Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 19473 ggr
SannaHolmgren
2012-09-15 23:27

Ägg

Finns det någon bra sida på nätet där man kan se hur olika fågelägg ser ut?

Och en liten fråga till: När jag plockat svamp nu i höst så har jag sett ägg ganska ovala, vita, i strl som en halv pingisboll ligga direkt på barrtäcket under granar i ungskog. Det verkar vara från någon av skogshönsen, men vilken? Nån som har en idé?

Annons:
[peter54]
2012-09-17 23:48
#1

Äggen från skogs- och fälthöns är inte vita. De enda ägg jag kan komma på som stämmer i storlek och färg mot din beskrivning är ringduvans ägg. Ringduvan bygger ett glest risbo och kanske kan det ha fallit igenom ägg, men det borde inte finnas några fågelägg i skogen alls så här års.

SannaHolmgren
2012-09-18 00:18
#2

Nej jag tycker nog inte heller att det egentligen borde finnas nu. Men har bara under de senaste 3 v funnit 2 st. varav ett oskadat som barnen hittade i skogen. De skulle just ta det till en kompis med äggkläckningsmaskin när ena ungen tappade det såklart och ägget gick i kras.  Eftersom de är barn så gav de ägget en fin begravning…

Duvägg kan det förstås vara.

Jag är inte någon kännare av ägg, vet hur koltrastens ägg ser ut, och starens, och känner igen ett vanligt hönsägg när jag ser det men sen är det rätt så kört. Tungan ute Ingen som vet någon bra sida på nätet eller har ett bra boktips i ämnet?

Martin
2012-09-25 16:46
#3

Inga foton på äggen? I så fall kanske man kan testa att antingen maila någon fågelförening/fågelstation eller lägga ut det på Fotosidans fågelidentifikationssida? Även beskrivningen ovan kanske kan fungera där, de brukar vara ganska överjäkliga på att hitta bra svar på de sämsta foton eller sämsta beskrivningarna (men såklart, bättre svar och säkrare svar ju bättre beskrivningar/foton man kan ge/visa).

mvh Martin

SannaHolmgren
2012-09-26 07:51
#4

#3 Bra att tänka på till nästa gång. Tack för tipset.

TinaNordberg
2012-09-27 13:31
#5

Det händer att burfågelhonor lägger ägg lite i tid o otid trots att de inte ens har en partner. Kan det vara så åxå bland våra vilda arter?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[peter54]
2012-09-27 13:41
#6

#5 Så är det hos reptiler och fåglar står ganska nära dem, så säkert kan det vara så.

Annons:
Kimji
2012-10-02 14:19
#7

Det skulle ju kunna vara så att äggen är från en hona som dödats och att de sedan blivit liggande. Alternativt att du hittat en äggtjuvs gömmor. För ägg håller ju nästan hur länge som helst sålänge de är hela.

Sedan måste jag ju påpeka att du bör lära dina barn att låta bli ägg de hittar. Det är varken lämpligt eller lagligt att ta hem och kläcka ägg från vilda fåglar.

SannaHolmgren
2012-10-02 22:25
#8

#7 Ja självklartSkäms

Men ett ensamt iskallt ägg som ligger på öppen mark i en granungskog på sensommar o hösten räknar jag inte med att de ska kunna lyckas med någon kläckning. Annat vore ju om det var vår - då är det tabu att ens gå nära om de ser något  som ens liknar fågelbon i naturen, de får inte ens glutta ner i fågelholkarna här på tomten just för att lära sig att inte störa. Det vet de mycket väl och har hittills respekterat.  Men så här års att de får hitta ett ägg i rena förtjusningen så kan det möjligen vara en skata eller en snok som blir utan mellanmål. Jag låter dem föda upp ärling från bäcken som de sedan släpper ut tillbaka igen till hösten, och de får ta hem grodyngel och ha i samma förvaring tills det blir fullt med smågrodor i hela trädgården. Det finns säkert lagar för det med.

Ska barnen få lära sig allt det fina i naturen så ska de också just få vara nära den, under uppsikt förstås. Men tack för omtanken, bra att lyfta fram såna viktiga frågor. Glad

Upp till toppen
Annons: