Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 8744 ggr
Temeraire
3/24/14, 10:22 AM

Så ser du skillnad på svanarna

Jag har försökt skriva en artikel om hur man ser skillnad på Knölsvan, Sångsvan och Mindre sångsvan. Ni får gärna gå in på länken och säga om jag missat något :-)

http://bit.ly/1ghwG1i 

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

Annons:
Taggeman
3/24/14, 11:00 AM
#1

Det finns en genetisk mutation på knölsvanen som är ovanlig den är vit som ungdom och har annorlunda färg på benen som ungdom/vuxen, den kallas för Polsk svan.

Man kan höra på flykten med om det är en knölsvan som kommer.

Vit svanunge! http://fagelskadning.ifokus.se/discussions/52f2d9abce12c4683900057d-vilken-sort-av-fagelunge?discussions-2

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Temeraire
3/24/14, 12:09 PM
#2

Aldrig hört, intressant att veta dock! :)

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

Temeraire
3/25/14, 10:34 AM
#3

Nu är artikeln uppdaterad med läten också :-)

Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.

Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se

[peter54]
3/25/14, 7:04 PM
#4

#1 Precis, sångsvanarna tutar men det låter inte mycket om vingarna. Knölsvanarna är tysta, men det låter jättemycket om vingarna (vilket inte är så konstigt med tanke på att knölsvanen väger dubbelt så mycket, men har ungefär samma vingyta.

Därför kan inte knölsvanen lyfta från land som sångsvanarna kan. Det är också anledningen till varför man kan ha knölsvanar i parkdammar. Ett lågt staket räcker för att de ska tvingas kvar, den lilla vattenspegel parkdammarna har räcker inte till som startsträcka för dem.

Knölsvanen är världens tyngsta flygande fågel, gamla hanfåglar kan väga upp till 16-18 kg.

Taxelina1
3/25/14, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det här var riktigt intressant då jag så gott som varje dag hänger vid sjön Tysslingen😃

Hälsning från en stor djurvänCool

JontaK
4/3/14, 10:47 PM
#6

Välskriven artikel!

Att se skillnad på sångsvan och knölsvan lär man sig fort, dessa kan ofta artbestämmas genom observation med blotta ögat.

Sångsvan/mindre sångsvan kan bli betydligt knepigare om fåglarna rastar långt ut på fält eller dylikt. Det är dessutom ibland mycket svårt att på håll avgöra just hur stor del av näbben som är svart, ljusförhållanden och betraktningsvinkel spelar en stor roll.

Jag använder i stort sett alltid tubkikaren om jag misstänker att en svan en bit bort kan vara mindre sångsvan. Det känns säkrast så.

Annons:
Taggeman
5/6/14, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jag har sommarställe nästan längst ut i Stockholmsskärgård bara några små skär i vägen sen är det öppet hav!

Det är inte alltid lätt att se på långt håll vad det är, den här svanen  tänkte jag först på knölsvan för den kom från det stället där dom har sitt bo och revir, halsen var lite S formad.

Men jag tyckte det inte kändes rätt i alla fall så jag tog ett kort med kameran. så här är bilden med ca300mm tele.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
5/6/14, 12:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Normalfallet är att vi inte har sångsvan så här långt ut till havs.

Efter lite bildbehandling och beskärning så vart det ett sesångkryss för större sångsvan från ute altan /verandan. 😃

Vad det är bra med kamera med tele och Photoshop. Jag har fått flera arter bestämda nu tack vare det. Man sitter hemma nu i lugn o ro o kollar bilder.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

JontaK
5/9/14, 12:32 AM
#9

#8 Ja, det är alltid bra att kunna "fuska" lite med kameran om det är svårt att bestämma i fält. Särskilt om det handlar om något, för platsen, exotiskt!

Svanarna är ju relativt lättbestämda på bild, särskilt om storleken framkommer och om bilden visar flera individer. Själv föredrar jag dock alltid tubkikaren och fågel i rörelse, särskilt då det gäller rovfågel och vadare.

Tänkvärt angående svanarna är att både storlek och andelen svart på näbben kan överlappa mellan sångsvan och mindre sångsvan.

Upp till toppen
Annons: