Annons:
Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 3879 ggr
mikal
10/30/12, 11:03 AM

Stillasittande skata.

Hallå.

Idag såg jag en skata sittande mitt på vår stora genomfartsled i stan och jag tänkte att där kan den ju inte sitta utan att bli påkörd.
Efter 20 minuter kom jag förbi igen och skatan satt kvar så jag hade
inte hjärta att låta den sitta där och bara vänta på att bli ihjälkörd.

Den hade vänt på huvet och gömt näbben i fjädrarna och kurat ihop sig till en liten boll. Jag tog därifrån den och tog in den så jag skulle kunna se om den var trafikskadad.

Nu efter en timme verkar den ha piggnat till och skuttar runt inne och ingen av vingarna hänger eller ser konstiga ut.

Däremot ett öga är blodigt, det ser infekterat ut.

Men till min fråga, visst är det så att man ska släppa tillbaka djuret
där man tog det ifrån? Jag tänkte att han kanske har familj eller
sina normala betesmarker där jag hittade den.
Själv bor jag en mil därifrån och det är kanske dumt att släppa den här hos mig även om det finns gott om skator och småfågelmat.

Annons:
TinaNordberg
10/30/12, 9:31 PM
#1

Här kan du hitta svar på dina funderingar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skata

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
11/1/12, 4:14 PM
#2

Om man tar in en kråkfågel somexempelvis skata eller kråka så måste man sedan släppa den på samma plats. Om man släpper den någon annanstans kommer den att bli dödad av de skator/kråkor som bor där.

Det får heller inte gå för lång tid. Om det dröjer över en månad innan den släpps tillbaka, är risken för att de andra i flocken inte känner igen fågeln och angriper den.

När man jagar skator eller kråkor, brukar man utnyttja den här revirtillhörigheten för att locka till sig fåglarna. Då fångas en skata/kråka i en vanlig burfälla och sedan flyttas fällan med fågeln i till en annan lokal. Då kommer de skator/kråkor som bor i reviret att attackera fällan med den främmande artfränden.

Upp till toppen
Annons: