Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 4749 ggr
SannaHolmgren
5/11/11, 10:38 AM

Smällande med vingarna

Jag betraktade en passerande fågel i morse. Uppskattningsvis tor som en duva, fast svårt att säga när den bara flög förbi ovanför träden. Den flög i låga "hopp" och lämnade ifrån sig dels ljudliga vingflax, dels höga smällande ljud som dova knallpulverskott. Nån som har en idé vad det var för fågel?

Annons:
Lynxx
5/11/11, 1:01 PM
#1

Stadsduvor brukar smälla med vingarna.

/L

SannaHolmgren
5/11/11, 1:42 PM
#2

Ja det kan ju förklara duvstorleken.

[peter54]
5/12/11, 1:19 AM
#3

Alla duvor smäller med vingarna när de flyger iväg, det är oftast så man förstår att det är en ringduva man stört när man går i gles skog.

SannaHolmgren
5/12/11, 2:24 PM
#4

Fast jag jämförde idag när jag var ute på annat uppdrag i olika skogar. Dessa duvor vi skrämde upp idag smällde i varje vingslag så det lät som höga flax. Den fågel som jag frågar om i #0 smällde med några sekunders mellanrum, den passerade långsamt förbi i luften utan att ha bråttom, och inte alls samma sorts smäll - mer som en dov knall. Är det fortfarande misstänkt duva, eller finns det någon mer fågel som gör på liknande vis? Låter det något om tjädern när den flyger?

SannaHolmgren
5/12/11, 3:29 PM
#5

Jag har fått svar på annat håll, det är ringduva - hanen som slår då och då med vingarna i flyktleken. Det låter lite annorlunda än när de flyger upp för att de blir skrämda.

Lynxx
5/13/11, 8:51 AM
#6

Kunde tro det - ja vet inga andra som låter så.

/L

Annons:
Upp till toppen
Annons: