Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 43170 ggr
Roxie
5/31/13, 12:11 AM

Fågel piper vid midnatt

Hej! Nu har jag försökt googla och slå i böcker, men kan inte komma fram till vad det är för fågel som låter utanför.. Dags att fråga experterna. Klockan 23.50 nästan på minuten varje kväll under våren och sommaren börjar denna fågel "pipa" i skogen utanför. Det är ett kort pip, ca 1 sek, entonigt. Så piper den med 10 sekunders intervall i ca 20 minuter totalt. Sen blir det tyst. Jag är jättenyfiken på vad detta kan vara för fågel! Kan ju säga att jag bor i Göteborg, med närhet till skog. Någon som vet eller vill gissa? :)

// Sofia

  • Redigerat 6/30/21, 12:52 PM av [Göstage]
Annons:
TinaNordberg
5/31/13, 9:20 AM
#1

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Roxie
5/31/13, 10:06 AM
#2

Tack för svar! Nej det är ingen sparvuggla, den piper alldeles för tätt och för ljust. Denna fågel har en något djupare ton.

Haha jag blir galen över detta! :P
I natt ska jag försöka spela in det.

// Sofia

Monky
5/31/13, 11:24 AM
#3

Vad för typ av skog är det som finns nära? Barr-, löv- eller blandskog? Har du nån sjö el tjärn i närheten, eller nåt hygge? Hör du nåt annat än ljudet, flappande vingslag tex?

Spela in ljudet låter utmärkt, du kan också filma, nästan lättare då ljudet kommer med även där.

Väntar med spänning…

Roxie
5/31/13, 11:34 AM
#4

Det är lövskog främst. Sjö eller tjärn finns inte särskilt nära, inte heller hygge. Jag hör att den flyttar på sig då pipen blir lite "avlägsna" från och till.

Jag bor i ett hyreshus, på våning 11, så någon filmning lär jag inte lyckas. Anledningen till att jag hör det så bra beror troligen på att ljudet studsar mellan husen.

// Sofia

Monky
5/31/13, 11:41 AM
#5

Föreslog filmning mest för att det är lätt att hitta den funktionen på mobilen/kameran 🙂 Det handlar egentligen inte om att filma själva fågeln (eftersom man ändå inte ser den) utan snarare att filma ut i tomma intet så att ljudet kommer med. Minns att några gjort så och lagt upp film här.

Lycka till med vilken typ av inspelning det än blir 🙂 och som sagt…väntar med spänning…

Roxie
5/31/13, 11:48 AM
#6

#5 Jaså, haha ;) Ja det var så jag tänkte göra.

// Sofia

Annons:
Roxie
6/1/13, 12:10 AM
#7

Här kommer en filmsnutt med bara ljud. En del brus pga trafik men pipet hörs rätt tydligt ändå. Hoppas nån kan klura ut vad det är för nåt som låter :)

// Sofia

Roxie
6/2/13, 10:27 AM
#8

Puttar upp lite :)

// Sofia

Roxie
6/3/13, 11:12 PM
#9

putt! ;)

// Sofia

Monky
6/4/13, 12:13 PM
#10

Funderar… 🙂

Monky
6/4/13, 6:37 PM
#11

Hittar inget som låter så där. Jag har lyssnat igenom allt jag kan tänka mig och hört mig för med en duktig sträckräknare/skådare som nämnde att han hört folk beskriva något liknande.

Ett ljud som påminner om en "kort sparvuggla" typ, stämmer in på tid och längd på din beskrivning och han sa att det kunde vara något mekaniskt, troligen någon sorts luftföroreningsmätare eller dyl. Det spelas upp åt olika håll vilken ger illusionen av att ljudkällan flyttar på sig. Dessutom är den ju väldigt punktlig som du nämner, så det kanske stämmer. Hör dig för lite med grannar och så, kanske nån vet vad det är om det är mekaniskt.

Hittar tyvärr inga ljud när jag googlar på det. Jag återkommer om jag kommer på nån mer fågel jag kan ha missat.

Roxie
6/4/13, 6:52 PM
#12

Sambon har också sagt att han tror det är någon form av larm eller liknande. Men eftersom ljudet "flyttat" på sig så har jag ändå hållt fast vid att det är någon fågel.

Men då kanske jag kan släppa det nu. Innan har jag ändå tyckt det är ett ganska mysigt ljud, men nu kommer jag säkert störa mig på det istället, när jag vet att det inte är en fågel.

Tusen tack för att du tog dig tid i alla fall! :)

// Sofia

Monky
6/4/13, 6:58 PM
#13

Ha ha! Du kan ju låtsas att de är en fågel 😉

Annons:
Roxie
6/4/13, 7:04 PM
#14

Haha, ja jag får väl göra det! 😛

// Sofia

Kimji
6/8/13, 12:30 AM
#15

Typiskt en rutinerad fågelskådare att säga att det är en maskin. Då behöver han inte erkänna att det är ett läte han inte kan ;)

Tycker inte alls att det låter som nån maskin och det har inte alls någon perfekt takt utan är ju hyfsat oregelbundet både i styrka och frekvens.

Är du väldigt angelägen att få den artbestämd så prova Ornitologiska föreningens forum. Där finns riktiga proffs =)

http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologiska-forening/forum/?group=

Roxie
6/8/13, 12:38 AM
#16

Får kolla in det :) tack

// Sofia

Monky
6/10/13, 9:50 PM
#17

#15 Jag skrev väl ändå att min bekant "sa att det kunde vara något mekaniskt", det var inget påstående.

MariaAdmina
6/29/18, 4:31 PM
#18

Hej, lite sent svar…typ 5 år hihi Men det är en Dvärgsuv du hör https://youtu.be/wkGP2OP7wvc

Linda55
7/19/19, 1:34 AM
#19

Hej hopp! Ännu senare svar än föregående, men det är hornuggleungar! Lyssna gärna på p2 fågel så får du höra! 😊😊 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=7243327

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: