Annons:
Etikettobservationer
Läst 5791 ggr
TinaNordberg
1/22/12, 8:49 PM

Berguv

I natt kommer jag att sova gott på söta örat.
I går tog gubben o jag en tur i hagarna hemmavid.På en gren i ett skogsbryn ca 50 m framför satt en ståtlig berguv. Vi kom så nära som 30m innan den flög in i skogen. Det var en fantastiskt upplevelse.Nu fick vi äntligen se den som vi hört så många gånger hoa för oss. 
Tyvärr var inte kameran med, var inte på fotohumör denna gråa dag,

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Martin
1/24/12, 7:31 PM
#1

du ser, kameran skall alltid med :o)

Grattis till den fina upplevelsen! Jag skall se om jag får tag på ugglor nu till våren också. Blir nog inte ebrguv även om jag vet far det finns ett par som häckar - så är de väldigt svåråtkomliga.

mvh Martin

[Carpinus]1
3/21/17, 9:03 AM
#2

Berguvsstammen har enligt färska mätningar halverats i landet sedan mitten av 1990-talet. Då fanns det närmare 600 par, idag är det cirka 300. Orsaken till minskningen är okänd, men det spekuleras i allt från råttgift till vindkraftverk.

Källa.

kamera0710
3/21/17, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Själv har jag ännu inte sett berguv inom Sverige och inte ens hört den.

Den här släktingen har jag haft desto större tur med.

[Carpinus]1
3/21/17, 2:44 PM
#4

Det riksbekanta berguvsparet vid Falu gruva kläckte för några veckor sedan fram tre ungar, en hel månad tidigare än förra året.

http://www.falugruva.se/nyheter/tre-berguvsungar-har-klackts/

[Carpinus]1
8/29/17, 8:02 AM
#5

#4 Även om paret vid Falu gruva var framgångsrika med sin häckning i år så uppges 2017 ha varit ett riktigt dåligt häckningsår för uven och ornitologer är oroliga över utvecklingen.

[Göstage]
4/23/19, 12:28 PM
#6

Den pågående berguvsinventeringen i landet verkar bekräfta rapporter om alarmerande minskning av stammen. I Norrbötten till exempel har man hittills endast påträffat fyra individer.

Källa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: