Annons:
Etikettobservationer
Läst 2296 ggr
Jalking
5/10/12, 12:09 AM

Mina matgäster

Jag försöker komma ihåg alla arter som jag har ätit av min fågelmat denna vinter/vår. Jag har säkert glömt någon, dessutom kollar jag genom fönstret bara en bråkdel av tiden. Det blev ändå en lång lista.
Flera av arterna äter sällan eller aldrig från matrören, utan sånt som har ramlat ner.

Talgoxe
Blåmes
Bofink
Bergfink
Stare
Koltrast
Pilfink
Gråsparv
Steglits
Nötväcka
Kaja
Skata
Grönfink
??tita
Större hackspett
Stjärtmes
Gråspett
Gråsiska
Grönsiska
Gulsparv
Grönfink
Domherre

Annons:
TinaNordberg
5/10/12, 1:29 PM
#1

Tack för den rapporten, det är ju en hel del arter.

Berätta gärna vad du bjuder på för godsaker.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Jalking
5/10/12, 6:07 PM
#2

I morse hade jag en svartvit flugsnappare i fågelmatsträdet. Årets första. Men han var ingen matgäst, han bara satt där, troligen därför att han kände på sig att det är en av mina favoritfåglar.

Under vintern och våren har jag bjudit på talgbollar, jordnötter, solrosfrön och vildfågelblandning. Nu har jag slutat med talgbollarna, det var ändå bara kajorna som tog dem. Någon slags mat kommer de att ha hos mig hela sommaren. Troligen bara jornötterna.
Mest uppskattat har nog jordnötterna varit. Nästan alla arter tycker om det.
Vildfågelblandningn har det gått åt minst av. Inget större intresse för den sorten mer än av pilfinkar. Fast det var vid det röret jag hade mina rariteter, steglits och stjärtmes, dock utan att jag är säker på att de åt av den sorten.

Jalking
5/14/12, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den lilla flugsnapparen är en retsam liten rackare.
Min katt har en fin utsiktsplats innanför köksfönstret. Flugsnapparen har nu flera gånger satt sig på fönsterblecket knappt 3 cm från katten, bara ett treglasfönster mellan. Väldigt medveten om katten och att glaset skyddar verkar det som.

Bifogar färskt foto på min fina flugsnappare.

TinaNordberg
5/14/12, 9:35 PM
#4

En riktig raring, trevig bild.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Jalking
5/15/12, 9:29 AM
#5

Nu kan jag lägga till duva till min gästlista. Någon ser ut att stämma mes skogsduva i fågelboken, andra ser annorlunda ut. Antar att de är tamduvor allihopa, eller förekommer de i blandade flockar?

Upp till toppen
Annons: