA/s1600/Ormvr%C3%A5k.jpg

Kärrhökshona i flykt:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Eurasian_Marsh_Harrier_%28Female%29_I_IMG_8903.jpg

[peter54]
2014-05-10 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#3 Ja när du säger det, du har säkert rätt. Jag har den här bilden på en ormvråk där den högra vingens undersida är mycket lik vingundersidorna på TS bild.

Annons:
molam
2014-05-10 00:04
#7

Joo det förstås och ja menade handpennor, jag och ord ingen bra kombo xD

Jag trodde dock först att det var en ormvråk till jag såg Handpennorna då blev jag orolig och Sa Hök istället men Sparvhöken har för vit undersida och kärrhöken har för mörk undersida, med alldeles för Slimmade vingar. Så det är nog Ormvråk ändå Eller JA en vråk iaf ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[peter54]
2014-05-10 00:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har också en riktigt risig långhållsbild på ett par bruna kärrhökar som jämförelse.

JontaK
2014-05-10 00:05
#9

#6 Kärrhökens vingar är oftast jämnt färgade med ganska tydliga övergångar mellan de olika färgerna. Ormvråken mer melerad.

Dock kanske man kan fundera på bivråk också, just vingformen tycks för mig utesluta kärrhöken med sina smala vingar och ganska raka vingbakkant.

Men men, jag har bevisat i "kluring"-trådarna att jag inte är att lita på när det gäller bestämmer baserat på foto. 😃

molam
2014-05-10 00:09
#10

Jaa och här ser man inte många Rovisar xD enda jag har sett under mina 14 år (i sverige) är örn xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Taggeman
2014-05-10 00:14
#11

Jag skälv har en känsla av att det är en vråk, stjärtfjädrarna är inte så långa. Jag har inte så mycket erfarenhet över dom olika färgkombinationerna som ormvråk skulle kunna ha.

Det är slutet på stjärtfjädrarna som det avslutas med ett mörkt brett band som jag blir brydd över. Bilden är tagen nu i maj.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

JontaK
2014-05-10 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Ormvråkar kan ju se så otroligt olika ut färgmässigt, vid snabb observation kan man alltid misstänka både bivråk och fjällvråk. Angående den mörka stjärten så kanske betraktningsvinkeln och ljuset spelar oss ett spratt?

Här en taskig bild på en kärrhökshane från i år, den kan nog uteslutas i det aktuella fallet. Notera den raka, relativt långsmala vingen.

JontaK
2014-05-10 00:30
#13

#10 Ut i naturen där betesmark blandas med skog så ser du snart sparvhök, ormvråk och med lite tur tornfalk samt duvhök.

Eller valfri vassrik sjö så finns det så här års mycket god chans på både brunkärrhök och fiskgjuse! 🙂

Annons:
[peter54]
2014-05-10 00:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#10 Hos oss ser jag ormvråk och brun kärrhök mer eller mindre dagligen under sommarhalvåret. Någon gång ser jag även blå kärrhök som häckar vid sjön Tämnaren här i nordvästra Uppland.

Vintertid är det oftast sparvhöken som sveper förbi alla fågelbord i byn och någon gång dyker kungsörnen upp. Jag har aldrig sett någon falk hos oss, men närmare Uppsala ser jag ofta tornfalk.

Ugglor har vi förstås, men dem ser jag sällan dagtid. Här finns kattuggla, slaguggla och pärluggla i närområdet. Jag har en gång sett en jorduggla bara några hundra meter från vårt hus över gärdena ner mot sjölandet.

En dag för ett par år sedan svängde en hel grupp ormvråkar över huset, ett par av dem var såpass ljusa att de bedömdes av några mer kunniga vara Börringevråkar, den här är ljusare än vanligt, men inte så vit som en Börringevråk.

Taggeman
2014-05-10 10:36
#15

Det blev en bra diskussion om fågeln jag lärde mig mycket. 🙂

Jag skickade frågan till ett annat ställe med.

Fick svaret: Den här vråken är lite knepig - gammal hanne av fjällvråk (det går ett sträck av fjällvråkar från SO mot NV över Åland och Roslagen första veckan i maj) eller en gammal ormvråk av den mörkare färgtypen. Jag håller en liten slant på adult, mörk ormvråk - men ser gärna några bilder till på samma individ. /Göran 

Göran håller till i Ottenby fågelstation

Den här fågeln verkar va lite svårbestämd, får se om jag kan se o fota  den igen lite senare i sommar.

Men en egen gissning är nog en mörk ormvråk. Visste inte att det fanns så många färgvarianter på dom.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

JontaK
2014-05-11 01:08
#16

#15 Göran brukar vara duktig på artbestämning och hans osäkerhet skvallrar om hur svårt det kan vara att bestämma vråkar utifrån en bild.

När jag personligen ser vråkar i fält är det bivråken som ställer till mest problem. Man inser fort att både vingform, flykt, färg och allmänt intryck är otroligt mycket lättare att tolka då man ser fågel i full rörelse jämfört med att bedöma den efter en eller några få bilder. Därav fördelen att noga anteckna kännetecken då man har en svårbestämd fågel i sitt synfält.

Att ormvråkarna skiljer sig mycket åt har den fördelen att det på håll kan gå att känna igen olika individer i sitt närområde.

Upp till toppen
Annons: