Annons:
Etikettobservationer
Läst 7804 ggr
uffelarsen
2/4/12, 3:55 PM

Skönhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • Har inte fotat fåglar på ett tag pga tidsbrist,  men kunde inte motstå denna härliga lilla blåmesen som flög fram och tillbaka mellan träden.
Annons:
Fawo
2/4/12, 5:49 PM
#1

wow, verkligen en härlig bild!

De e så vackra :)

// Fawo (;

[Doglovers]
2/4/12, 7:03 PM
#2

Verkligen en skönhet. Och fotot i sej är så sabla bra…! Varför får inte jag så detaljerade bilder…Rynkar på näsan Du är en riktig fotokonstnärFlört

uffelarsen
2/4/12, 8:00 PM
#3

#1 Tackar, naturen är fantastisk vacker bara man öppnar ögonenGlad

#2 Nu är du lite blygsam, dina bilder är inte minsann inte sämre Glad , denna bilden tog jag med mitt säckgömsle, jag var inte mycket mer än 4 -5m från den, du skall ta dig en titt på gömslet då det är mycket mer hanterbart än doghouset, man har det hängande över axeln och 2 min senare är man tydligen bra kamouflerad då fåglarna inte verkar bry sig.

[Doglovers]
2/4/12, 8:26 PM
#4

#2 Du är väl bra rar när du säger så därTungan ute Jag måste kolla lite närmare på det där du har nu faktiskt. Gömslet sätter jag upp och så får det stå kvar rätt länge. Tog ju ner det i stormen och nu kan jag inte sätta ner det eftersom det är fruset i backen. Så nu står jag nere i källaren och fotar fåglar hahaha. Och då kommer man så nära backen att man får med lite kvistar och annat som ligger i vägen. Jag har försökt att rensa bort en del, men vill ju inte att det ska bli helt rent och sterilt.

Lindzen
2/4/12, 10:14 PM
#5

Vad heter objektivet du fotat med? :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

SannaHolmgren
2/5/12, 9:57 AM
#6

Fin bild !

Uffe får jag låna den bilden på blåmesen? Jag vill göra en målning och hänga upp på min vägg.

Annons:
uffelarsen
2/5/12, 11:08 AM
#7

Som många av mina fågelbilder så är det taget med ett Nikon 70-200 f2,8 med en tc-20III konverter. om man kan få ihopa dom pengarna som det kostar så är det enligt mig ett superobjektiv som fungerar otroligt bra med konverter typ tc-14 och tc-20III  du har då en kombination som täcker 70-400 mm med helt ok ljusegenskaper (f2,8-5,6)

#6 Jag gillar att du frågar, det är lite ovanligt.  Men visst får du det, skulle vara kul och se ett foto på din målning efteråt när du är klar med din målning.

SannaHolmgren
2/5/12, 11:26 AM
#8

Självklarhet att fråga tycker jag, inget man behöver göra om man målar bilden annorlunda än originalet men denna är så blåmes-fin så jag tänker nog "kopiera" hela bilden. Då måste jag fråga -

Självklart ska jag visa !

Tack !

Glada hälsningar…

Spectabile
2/5/12, 12:31 PM
#9

Uffe, en fantastiskt fin bild på Blåmesen.

Du nämner säckgömsle. Jag antar att det är en "skapelse" som du fixat själv. Hur har du gjort den? Vore kul om du ville ge en beskrivning av hur du skapat den Glad

uffelarsen
2/5/12, 8:41 PM
#10

#8 Du har en sund inställning.Glad

#9 Nog för att jag är den som syr när något skall sys i mitt hushåll Skrattandemen detta är köpt färdigt , inget märkvärdigt, man kan fixa det själv men jag vade att köpa det färdigt, sök på google "kwikcamo" och du hittar lätt en massa ställen med info om det, jag har det som ett komplement till ett större gömsle typ ameristep doghouse som är ett riktigt bra gömsle det med men med ett litet annorlunda användningsområde.

Spectabile
2/5/12, 9:13 PM
#11

Tack för svaret Uffe! Glad

Precis som du säger så kan man lätt fixa det själv. Gäller bara att hitta ett tyg som kan tänkas passa Glad

TinaNordberg
2/6/12, 9:12 AM
#12

Kan bara hålla med om att det är en vacker bild.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
2/6/12, 9:25 PM
#13

Tack Tina. Blåmesen är ett trevligt besök om vintern med sina vackra färger.Glad

Annons:
[peter54]
2/9/12, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag är böjd att instämma med #2, att du tar helt sanslöst detaljerade bilder på fåglarna Uffe. Jag är så avundsjuk. Särskilt imponerande är dina bilder på fåglar i flykt där man till och med har skärpa i iris. Helt grymt.

Jag har aldrig fått någon sån bild någonsin. Min bästa blåmesbild är tagen på - ja, mindre än 2 meter. Då först får jag fram någorlunda skarpa bilder.

uffelarsen
2/9/12, 10:37 AM
#15

Tack Peter!

Din lilla Blåmes är hur fin som helst, ang varför min blåmes ser lite "tydligare" ut kan vara flera saker.

1 Avståndet , vilket i detta fallet knappast går att slå.

2 Brännvidden, jag fotade den på några meters avstånd med 400mm brännvidd, man kan nästan aldrig få tillräckligt med brännvidd när man fotar fåglar.

3 Jag fotar alltid i raw då det finns mycket mer info i bilden än det finns i jpg.

4 Alla bilder är fotade raw kräver en viss bildbearbetning efteråt, där lägger jag då ett par min på brusreducering, nivåer, efterskärpning och ett par saker till beroende på bilden.

5 Jag vill inte att min utrustning skall vara min begränsning och är då oerhört noga med vad jag köper. Tyvärr är nästan aldrig mina inkomster i balans med önskat val . Då sparar jag och inväntar rätt tillfälle.Skrattande

6 Din Blåmes ser "rätt" ut men dock lite mörk i huvudtrakten och hade kunnat tjäna på lite mer exponering på kroppen.Jag tror att du kan få dina bilder ännu bättre genom lite efterbehandling på rätt ställe

Ang fåglar i flykt så är det riktigt svårt för en gubbe att hänga med ibland får man till det men oftast inte. Fiskmåsar är ett otroligt bra träningsobjekt, man hoppar på en fiskebåt och när dom börjar rensa då är det bara att fota som en galning dock får man vara beredd på en och "krämig" historia som landar på en.

SannaHolmgren
2/27/12, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Har gjort knappt halva nu :) så den är långt ifrån färdig

Fast resten får vänta nu ett tag då jag har fått influensa, orkar inte riktigt koncentrera mig på sånt pyssel innan hosta o ledvärk gått över.

Jag målar med torrpasteller, denna blåmes kommer bli ca 30x40 cm stor. Ska väl så småningom få sällskap av fler småfåglar när "rätta" bilderna dyker upp.

[Doglovers]
2/28/12, 10:13 PM
#17

Den här målningen är ju jätte snyggSkrattande Spännande att få se den när den blir helt färdig.

mandyosv
3/16/12, 9:26 PM
#18

Kan ingenting om fågelskådning. Men gick in här för skojs skull å fick se bilden du fotat. Blev grymt imponerad av bilden och förundrad över hur fina fåglar vi har i sverige ändå.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

uffelarsen
3/16/12, 9:38 PM
#19

#16 Jag gillar också din bild och ser framemot den färdigställd,

#18 Om du menade min bild så tackar jag och jag kan inte mer än hålla med dig, jag har sett många fåglar "flaxa" omkring men inte förrän på senare år har jag tittat efter lite närmare och visst har vi många skönheter i naturenGlad

mandyosv
3/16/12, 9:41 PM
#20

#19 ja menar din bild, den första, jättejättefin verkligen!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Annons:
SannaHolmgren
3/16/12, 10:42 PM
#21

#19 Tack. Ska nog snart återuppta arbetet hostan är nästan borta,  Och jag håller med #20- bilden är perfekt. Fulländad blåmes-bild.

SannaHolmgren
4/19/12, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Blåmes klar. Kanske drar nåt streck i morgon när hjärnhalvorna vilat lite. Sen ska den ramas in och hängas upp i min nya hall. När den blir färdigtapetserad :)

mandyosv
4/20/12, 12:56 AM
#23

jättefint målad

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Doglovers]
4/20/12, 9:09 AM
#24

#22 Den blev ju enormt snygg. Vad duktig du ärSkrattande

TinaNordberg
4/20/12, 9:25 AM
#25

Där finns det talang, fin fin målning.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: