Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 4059 ggr
Kimji
6/8/13, 12:13 AM

Okänd fågel "sång"

Har en fågel som håller låda vid mitt jobb hela dagarna. Har alltid varit väldigt fågelintresserad men kan inte minnas att jag någonsin hört detta läte förut.

Ljudet påminner lite om kraxandet från en björktrast men med en tvåtonig monoton upprepning. Det har samma ljudprecision som ett billarm och låter nästan lika högt. Folk som passerar stannar och undrar vad det är. Akustiken i ljudet är också speciellt, det låter lite som att den sitter i en burk och sjunger.

Miljön är jordbruksmark med inslag av skog och det är invid Umeälvens dalgång som brukar attrahera en del annars lokalt ovanliga arter. Nån idé om vad det kan vara?

  • Redigerat 6/30/21, 1:05 PM av [Göstage]
Annons:
Kimji
6/13/13, 9:44 AM
#1

Är det verkligen ingen som har nån gissning?

Ett högt, monotont och omelodiskt läte lite mer kortfattat.

Monky
6/13/13, 12:05 PM
#2

Näktergalen har ju ett ganska kraftigt läte med bland annat kraxande, men utöver det en varierad sång, svårt att veta vad du själv uteslutit för arter. Du har inte möjlighet att spela in?

Monky
6/13/13, 5:02 PM
#3

Kornknarr är ju ett alternativ annars, om det bara kraxar.

Kimji
6/15/13, 10:44 AM
#4

Ja det är definitivt kornknarr. Tusen tack! =) Nu måste jag bara lyckas se den också eftersom det är en ny art för mig.

Nu kanske jag kan övertala mina kollegor att fågeln inte alls borde skjutas ;)

Monky
6/16/13, 9:05 AM
#5

Den kan va svårsedd, den kan trycka ganska hårt men går att stöta upp. Snart är det midsommar och då tystnar det mesta tyvärr men det glädjer kanske dina kollegor ;-)

TinaNordberg
6/16/13, 9:15 AM
#6

Lycka till med att få se den 👍 som redan sagts inte lätt.

Man brukar beskriva lätet som att der med nageln över en stålkam.

Har du rapporterat den till Svalan?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Kimji
6/16/13, 9:54 PM
#7

Synd att den är så svår att se. Det är värt ett (eller några) försök iaf .

Självklart är den rapporterad ;)

diamantsorg
8/16/13, 9:07 PM
#8

Låter som en näktergal, vilket jag redan ser har konstaterats. "Ljudet påminner lite om kraxandet från en björktrast men med en tvåtonig monoton upprepning." Genast när jag läste det kom jag att tänka på näktergalen, hade en utanför min klass's klassrum förra vårterminen. Så är ganska van vid ljudet. Var ärligt talat den enda som inte blev störd av ljudet och önskade att se den skjuten ^^ Till och min lärare muttrade över att man borde försöka skrämma bort den xD

Kimji
8/19/13, 10:36 PM
#9

Fast nu har vi ju fastslagit att det var en kornknarr.

Tycker att näktergalen har en trevlig sång.

diamantsorg
8/20/13, 7:26 PM
#10

Haha ah, orkade inte läsa riktigt alla kommentarer xD Fast jag skulle snarare beskriva en kornknarrs läte som om man drar fingrarna över en kam ^^

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: