Annons:
Etikettfågelfoton
Läst 5659 ggr
[Doglovers]
2011-09-14 21:19

Åtel

Jag har en del rovfåglar hemma just nu. Jag funderar på att sätta upp mitt gömsle och lägga ut lite köttbitar på ett ställe. Tror ni det skulle fungera?Funderar om det är ungfåglar. Dom sitter på åkern och fångar sork tror jag. Och får man göra det?

Eller hur ska man gå tillväga?

Annons:
[peter54]
2011-09-15 12:45
#1

Du får vara beredd på att först och främst kommer det kråkfåglar, framför allt skator, men också kråkor och nötskrikor. De kommer att tömma åteln på mat innan rovfåglarna hinner dit om du inte "säkrar" maten så att den blir lite svårare att komma åt. Ett tips är att frysa köttet i en hink vatten.

Jag har åtlat räv i många år och när räven väl "lyft" åteln ur marken (jag brukar gräva ner för att det ska ta lite tid för räven att få fram åteln), så kommer det ofta rovfåglar, mest ormvråk, men någon gång har kungsörnen landat.

Man får numera inte lägga ut slaktavfall, så jag har använt trafikdödade harar och rådjur till åtlarna.

TinaNordberg
2011-09-15 16:43
#2

Rovfåglar är ytterst vaksamma så det gäller att ha ett bra gömsle. Kungsörnen är så försiktig att man får lov att smyga dit innan det ljusnar på morgonen.

Visst  är det värt att prova.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Doglovers]
2011-09-16 19:46
#3

Tack för tipsen. Jag har ett american dog house gömsle som jag tänkte sätta upp. Några örnar vill jag inte locka hit men jag har mindre rovfåglar jag tänkte testa med.

Vi jagar ju så det blir en del att lägga ut. Smart att frysa ner i hink för att göra det lite svårare.

Vi får väl se hur det blirObestämd

Det var en som la ut lite skräp från älgjakten på ett ställe helt öppet. 4-5 stora örnar kom dit dagen efter helt öppet med ett par hus en bit bort. I blnad händer det baraFlört

Rovfåglarna sitter ute på åkern och jagar väl sork och annat smått och gott. De är 2 st och jag har fått för mej att det är ett par yngre. Ska se om jag har någon bild. Dom är bruna med vita prickar på vingarna.

Martin
2011-09-17 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Så här års sitter ofta ormvråken på sädefälten/åkrarna och tar igen sig eller väntar på gynnsamma termikvindar. Och de tar säkert en och annan sork under tiden också.

Passar på att lägga in en bild på en ormvråk (ormvråken finns ju i en mängd färg/teckningsuppsättningar).

mvh Martin

[Doglovers]
2011-09-17 15:17
#5

Japp, det är nog sådana som är hemma på åkern. Jag är inte så bra på rovfåglar.

Upp till toppen
Annons: