Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 3922 ggr
TinaNordberg
10/13/11, 10:22 PM

Hungriga fåglar

De små liven gjorde mig uppmärksam på att det var dax att börja bjuda på lite käk.

De hotade med att ta allt fönsterkitt så det blev avfärd till butiken och inhandla talgbollar. Inte behöver man bjuda två gånger, verkligen full fart på aptiten.

Gråspetten var och kollade, tyvärr skrämde vi iväg den. Nu gäller det att få tag på späck, för det är just det den vill ha.

Har ni börjat mata? Jag tyckte det var lite tidigt men de letade ju i fågelstugan. De vill ju ha.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
Martin
10/14/11, 12:56 AM
#1

Har inte börjat mata, men som nybliven husägare har jag planer på att mata i år. Får fundera på formerna… hus eller bara hänga bollar i trädgården? Hur har ni andra gjort?

Funderar på ett arrangemang så att jag kan sitta i uterummet och ta fina bilder genom öppet fönster.

mvh Martin

TinaNordberg
10/14/11, 9:34 AM
#2

Har har både hus och hängande bollar.

Tyvärr har jag ingen bra plasering, ett stickande motljus.

Vi bor i en hög gammal skola, köket är på övervåningen med balkong åt söder. Inte så lätt att fota där på morgonen.

Har vi matningen i marknivå ser vi inte gästerna.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

bergfink
10/14/11, 12:16 PM
#3

Jag har matat fåglarna hela året faktiskt och det har varit så roligt att få se alla fågelungarna i somras. Hackspettsungarna har blivit stora nu och är svåra att skilja från sina föräldrar.

Jag matar dem både från automater, från hus och viss markmatning. Talgbollar har jag i metallrör med nät runtom och i metallkorgar.

Håll koll på grönfinkarna för många är drabbade av sjukdom just nu. Om ni ser sjuka och döda fåglar så ska frömatningen upphöra i 2-3 veckor och alla matstationer saneras.

Mitt fågelmatarträd är tyvärr också i motljus så det är en utmaning att fota dem. Vill ändå ha dem där så jag kan se ut genom köksfönstret.

Soliga hälsningar!Skrattande

[Doglovers]
10/15/11, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har börjat lite smått att mata dom, då dom började påminna mej. Jag har överblommade solrosor som står kvar till dom och dom har dom nästan ätit upp nu.

Jag hörde för något år sedan att grönfinkarna fick någon hals infektion och dog. Jag hade massor av dom i vintras och under sommaren, men nu har jag inte sett till några. Men det kanske är för tidigt ännu. Men tack för tipset. Ska hålla ögonen öppna.

bergfink
10/17/11, 9:42 PM
#5

Jag har fått sluta upp med matning av frön nu p.g.a. döda grönfinkarGråter. Stackars fåglar som inte kan svälja maten och sen bara ger upp och dör framför ögonen på en. Hoppas inte mesarna blir smittade av detta för då blir det inte många fåglar kvar till vintern att glädjas åt.

TinaNordberg
10/18/11, 10:38 AM
#6

Du bergfink, var i landet härjar den infektionen?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
bergfink
10/18/11, 12:08 PM
#7

I Stockholm!

TinaNordberg
10/18/11, 7:57 PM
#8

Hupp, inte alls långt härifrån.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

TinaNordberg
10/18/11, 8:00 PM
#9

Å nu har vi fått tad på talg. Komsi, komsi lilla gråspett.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

bergfink
10/22/11, 5:53 PM
#10

Tina, var köper du späck?

Jag ser f.f. ett par sjuka grönfinkar men matar dem inte så de flyger vidare. Från att flocken varit på 20-30 stycken är det nu bara ett fåtal kvar. Stackarna. De blir utrotade!

Talgoxar, blåmesar, pilfinkar, tofsmesar, hackspettar, svartmesar och nötväckor äter talgbollar under tiden jag håller upp med frön. De ser friska och fina ut allihopa så sjukdomen verkar drabba grönfinkar och i viss mån bofinkar.

Gråsparvs- och bofinksflockarna som var här tills för ett par veckor sedan är också borta nu. Kanske har de också drabbats eller flyttat utomlands?
Eller också är det för att här inte ligger frön på marken längre.

Någon mer som sett sjuka fåglar?

[Doglovers]
10/22/11, 7:14 PM
#11

Jag har inte sett några sjuka ännu. Vi har haft massor av grönfinkar i vår och sommar, men nu ser jag inga. Men jag la bara ut lite frön jag hade kvar sen i våras. Kan tänkas att dom dyker upp senare när kylan sätter in. Vi bor i örebro län.

Jag vill inte lägga ut frön förrän vi rengjort fågelmataren ordentligt. Ska göra det i morgon.

TinaNordberg
10/22/11, 10:06 PM
#12

Har inte hittat något köpställe, fick från bekant som köpt kött.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Upp till toppen
Annons: