Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 8181 ggr
aggeelin
12/9/12, 11:14 AM

Vilken fågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en fågel på besök hos oss. En fågel som är nästan svart med en mörk näbb. Jag har sett på bilder på Koltrasthonan men jag tycker inte att det ser rätt ut. Vet ni vad det här är?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

  • Redigerat 6/30/21, 1:08 PM av [Göstage]
Annons:
aggeelin
12/9/12, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag lägger in en bild till.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
12/9/12, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och en till.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
12/9/12, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En koltrasthona precis som denna.

aggeelin
12/9/12, 7:03 PM
#4

Tack Peter! Vi tittade med kikaren och kunde inte se "mönstringen", eller vad det kan heta, på fjädrarna. På bilderna av koltrasthonan i boken framträder färgskiftningarna mer.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Martin
12/11/12, 10:08 AM
#5

Det kan ibland vara svårt att se skiftningarna och det kan också variera lite under året samt hur gammal fågeln är. Men precis som Peter säger, visst är det en koltrasthona.

mvh Martin

Monky
12/19/12, 9:31 AM
#6

Jag skulle säga koltrasthane, 1k, dvs första kalenderår, det här är en fågel som är kläckt i år.

En hona skulle inte vara så svart i färgen och jag tycker fågeln saknar det sträckade bröstet (som syns tydligt i #3).

Hanar som är kläckta i år har inte den gula näbben utan den är mera svart-svartgul. Om man tittar på vingens ovansida ser man tydligt att det är en 1k. Det finns en ruggräns på de större täckarna som är tydlig på denna fågen.

Fågeln har 5 oruggade större täckare, det är de yttre fjädrarna som har en brunsvart ton, de är också annorlunda i formen.

Länken visar vart de större täckarna sitter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5geltopografi

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: