Annons:
Etikettmatningholkarfågelbad
Läst 3286 ggr
hoppsko
2010-04-26 01:07

vill köpa eller bygga liten "silo" för att fylla p

har snubblat på denna låda på nätet och skulle vilja ha något likande, men inte hittat något ställe i Sverige som säljer (har försökt google men jag har svårt att komma på sökord)

Länk: http://www.candy-dispenser.us.com/food-dispenser-wide.asp?ID=8738 vet ni var det går att köpa?

alternativet är att svetsa ihop plast och göra en enkel lösning som ändå kan stå på bänk/bord igenom att smälta fast ett rör som sticker ut och montera någon enkel skjut ventil längst ned. men då är frågan vart hittar man sådana ventiler. jag har inget matreal eller kunskap tror jag för att bygga en ventil utan vill helst kunna köpa en färdig. montera ihop och smälta ihop tror jag dock att jag grejar. men vart hittar jag sådana tänkbara ventiler? har ni något tips eller andra idéer?

Annons:
HellviHumle
2010-04-26 01:37
#1

Vi använder en gammal brevlåda som vi gjort några hål i. Fastskruvad på en skiva. Bara att lyfta på locket och fylla på.

Det går relativt bra att använda PET-flaskor också. Man skär ett vågrätt spår och trycker in den övre delen. Då bildas det ett inåtgående "tak" som hindrar säden från att rinna ut. Lämpligen någon cm från bottnen.

HH

NaimaG
2010-04-26 11:45
#2

Grosister till affärer kan jag tänka mig ha sådana men annars tycker jag #1 förslag var ypperligt bra.

hoppsko
2010-04-26 16:29
#3

HellviHumle: jag tror du beskriver hemgjorda fröautomater, har jag fel? (isåfall ursäkta att min post var otydlig, skrev i rubriken vad jag menade men rubriken var nog för lång för att få plats.) frågade inte om tips på fröautomater utan vill bygga en anordning för att fylla på fröautomaterna, alltså en anordning som står inne i garaget som fåglarna ej har tillgång till som jag kan använda för att fylla på fågelmaten på ett smidigare sätt än att ösa med spade. fattar jag fel får du gärna förtydliga dig, för jag förstår inte av beskrivningen hur din påfyllnads silo funkar. =)

NaimaG: var hittar man sådana affärer, jag har lagt ner massor med tid på att googla men inte hittat mycket?

NaimaG
2010-04-26 17:01
#4

#3 Det beror lite på vilken affär man utgår ifrån. Här i norr har vi en affär som heter godishuset och deras grossister kan tänkas ha sådana men alla affärer har olika grossister och oftast flera stycken. Du kan ju annars köpa från den sidan du hittade, de tar ju emot kreditkort men jag skulle nog ekonomiskt sätt rekommendera att bygga en egen.

HellviHumle
2010-04-26 20:01
#5

#3 Då missförstod jag. Jag var helt inne på fröautomater.Glad Får väl erkänna att jag inte kollade länken.Skäms

Har du tänkt att hålla fröautomaten under "silon" för att fylla på? Och hur stor har du tänkt dig?

Det finns många olika plastdunkar som man säkert kan få helt gratis. De brukar vara på 20 liter. Det finns också plasttunnor på 200 liter.

HH

NaimaG
2010-04-26 20:40
#6

#5 Du är nog inte ensam över att ha missförstått saken. Tungan ute

TS, om det enbart är påfyllning du är ute efter, varför inte köpa en engelsk sopptunna i zink från Jula, de är i plåt och fungerar utmärkt till förvaring. Har själv en sådan.

Länk

Annons:
hoppsko
2010-04-26 21:35
#7

HellviHumle: det är lätt hänt att snabbt läsa eller se något och koppla ihop på ett annat sätt än det var tänkt. Cool

ja jag vill kunna hålla automaten under "silon" och med någon enkel manöver fylla automaten med frön (utan större spillrisk). 7cm bredd på munstycket tror jag skulle vara lämpligt för att få flöde (gissar jag) samt att det passar mina fröautomater. skulle helst  vilja kunna fylla burken med en 50kg säck i taget. det anklaste vore ju att köpa en färdig om det finns till rimligt pris. annars är jag ju inne på att köpa en passande dunk/tunna och skära upp ett hål i botten där jag då får försöka monterna någon slags enkel ventil eller likande. mitt problem är ju var jag får tag i ventilen eftersom jag inte är bra på att bygga någon. behöver vara en ventil med ca 7cm stor öppning, en enklare variat som inte är känslig och fastnar/hakar upp sig för mycket med fågelfrön ivägen. den skall vara enkel att manövrera så att jag kan hålla i fröautomaten med en handen och reglera flödet med andra. så en kulventil där man vrider handtaget 1/4 varv för att öppna, likadant borde det ju funka att skjuta en lucka för att öppna eller stänga flöde. exempel: http://www.sigro.se/es_shop/produkter/bastu_avd/bastu_helo/bastutillbehor/ventiler.html det kanske finns nogot lämpligt jag inte tänkt på här och isåfall var går det att köpa?

NaimaG: poängen är ju att inte behöva lyfta och tilta tunnan för att hälla fröna i automaterna eller att behöva använda spade. har just nu en stor tunna och spadar man vill slippa detta!

HellviHumle
2010-04-26 23:19
#8

Det finns gott om plaströr och dito kopplingar, avsedda för avlopp. Skär en slits i röret och passa in en plåt som du kan dra upp vid fyllningen. En 45°-vinkel till 75 mm rör vid botten borde fungera. Kanske rent av sätta fast i bottnen och vinkla framåt.

HH

Upp till toppen
Annons: