Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 3127 ggr
uffelarsen
2011-07-10 11:18

Större eller mindre korsnäbb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick syn på denna som hastigast i en bokskog i Forsakar utanför Kristianstad, den var aldeles ensam och ca 15-20 cm

Annons:
medde
2011-07-10 11:24
#1

Var bara tvungen att smita in i inlägget, då jag såg att du lagt ut en bild. Har sett dina bilder förr, och alltid lika vackra=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

uffelarsen
2011-07-10 11:29
#2

#1 Tackar! alltid lika kul att höra när man har gjort något bra.Glad

Monky
2011-07-10 13:03
#3

#0 Spontant skulle jag säga mindre korsnäbb, juv. Näbben är längre än hög. Större korsnäbb har grövre näbb, nästan papegojlik. Kluriga arter, i princip är det bara näbbens utseende som skljer de åt.

[Doglovers]
2011-07-10 18:55
#4

Oj, vad snyggt Uffe. GrattisGlad

uffelarsen
2011-07-10 19:33
#5

#3 Tackar Monky , tur att vi ha så kunniga medlemmar här. det är ju rena "guldgruvan"

#4 tack men jag tycker den kunde ha väntat lite så jag hade hunnit rigga kameran färdigtSkrattande Jag hade gärna velat ha en bild på den i bra ljus. Jag börja få lite problem med att hitta nya fåglar till min sida så nu får jag börja titta på närmare på vadare och mås/trut fåglar. Det börjar bli lite för dyrt i bensin och köra runt 15-20 mil i veckan bara för att försöka hitta någon art som jag inte redan har. Man är ute massor med ggr utan att få något på bild men när det blir något så är det ju hur kul som helst.

[peter54]
2011-07-10 22:56
#6

Jag skriver under på Monkys beskrivning att det är en mindre korsnäbb och en icke utfärgad ungfågel.

Förbenat fin bild (som vanligt). Jag har aldrig någonsin lyckats fota en korsnäbb såpass nära att man verkligen ser att det är en sån.

Annons:
uffelarsen
2011-07-11 10:55
#7

Tackar Peter!  Jag såg att den inte liknade någon annan fågel som jag har fotat, faktum är att det liknande mer en papegojtypSkrattande och det blir ju mycket roligare när man får en bild på någon aldeles ny fågelart.

Upp till toppen
Annons: