Annons:
Etikettobservationer
Läst 5288 ggr
Jalking
5/17/13, 6:29 PM

Sv/v flugsnappare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min flugsnappare äntligen anlänt och flyttat in i flugsnapparholken som den bodde i förra året. Det gjorde mig glad! Min absoluta favoritfågel.
Tyvärr ville den inte medverka på bild, så jag lägger ut ett foto från förra sommaren.
(Jag vet, det är nog inte samma fågel som förra året, men jag vill gärna tro det)

Annons:
TinaNordberg
5/19/13, 10:03 AM
#1

Inte svårt att förlora sitt hjärta till en sådan söt herre.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
5/20/13, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den är vacker, men inte någon av mina favoriter pga dess stridslystna natur. Här har han kastat ut både ägg och ungar ur holkar. Förra året gjorde han så mot rödstjärten och den har inte kommit tillbaka.

Vi fick hit rödstjärtparet 2011. Här har såna inte funnits under de 18 år vi bott här. De fick fram en kull ungar 2011, men förra året blev de utkastade av den svartvite och har inte kommit hit alls i år.

Flugsnapparen hade inte användning för holken, han bodde redan i en annan holk långt ifrån rödstjärtarnas.

Jag läste på Sof's hemsida att den främsta dödsorsaken hos svartvit flugsnappare är strider med talgoxar om holkarna.

[peter54]
5/20/13, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är rödstjärthanen på garagetaket 2011 när de bodde i holken på garagegaveln.

Jalking
5/20/13, 9:04 PM
#4

Ja, han är en ettrig liten rackare.
Första gången jag såg honom förra året gick jag direkt ner i källaren och byggde en flugsnapparholk, satte upp den och han flyttade in direkt. Den holken "reserverade" jag med en trasa i hålet åt honom i år, så att ingen blåmes skulle flytta in och bli vräkt senare.

Upp till toppen
Annons: