Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 3156 ggr
Ta-Co
4/23/12, 4:20 PM

Vad är detta för en fågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag kommit hem från jobbet och satt och åt vid köksbordet så flög det in en fågel i fönstret med en rejäl smäll. Jag förstod direkt att det var en fågel för det händer ju så ibland men så tittade jag ut för att se om den klarat sig och då rörde den på sig men bara låg där. Jag tog på mig handskar och gick ut för att titta på den. Försiktigt tog jag upp den i handen. Hjärtat pickade, den blundade och jag såg inget som var brutet så jag la halm i en liten bur som jag sen la fågeln i. (Både vi och grannarna har katt så jag kunde inte lämna den.)

Ibland behöver de ju bara vila upp sig en stund. Jag la buren lite mörkt och lät pippin vara i fred.

Efter ungefär en timme hörde jag ljud och gick och tittade och då verkade den pigg och villig att prova vingarna igen så jag tog ut den och öppnade buren och klev några steg bakåt. Den satt där och bara tittade på mig, jag gick in efter telefonen och tog ett sista foto innan den flög iväg.

Men vad var det för fågel?

Jag är urusel på fåglar och kan bara de absolut vanligaste Skäms

Den var så otroligt vacker och hade skimrande fjäderdräkt, färgerna liknade lite på en kanariefågel och den var väldigt liten.

Annons:
Ta-Co
4/23/12, 5:30 PM
#1

Jag har frågat runt lite och någon gissade på kungsfågel och ja, det var det nog Glad

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kungsf%C3%A5gel

[peter54]
4/23/12, 6:12 PM
#2

Absolut en kungsfågel Glad

aspiecb
9/19/12, 10:48 AM
#3

Ta-Co, vilken rar historia, tack för det finns såna omtänksamma som du! Jag avgudar fåglar…fast mest kråkor och korpar :)

Mvh

C

Ta-Co
9/20/12, 6:47 AM
#4

Tack, det var snällt :)

Jag tycker så otroligt mycket om djur och hjälper gärna till med det lilla jag kan, som det här till exempel.

Roligt att du gillar kråkor och korpar. Det är inte alltför många som gör det. Själv tycker jag de ser gåtfulla ut och deras läten låter som det är något viktigt de säger :)

TinaNordberg
9/20/12, 9:47 PM
#5

Bra jobbat.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: