Annons:
Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 4054 ggr
Josiefruit
2012-11-04 12:48

Talgoxar på besök

Hoppas på lite förklaring av er…

Har som vanligt börjat mata fåglarna här hemma nu och vi har en väldig massa besök:-)

För några veckor sen bytte vi fönster till nya med utanpåliggande spröjs, såna där som man kan plocka av. Den sista veckan har en, trodde jag från början men nu är det flera, talgoxar knackat på rutan. De håvrar utanför, sätter sig på spröjsen och tittar in och ibland så knackar de till. Bara taloxar.

Jag som har lite tankar åt andra håll ibland, vill gärna tro att det är min mamma som dog för tre år sen, som hälsar på och talar om att hon är här. Ni som kanske har lite mer vetenskapligt tänkande…vet ni vad detta beteende betyder, eller är det bara så enkelt att de gillar att spegla sig?

Har mycket huvudbry om detta och om det betyder något.

Mvh Josefin

Annons:
AnnaGreta
2012-11-04 16:32
#1

Kan inte ge någon förklaring, men jag talgoxarna gör samma sak hos oss.

Jalking
2012-11-04 18:38
#2

Jag tror att de är förbannade på sina spegelbilder. Vad det har med montering av spröjs att göra har jag ingen förklaring till.

Var redo med kameran, du kan få både fina och roliga foton när de gör så.

[peter54]
2012-11-05 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är det talgoxar, blåmesar, nötväcka och större hackspett som gör på det viset. Vi har också löstagbar spröjs och det är klart att de sitter på den när den finns där.

Jag tror som Jalking att de kanske tror att spegelbilden är en konkurrent om födan, eller så skymtar de något innanför fönstret som de är nyfikna på.

Helt säkert finns det naturliga förklaringar, man behöver inte söka någon form av övernaturliga såna.

Här är nötväckan på spröjsen.

TinaNordberg
2012-11-15 21:02
#4

Vi har inte löstagbar spröjs, inte något kitt kvar, det var tydligen gott.

Jag har inte märkt att de knackat så mycket på fönstret, ser mest ut som de bara vill kika in.

Trevliga är de iaf.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2012-11-15 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Igår dammade en nötväcka in i fönstret med full fart och blev riktigt groggy. Jag hann får en halvtaskig bild innan den for iväg igen.

Jalking
2012-11-15 22:18
#6

Jag har också nätväckor hos mig. De är trevliga att titta på, men verkar vara rätt elaka mot andra arter. De pickar gärna talgoxar och blåmesar med den vassa näbben.

Annons:
[peter54]
2012-11-15 22:44
#7

Ja de andra aktar sig för nötväckan på fågelbordet, men de får vara ifred på talgbollen och på jordnötspåsen som jag har hängande separat trots att nötväckan gillar jordnötter. Tydligen plockar han helst hela jordnötter på fågelbordet. Det är väl inte lika lätt att få hela nötter ur nätpåsen.

SannaHolmgren
2012-11-26 10:12
#8

På mitt jobb besöker jag ibland en gammal dam,  där en sädesärla varje år attackerar sin spegelbild i köksfönstret. Men även våra bilar blir bombarderade. Sädesärlan flyger ilsket mot rutor och speglar och släpper skitbomber, stackars tantens köksfönster är helt täckt med fågelbajs.

Upp till toppen
Annons: