Annons:
Etikettobservationer
Läst 6654 ggr
fidojunior
1/29/12, 10:35 AM

Gråhäger på vintern

Såg en gråhäger imorse. Har sett den tidigare också på samma plats. På den platsen där jag har sett den (både morgon och på eftermiddagen) är det bara skog, finns ett litet vattendrag från en brunn där men det är så pass lite att det inte finns fisk där och så har det fryst till is. Försökte ta kort på den men den satte sig tillslut uppe i en tall.

Vad gör den där tror ni? Har läst lite om den och den ska väl äta fisk och hålla sig nära vatten eller? Där finns det ingen fisk för den att äta. Det finns en fågelsjö längre bort därifrån men den är fryst till is och borde inte den ha flyttat? Bor i Stockholms området.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
Martin
1/29/12, 2:25 PM
#1

Vid Råstasjön (tror jag det heter) finns det rätt mycket häger under vintern. Dels är det fågelskådare/fotografer som matar dem med sill och annan fisk, dels tror jag (inte säker, bor själv i Malmö) att man håller en del av sjön öppen för fåglarna?

Googlade "Råsta häger" och hittade ett pdf-klipp från "Mitt i Solna" från 2010 som handlar om hägerutfordringen - då var det ett 50-tal hägrar som övervintrade där.

Ofta samlas hägern i lite större flockar under vintern.

Hägrar äter mest fisk och grodor, men faktiskt även fågelungar och andra mindre däggdjär (vattensork mm).

mvh Martin

fidojunior
1/30/12, 12:51 PM
#2

Det var en intressant artikel. :) När jag har sett denna hägern har den alltid varit själv och befunnit sig i gräset. Får hoppas att den mår bra i alla fall. Har försökt att ta kort på den men den flyttar på sig när man kommer i närheten.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Martin
1/30/12, 10:19 PM
#3

Om den brukar vara på samma plats kan du försöka placera dig så att du kommer att ha ett bra avstånd till den och försöka gömma dig eller bara sitta stilla om du har tålamod och varma kläder, så kanske den dyker upp inom bekvämt fotoavstånd. Eller så får du köpa lite sill och fjäska för den :o)

mvh Martin

Martin
2/15/12, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ett par bilder från en damm i centrala Malmö, där ett 10-tal hägrar övervintrar. Jag tog fotona förra veckan.

mvh Martin

Martin
2/15/12, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och "flocken".

mvh Martin

fidojunior
2/15/12, 9:51 PM
#6

Fina bilder. :) Tycker det känns lite mäktigt när man ser större fåglar. Har inte sett "min" häger på ett tag nu men det beror nog på att jag inte har haft så mycket tid till att gå till platsen.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
[Doglovers]
2/18/12, 7:08 PM
#7

#4 Wow vilken läcker bildSkrattande

Brorsan fick besök av häger vid sin nygjorda fiskdamm. Hägern tömde dammen på fisk, på nolltid.

Martin
2/18/12, 8:51 PM
#8

Ja, de kallas ju även för tjuvfiskaren så det kan jag tänka mig. Tack för kommentaren om bilden!

mvh Martin

[Göstage]
3/18/21, 10:54 AM
#9

Hägern som kom in från kylan.

Ein ornitolog, to forbipasserande og ein politipatrulje var involverte i å redde ei hegre som fraus og skalv i Ørsta sentrum på Sunnmøre.
Upp till toppen
Annons: