Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 2276 ggr
TinaNordberg
12/14/12, 10:05 AM

Boktips

Har nyligen lånat boken Mata fåglarna av Niklas Aronsson. Tycker det är en bok som ger bra tips och är intressant att läsa.

Våra vanligaste fågelbordsgästers matvanor och önskningar tas upp på ett bra sätt art för art, ja även de mera ovanliga arterna.

Den kan jag rekommendera.

Priset är helt OK.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9188124347

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
BitteS
12/30/12, 1:40 PM
#1

Nu har jag beställt boken. Blir en spännande väntan.
Jag har inte matat fåglarna förut. Men dagen före julafton var jag in till Uppsala och köpte dem ett höghus med två separata fack för olika frön.

Köpte en stor säck solrosfrön, en hink med talgbollar och en 3 kilos påse med jordnötter. Jordnötterna var tydligen det godaste för de försvinner som ett rinnande vatten.

De fåglar som jag ser mest av är Talgoxe, Blåmes, Nötvecka, Bofink och Domherrshonor. Igår såg jag äntligen herrarna också. Det var fullt slagsmål om maten. Domherrshanarna åt dock inte från fröautomaten utan åt enbart från marken, sånt som trillat ur.

Det verkar som de har bestämda mattider. För rätt vad det är så kryllar det av fåglar som kivas om fröna. Sen efter en stund är det helt tomt.

Några andra fåglar jag sett mer sporadist i antal är Björktrast, Nötskrika, Skata, Koltrast (eller var det Stare?). Jag blandar bara ihop de två. Kommer aldrig ihåg vem det är som har gul näbb.

Skojigt är det i alla fall att titta på dem. Det verkar ju som de uppskattar att bli serverade maten i alla fall. Men en sak som jag funderar över är att sedan jag satte upp fågelbordet så ligger det små tussar av isolering runt om i snön. Det verkar som fåglarna rycker ut isolering någonstans från huset. Det har inte funnits sådana tussar häromkring huset förut. Vad kan ha triggat igång ett sådant beteende? Dessutom hör jag att de sitter och pickar på husets putsade väggar. Behöver de grus eller varför gör de så?

TinaNordberg
12/31/12, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I båda fallen har hanen gul näbb, koltrasten är större och skimrar inte i grön/blåa nyanser. Staren är prickig.

Hoppas du får trevlig och nyttig läsning av boken.

Bild på koltrasthane.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: