Annons:
Etikettobservationer
Läst 8107 ggr
uffelarsen
2011-06-03 22:14

Kanariefågel? ;-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en runda med bilen idag för lite fågelfoto , det blev inte mycket men jag såg dessa lysande "kanariefåglarna" i allafall, Jag blev lite förvånad då det var en 4-5 stycken men det var bara 1- 2 som var riktigt gula, jag tror inte att dom andra var honor då det såg ut som om dom hade gul hals/haka dom också.

Gulärla . (Motacilla Flava)

Annons:
uffelarsen
2011-06-03 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#2

TinaNordberg
2011-06-03 22:39
#2

Vad kul att du har fångat den vackra ärlan på bild. Träffade en bekant idag när vi var ute på ringmärkning, han berättade att gulärla häckar i Köping. Får fara dit och spana.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

[Doglovers]
2011-06-03 23:02
#3

Å vad fina fåglar. Jag har en här också. Skulle fota en grönbena när den dök upp framför kameran.

uffelarsen
2011-06-03 23:19
#4

Visst är dom fina, och det värsta är att troligen så har alla dessa vackra fåglar funnits i ens närvaro i alla år men det är först nu på senare år man ser dom. Snacka om att gå med skygglappar Skäms Hur närma kom du en grönbena? är inte dom lite kinkiga ? var det från ditt gömsle? Jag var ute en stund härom dagen i mitt gömsle och puhh det var varmt, nu såg jag att dom tom sålde en fläkt till att hänga i taket på gömslet och det förstår jag.

[Doglovers]
2011-06-04 12:55
#5

Jag använder inte gömslet längre av den orsak du tar upp. Sist höll jag på att storkna. Påminner om en sån där "svetthydda" som indianerna harSkrattande Jag gör en ny tråd om GrönbenanFlört

uffelarsen
2011-06-04 19:18
#6

Skrattande

Yes, så får det heta i fortsättningen, Jag håller på att kolla en annan variant den heter KWIK camo och är ett alternativ som jag vill testa, men det är ingenting som man vill bli påträffad i,,,, du vet "fågelskådarburka"Skrattandevilka fina namn vi har hittat till våra gömslen "svetthydda" och "fågelskådarburka" det är ju en perfekt beskrivning på gömslenaSkrattande

Annons:
[Doglovers]
2011-06-04 22:13
#7

Säg inte att du tittat på en sån där dräkt så man ser ut som snömannenFörvånad Men dom är ju ändamål enliga i alla fall hahahaSkrattande

Folk blir ju så hopplöst kamoflerade nu, så man törs ju inte pinka i skogen längre. Risken finns ju att man sätter sej i knät på någon stackars jägareSkäms

uffelarsen
2011-06-04 22:34
#8

Jag har läst lite på något forum i USA där den var väldigt populär , så jag tänkte ta en test men man ser helt för djävlig ut om någon skulle råka se en, Akta dig för att pinka i skogen i sommar, kanske jag sitter där utkädd till en gran eller något liknandeSkrattande

[Doglovers]
2011-06-04 22:37
#9

Jag tar varningen på allvarFörvånad

Monky
2011-06-04 22:40
#10

De andra var säkerligen honor. De är betydligt mattare i färgen och inte lika kontrastrika, men äve de gula.

[Doglovers]
2011-06-04 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer en liten Gulärla som jag träffade på.

uffelarsen
2011-06-04 22:55
#12

Det där är en annan variant på Gulärla, teckningen på huvudet är annorlunda än mina , Denna skulle jag gärna vilja veta vad det är för en Gulärla. Du hittar alltid något annorlundaSkrattande Jag vet att det skall finnas någon annan europeisk variant , Kan det vara en sådan eller är det jag som är mer förvirrad än vanligt?

[Doglovers]
2011-06-04 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sydlig eller sydasiatisk hade dom sett vid Tysslinge sjön några dagar efter att jag sett denna. Vet inte om det kan stämma.

Här landar den mitt framför kameran när jag ska fota grönbenan.

Annons:
Monky
2011-06-05 05:13
#14

Ser ju ut som den sydliga (cinereocapilla), trevligt!

[Doglovers]
2011-06-05 09:35
#15

Den håller till på ett visst ställe längs med svartån i Närke. Den har inte det vita strecket över ögat. Är det det som kännetecknar att det är den sydliga. Som jag förstog så finns det flera olika av dom. Stämmer det?

Monky
2011-06-06 10:14
#16

Jo det finns väl minst åtta olika raser i Europa och cinereocapilla är en av dem. Cinereocapilla hör egentligen hemma i Italien. Men nu när jag tittar närmare så skulle det kanske kunna vara thubergi (n. Fennoskandia alltså och inte den Italienska). Men jag är osäker…

Cinereocapilla ska ha helt vit strupe medan thubergi__ endast har lite lite vitt utefter mungipan och under ögat… Båda ska sakna det vita ögonbrynsstrecket. Den på bilden ser mer ut att vara nåt mittemellan..

Sen får jag nog rätta mig ang benämningen "sydlig". När jag kollar i Fågelguiden så skulle man ju kalla många för sydliga märkte jag, de hör hemma i Italien, Spanien, Brittiska öarna, Turkiet m.m. Det står ingenstans i Fågelguiden vad som faktisk menas med den "sydliga gulärlan". Och jag vet heller inte om det rent av kan va ett svensk samlingsnamn på flera raser… Jag ska höra mig för och undersöka det vidare…

Men stöter du på nån hårdskådare så kan du ju fråga om rasen. Alt kika på Svalan och se vad som rapporteras. Skille vara intressant att veta!

Glad

[Doglovers]
2011-06-06 10:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har en annan bild framifrån om den kan vara till någon hjälp. Den är hemskt dålig, men du kanske ser lite grann ändå. Den här är lite vit under hakan.

Monky
2011-06-06 10:55
#18

Oj oj! Fram med boken igen då Flört Ha ha! Härliga bilder förresten! Gillar den med grönbenan, snyggt med reflektionerna från båda fåglarna. Kul komposition! Och jag tycker inte alls den sista bilden är dålig!! Häftigt med både rörelse och reflektion!

Ja men nu kommer den vita strupen fram mer. Liknar ju mer cinereocapilla, den Italienska alltså. Tycker dock att den borde ha mer vitt något längre ner på strupen…men gulärlor är inte min starka sida…

Monky
2011-06-06 20:09
#19

Nä, nu kollat mer och frågat lite… Det är nog med större sannolikhet en Motacilla flava thunbergii, dvs en sk Nordlig gulärla. Den har trots allt inte så mycket vitt på strupen som en cinereocapilla.

[Doglovers]
2011-06-06 22:00
#20

Okey, tack för all hjälp. Det är rikitgt spännande med fåglar juSkrattande

Annons:
Monky
2011-06-06 22:07
#21

Ja visst är det!!! Skrattande

[Doglovers]
2011-06-06 22:09
#22

Och så har jag knyckt Uffes tråd också till råga på alltSkäms

Monky
2011-06-06 22:12
#23

Vi får hoppas att han inte misstycker, det blev ju intressant och lärorikt ändå!

Glad

uffelarsen
2011-06-07 10:32
#24

#22/#23  Nej för tusan, inte tar jag illa upp, tvärtom. Det är ju denna typen av inlägg som är lärorika och roliga. Härligt när det händer lite i "trådarna"

Och dina bilder i inlägg #12/13 var väldigt fina Doglovers jag gillade speciellt #13 där Grönbenan står på en tuva och Gulärlan på en.

Upp till toppen
Annons: