Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 5469 ggr
[peter54]
2012-12-02 18:35

Artfattigt på fågelbordet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett att vi har riktigt många fåglar på fågelbordet och på de andra matplatserna, men det är mycket färre arter än vad vi tidigare haft här. Vi har otroligt många pilfinkar, jag har räknat till fler än 30 samtidigt, minst ett dussin talgoxar och lika många blåmesar, kanske två par gråsparvar, ett par nötväckor och några få entitor.

Grönfinkarna är helt borta, viruset som jag läst om verkar ha tagit alla, förra vintern hade vi ett par, medan det fanns  ett 30-tal 2010. Jag har heller inte sett en enda gulsparv, kan de också ha drabbats? Inte heller någon gråsiska eller grönsiska som vi har haft mycket av tidigare.

Domherrarna hör jag varje dag, men det verkar som om de föredrar att festa på lönnarnas "näsor" än så länge. Idag upptäckte jag att vi har en kvarstannad bofinkshona. Hon ångrar säkert att hon inte hängde på artfränderna ner till Centraleuropa nu när det är minus 16 grader här.

Annons:
[Doglovers]
2012-12-05 15:55
#1

Här har jag en hel del pilfinkar, talgoxar och blåmesar. Och 2 större hackspett. För några veckor sedan hade jag 13 arter här. Grönfinkarna, gulsparvarna, grå och grönsiska, bergfinken brukar komma lite senare till mitt bord. Domherrarna har dykt upp några gånger än så länge. Dom brukar vilja kolla läget innan dom kommer fram. Steglitsen har visar sej här 2 gånger än så länge. Jag såg även en koltrast som stannat kvar som jag får lägga ut lite russin åt.

Angående grönfinken så har jag haft väldigt många här i våras och tidigare i vinter. Nu har det ju vädret blivit lite tuffare för dom så jag undrar nog om dom inte kommer hit snart igen. Gulsparvarna håller sej nere vid lagården där dom har hur mycket som helst att äta av.

[peter54]
2012-12-08 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Idag är jag glad för att jag såg två par grönfinkar hos oss. Jag har inte sett några sedan förra vintern och då var det bara ett par. Vintern 2010-2011 hade vi 14-15 par här.

Jag hann få en bild genom köksfönstret för att bekräfta besöket. Nu vet jag att inte alla har strukit med av det där eländiga viruset. Skrattande

[Doglovers]
2012-12-08 21:43
#3

Jätte kul.

TinaNordberg
2012-12-10 13:58
#4

Hade vad jag tror endast två  grönkar vid fågelbordet i lördags. Kan ha varit flera men hann inte se mera av flocken med blandade arter som skrämdes på flykt.

Det var de första denna vinter.

Kolsva, Västmanland

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Doglovers]
2012-12-10 14:12
#5

Nu kom även en liten svartmes. Så nu är jag uppe i 15 arter. Inte samtidigt förstås. Någon som har ett bra tips till en övervintrad koltrast. Jag lägger ut russin och äpplen just nu. Men jag vet inte hur mycket skatorna äter upp för honom.

aggeelin
2012-12-11 10:19
#6

Ja,  jag undrar också. Det jag har satt ut fett, aprikoser men koltrasten ser ut att endast äta av bären på trädet (honan som ser maläten ut) hanen äter av diverse.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
TinaNordberg
2012-12-11 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

"Mitt" koltrastpar äter allt som läggs ut, är det kallt behöver de fett.

Jag brukar hacka kokta makaroner och blanda med smör, det är mums.

Äpplen slinker åxå ner.

När skatorna är i farten brukar jag stå och passa, de är mycket mera skygga än koltrastarna, de sitter kvar och äter fast jag står i fönstert och tittar.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
2012-12-11 14:03
#8

Jag kom igång väldigt sent med min matning som hittills bara består av talgbollar. Kom inte igång förrän snön kommit. Dessutom ny matplats och har undrat om fåglarna skulle hitta den. Har sett både blåmes, talgoxe, gråsparv och koltrast leta där de var förra året.

Efter 2 dagar är det full rulle bland mina talgbollar, fåglarna har hittat maten. Skönt. Inte färra fåglar eller för all del arter än vanligt, och här är ungefär lika många också. 2-3 koltrastar, 2-3 blåmesar, 1-2 talgoxar och 5-6 gråsparvar. Pilfink såg jag förra året men har inte sett några i år, men de var färre i somras också. Skatorna är i området men når inte riktigt talgbollarna på det nyastället, och det gör varken kråkor eller kajor heller. Bra.

mvh Martin

[peter54]
2012-12-11 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Lustigt det där med gråsparvar och pilfinkar, här är 2 par gråsparvar, men i morse räknade jag till över 30 stycken pilfinkar när de satt på marken under fågelbordet.

Jag blev tvungen att ta bort nätet som jag monterat över rännorna på fågelbordet för att inte haclspetten skulle sprätta ut allt på några minuter. Det hade blivit is under nätet, så de frön som jag fyllde i uppifrån kom inte ut nertill.

Martin
2012-12-11 14:47
#10

Där ser man! De kanske inte trivs ihop och turas om?

mvh Martin

Martin
2012-12-13 13:39
#11

Idag har jag haft både gråsparvar och en hel familj med pilfinkar. Har ju haft pilfinksfamiljen hela sommaren så kul att den är kvar.

Även rödhaken dök upp idag, och lät sig väl smaka av spillet som trillade till marken. Årets matningsplats är bättre ur den synvinkeln och även bättre för fåglarna - dock tyvärr lite sämre för mig som åskådare.

Och än är det bara talgbollar på matningen men skall nog försöka få upp lite annat också. Tror i och för sig inte att jag kommer locka fler fågelarter än de jag har nu, men man vet aldrig. :o)

mvh Martin

Jalking
2012-12-13 15:38
#12

Även jag har artfattigt nu. Blåmesar, talgoxar och pilfinkar. En större hackspett lite då och då, och iblad skator.

Under det år som jag har bott här har jag lyckats räkna in mer än 25 arter, men som sagt, just nu är det artfattigt.

[peter54]
2012-12-13 21:29
#13

Idag kom den första steglitsen jag har sett denna vinter och jag såg även den ensamma bofinkshonan som jag trodde hade frusit ihjäl.

Annons:
[Doglovers]
2012-12-14 10:25
#14

Steglitsen som är så vacker. Som mest har jag haft 3 samtidigt. Jag hade en bofink och en bergfink så länge att jag trodde dom skulle vara kvar över vintern. Men dom försvann när det blev kallare och mer snö. Så ny är bara koltrastarna kvar av dom som brukar flytta.

Jalking
2012-12-14 12:05
#15

Steglits är väldigt vackra, men är ovanliga här. Jag har bara sett såna 2 ggr. (Siljansområdet.) Bägge gångerna hann jag med med kameran, men ljuset var för dåligt så det blev inga bra foton, men det finns iaf bildbevis.

TinaNordberg
2012-12-14 12:23
#16

Hit kommer ungefär den mängd arter vi brukar ha. Nytt för i år är svartmesen. Vi har flera individer.

Kråka             Gulsparv       Blåmes         Entita

Nötskrika

Pilfink

Kungsfågel

Nötväcka

Svartmes

Talgoxe

Grönfink

Gröngöling

Svartmes

Domherre   Koltrast        Pilfink Störrehackspett

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2012-12-15 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ursäkta mig för riktigt sopiga bilder tagna genom köksfönstret i dåligt ljus med dålig ljusstyrka, men nu har en bild på vinterns första steglits. Glädjande noh ökar också antalet grönfinkar för varje dag, på den här bilden finns 8 st.

[peter54]
2012-12-15 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Domherrarna har också i allt större utsträckning börjat komma ner till fågelbordet.

[peter54]
2012-12-15 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

… och ytterligare en positiv överraskning, bofinkshonan finns kvar trots en vecka med under 20 minusgrader om nätterna.

[Doglovers]
2012-12-15 17:57
#20

Ögonblicksbilder är inte dom bästa men visar det man vill se. Jätte kul med både steglitsen, grönfinkarna och domherrarna.

Annons:
aggeelin
2012-12-15 23:24
#21

#21 Helt ok bilder när det är bråttom. Kul att det kommer fler arter. Idag har vi haft grönfinkar på besök vi också.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Martin
2013-01-07 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Kommunens matning i Slottsparken Malmö. Blåmes…

mvh Martin

Martin
2013-01-07 00:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

…och talgoxe.

Bilderna blev mer miljöbilder än artporträtt för jag ville inte traska in i snåren och störa dem.

Har inte fått tillfälle att testa fotografering på egna matningen. Har en idé om att kunna fotografera på kort avstånd med uterummet som gömsle. Återkommer om det blir något.

mvh Martin

SilverTail
2013-01-14 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag älskar att kolla ut på fågelmatarTrädet får vi nog kalla det, ett litet träd fullt med frömatare och ostar o en skinkbit som hänger.. Här har vi massor av steglits, olika gäng med säkert tio st i.. Första vintern jag sett dessa fåglar.. Sedan finns det alla vanliga, blåmes, talgoxe, nötväcka, tre stora hackspättar, koltrast,nötskrika,och massa gulsparvar.. Ska nog gå och kika nu igen och se vilka fåglar som är där och äter.. ;)

[Doglovers]
2013-01-14 12:06
#25

Det är mädtan hypnotiserande att sitta och titta på matbordet. Jätte kul att du hade så många Steglitser. Hos mej brukar dom komma på senvintern.

[peter54]
2013-01-15 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det är strykande åtgång på fågelmaten nu, omkring två tiolitershinkar i veckan går åt. Glädjande nog är det inte riktigt lika artfattigt som tidigare, även om utbudet på fågelbordet inte kan konkurrera med linåkern hos grannen 500 meter bort när det gäller siskorna och steglitser.

Pilfinkarna dominerar fortfarande i antal, följda av talgoxar och blåmesar. De 4 paren grönfinkar kommer stadigt varje dag och 3-4 par domherrar kommer också.

När en enda nötskrika kommer ner under fågelbordet, vågar sig småfåglarna också ner, men när fem flåbusar kommer ner samtidigt vågar ingen liten fågel landa.

Glad

Jalking
2013-01-15 12:41
#27

Jag har fortfarande väldigt artfattigt i Insjön. Blåmesar dominerar.
I går hade jag vinterns första duva vid matträdet.

Annons:
Martin
2013-01-15 14:52
#28

Har fortsatt bara blåmes, talgoxe, gråsparv pilfink och under bordet rödhake. Ja, också skatorna som envisas med att försöka stjäla hela talgbollsupphängaren…

mvh Martin

Martin
2013-01-17 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Rödhaken har lite för klen näbb för att klara talgbollarna, men nu är det ca -10 och då försöker den ibland. Vet inte om det är fötterna som är klena också, den kan inte sätta sig på talgbollarna eller hängaren som övriga småfåglar gör.

Oftast tar den smulor och spill på marken istället.

mvh Martin

Martin
2013-01-17 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Talgoxen jagar bort det mesta andra när den vill ha maten. Blåmesen har respekt för talgoxen, men är oftast i närheten.

mvh Martin

Martin
2013-01-17 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Blåmesen i kön…

mvh Martin

Monky
2013-01-18 09:53
#32

Rödhaken har inte de vanorna som mesarna har, dvs klänga och hänga. De födosöker mera på marken som trastar. Bättre att smula talgbollar, kokt ägg, ost eller lägga ut smörklickar under granar och buskar.

[peter54]
2013-01-19 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Idag är det mycket småfåglar hos oss, en överslagsräkning fick det till mellan 60 och 70 individer. De som inte ryms på fågelbordet, landar på marken nedanför och det sitter lika många till i bersån och väntar på sin tur. Jag har också noterat att grönfinkarnas antal ökat ytterligare, nu har jag sett 10 samtidigt.

En detalj jag sett varje vinter, men aldrig riktigt begripit syftet med, är att småfåglarna pickar på de skitiga klumparna som faller av bilarna. Jag vet att vi diskuterade detta förra året eller om det var för två år sedan också, men att vi inte kom fram till någon riktigt bra förklaring.

Jag tycker att det är märkligt. Fåglar klarar inte salt något vidare, det kan döda dem till och med och inte heller finns det något grus i klumparna nu om det skulle behövas för fåglarnas kräva. Jag undrar verkligen varför de gör på det här viset.

BitteS
2013-02-22 22:49
#34

Jag fick för mig innan jul att jag skulle fixa till en matplats till småfåglarna. Det blev mycket uppskattat, både av fåglarna och mig själv.

Jag har till dags datum fått besök av följande fåglar:
Björktrast, Blåmes, Bofink, Entita, Domherre, Grönfink, Koltrast, Nötskrika, Nötväcka, Pilfink, Steglits, Stjärtmes, Större Hackspett, Svartmes och Talgoxe.

De som jag gläder mig allra mest åt är Steglitsen som är otroligt färggrann, Domherren som med sin röda färg lyser mot snön. Stjärtmesen som är såå himla näpen med sin långa stjärt. Hackspetten som hängande upp och ner med sin stora kropp, klamrade sig fast i talgbollarna för att kunna picka i sig lite godis.
Aldrig trodde jag väl att jag skulle finns sådant stort nöje av besöken. Det enda tråkiga är att jag inte fått till några bra bilder. Eftersom automaterna hänger i äppelträdet strax utanför fönstret så är jag tvungen att fota genom fönsterrutan vilket inte alls blir bra eftersom vi har gamla inte allt för jämna fönsterglas, så det är stört omöjligt att få till någon som helst skärpa. Nu har jag fotat lite ändå bara för att ha "bevis" att de varit på besök. Men inga av bilderna duger att lägga upp här.
Det som bjuds på vid matplatsen är solrosfrön, hampafrön, jordnötter och talgbollar. Favoriten framför alla är jordnötterna. Det får jag fylla på mest varje dag.

Annons:
Linnea
2013-02-25 12:19
#35

Vi har de vanligaste, blåmes, talgoxe, gulsparvar, koltrastar mfl. Sen har vi en större (tror jag) hackspett som kommer ibland. Fin är den! Har tyvärr ingen bild.

Vissa katter får tyvärr för sig att hoppa upp och lägga sig "i" fågelmataren (ja den är ganska stor) och försöker fånga fåglarna. Får nog sätta upp nåt nät till nästa vinter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

BitteS
2013-03-30 11:12
#36

Är det någon som vet om den röda fläcken på Större Hackspett endast finns på ett av könen?

Vi har nämligen en utan fläck och en med röd fläck som kommer och äter av späcket vi satt ut.

Boken jag har visar inte bild på både hona och hane. Men jag tror att de båda är Större Hackspett, då de andra svart/vita hackspettarna är betydligt mindre förekommande i antal här.

Monky
2013-03-30 11:25
#37

Menar du den röda fläcken i nacken? Hanen har en röd fläck i nacken som honan saknar. Däremot har båda den röda undergumpen.

[peter54]
2013-03-30 21:25
#38

Idag hörde jag en bofinkshanes karakteristiska ljud 🙂

BitteS
2013-03-30 21:39
#39

Ja båda är röda på gumpen och den ena saknar rött på huvudet. Tack, nu slipper vi fundera mer.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: