Annons:
Etikettnyheter
Läst 2050 ggr
[Didnovarre]
5/5/14, 9:12 AM

Fullsatt?

Läser att en forskargrupp publicerat en artikel i tidskriften "Nature" där man hävdar att den på fåglar så artrika miljön i Himalaya nu är fullproppad på arter, och att nya arter inte kan tillkomma mer än undantagsvis. Detta för att, som det sägs, "alla ekologiska nischer är upptagna". För min del låter det lite uppseendeväckande, eftersom vi ju läst att invandrade djurarter i t.ex. Arktis riskerar att tränga ut befintliga arter och s.a.s. erövra deras nischer. Ligger det inte en motsägelse i dessa forskarståndpunkter? Själv har jag  har svårt att ta till mig att bara för att bara för att en nisch anses som fylld så kan det inte uppstå konkurrens om den. (Jag hade haft lättare att acceptera skrivningen att nya arter inte kan tillkomma utan att befintliga arter konkurreras ut.) Tänker jag fel där?

Annons:
Tjeja
5/5/14, 9:24 AM
#1

De kanske räknar med att nya arter skulle ha för svårt att etablera sig om det redan är överfullt så att säga? De nya blir liksom utkonkurrerade direkt?

På antarktisk kanske nischerna är helt fyllda från början och nya arter kan etablera sig först och sedan konkurrerar ut de gamla när de förökar sig?

Mina funderingar bara!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Martin
5/26/14, 10:01 AM
#2

Utan att ha hunnit sätta mig in i allt funderar jag lite så här: Man skall nog vara försiktig med att dra slutsatser från olika forskare/forskarteams rapporter för de kan mycket väl ha vars en uppfattning om saker och ting.

Ena gruppen kan t.ex. anse att om en nisch är fylld kan ingenting konkurrera ut den eller fylla på, medan andra menar att en nish inte kan bli större men innehållet bytas ut och en tredje menar kanske att en nisch både kan bli större och mindre.

Men jag håller med dig (#0), jag får inte heller ihop att nya arter inte skulle kunna etablera sig eller dyka upp. Tycker det händer lite överallt hela tiden och det bygger ju dessutom på att man känner sig säker på att man verkligen upptäckt allt på Himalya, för annars har man ju fel redan där.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: