Annons:
Etikettfågelfysiologihälsaskador
Läst 7291 ggr
Aussie
5/28/12, 9:46 PM

Upphittad svalunge

Hej!

Jag hittade en svalunge idag. Den är endast någon dag gammal och jag hittade inget bo i närheten, dock 2 döda syskon 2 m längre bort.

Jag matade den med några flugor och ställde den på höloftet i en liten låda för ifall föräldrarna finns där (närmaste bona liksom). Nu är jag osäker på om den har fått mat men 2,5 timme senare levde den fortfarande. Jag tog in den då dock och matade den varje kvart och ställde ut den för snart en halvtimme igen, för ifall det inte har varit några som har matat honom.

Men nu vet jag inte vad jag ska göra imorgon, jag går på gymnasiet så jag kan ju inte sköta om den hemma. Möjligtvis ta med den till skolan och mata den varje kvart men vet inte hur glada lärarna blir då (dock går jag natur.. ;))

Men HJÄLP! Vad ska jag göra? Låta ungen stå kvar på höloftet imorgon när jag är i skolan så den kanske är död när jag kommer hem eller ska jag ta med honom ?

(Mina föräldrar vill inte ta hand om honom heller.. de tror att han inte kommer klara sig, men varje gång jag har matat honom så blir han pigg igen så om jag sköter om honom blir det en massa jobb men han kommer klara sig.)

Annons:
TinaNordberg
5/29/12, 1:24 PM
#1

Dina föräldrar har nog tyvärr rätt, att föda upp en så ung fågel  är riktigt krävande. Oftast slutar det med att de dör och då blir man väldigt lessen.

Jag har själv som barn gjort många försök.

Att lämna"honom"ensam hela dagen utan mat tror jag betyder slutet för den lille.

Tyvärr kan jag inte säga att du ska göra si eller så. Jag förstår att du känner starkt för pippin , och det är en fin take av dig och du vill väl men det är du som kan bli besviken i slutänden.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Aussie
5/29/12, 11:42 PM
#2

Ja, det blev så tillslut.

Jag matade ungen hela kvällen tills en timme innan solen gick ned så att föräldrarna kunde få en chans att hitta honom. Tänkte att han inte skulle behöva mat under kvällen (stod så i en bok) så tänkte att han skulle få tillreckligt med tid på sig att bli hittad. Dum som jag var tänkte jag inte på att det kunde bli en kall natt och det var nog det som gjorde slut på ungen :/

Jag borde nog ha tagit in ungen i värmen och skött om honom och tagit med honom till skolan och matat honom på rasterna. Fast även då kanske han inte skulle ha klarat sig.

TinaNordberg
5/30/12, 9:23 AM
#3

Du har gjort vad du har kunnat, det är gott nog. Naturen kan vara rätt tuff.

Hoppas du får många trevligare naturupplevelser i framtiden.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

z28rikard
6/4/12, 7:57 PM
#4

Vi tog hand om 3 st tagoxungar för några år sedan. Det krävs mycket tid och omsorg. Det slutade med att vi t.om tog med dem när vi firade midsommar hos morsan. Alla 3 blev till slut riktigt fina och tama fåglar som vi släppte ut när de kunde fixa födan själva. det roliga va att de kom tillbaka några gånger varje dag och ville ha mat ändå( proteinrika maskar från zoo affären). Men allt eftersom så avtog besöken och senast vi såg en var förra mars.

Vet inte vad du valde att göra, men du gjorde ett försök.

Upp till toppen
Annons: