Annons:
Etikettfågelfoton
Läst 2424 ggr
CarolinePettersson
10/27/13, 3:17 PM

Kritik Hökuggla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har blivit lite uggle-frälst sedan mitt möte med denna skönhet :)

Annons:
Martin
10/28/13, 8:35 AM
#1

Visst är det en skönhet, jag har varit ute många eftermiddagar för att hitta den utan att lyckas. Får väl hoppas det blir en hård vinter till så några stannar kvar här nere i Södern så jag får fler chanser.

Till bilden: I stort sett en härlig bild med den där intensiva blicken, gillar att den inte tittar mot dig. Jag hade dock komponerat annorlunda/beskurit annorlunda. Den nedre grenen hade jag tagit bort och lite i högerkant också, så att du fått hökugglan i gyllene snittet nere till höger. Tror det hade lyft bilden.

mvh Martin

CarolinePettersson
10/28/13, 9:07 AM
#2

Vi var uppe i Malung när den kom förbi , trodde först att det var en hök, men när jag smög närmare så såg jag att det var en Uggla :)

Jag är inte så bra med det där med termer, men vad är Gyllene snittet? :)
 
Tack för kritiken  :)

Martin
10/28/13, 9:58 AM
#3

För det första är ju regler till för att brytas, så det är inget måste att fotografera enligt vissa regler. Teorin bakom reglerna kan jag inte mer än att människan har någon form av matematiskt sinne och bedömer saker och ting efter det.

Tänk dig att du delar upp din bild i 9 lika stora rutor (3 rader med 3 rutor i varje).

I skärningarna mellan rutorna skall huvudmotivet, det centrala i bilden, vara enligt gyllene snittet.

Är det ett porträtt brukar man försöka lägga ett öga i gyllene snittet osv.

Se även här; (eller googla, finns massa länkar):
http://www.sveaportalen.se/index.php?sort=las_mer327

mvh Martin

Martin
10/28/13, 10:00 AM
#4

På din bild är det svårt att få ögonen i gyllene snittet så att det blir bra… men jag hade nog beskurit rätt hårt undertill, kanske en tredjedel av bilden bort undertill. Sen lite i högerkanten… har laborerat genom att hålla upp papper över bilden för att se… men kanske strax till vänster om där grenen som ugglan sitter på delar sig.

Sen är jag allergisk mot logotypes mitt på bilder, tycker de förstör mycket mer än de tillför. Men det där är ju upp till var och en.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: