Annons:
Etikettfågelidentifiering
Läst 2797 ggr
Thea
4/18/10, 9:18 PM

Vilken fågel???

Jag har ett par gånger nu i vår sett en fågel som jag går helt bet på. De två gånger jag sett dom är det ett par, en hane och en hona. Honan är grå/begie och svart medan hanen är klarröd och svart. Det är INTE en domherre (den jag har sett har annan kroppsform och är betydligt rödare) eller bofink!!! Den verkar dock ha en kroppsform och storlek ungefär som en bofink och hanen är alltså ordentligt röd och svart!

Jag har tyvärr ingen fågelbok att slå i och googla på en okänd fågel har jag försökt, vilket visat sig vara lättare sagt än gjort…

Vet någon här vilken fågel jag menar? Det är troligtvis en flyttfågel. Platsen där jag sett den är i sörmland, i ett haglandskap utan större vattensamlingar. Rätt nära till barrskog, men också lövskog. Dessa har suttit på grusvägen när jag kommit åkande med bil två gånger.

Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med ett namn!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
NaimaG
4/18/10, 9:44 PM
#1

Är du säker på att det just är hane och hona och inte två fågelarter som delar samma gren? För honan du nämner påminner mycket om pilfink eller gråsparv.

NaimaG
4/18/10, 10:01 PM
#2

Gjorde lite efterforskning och jag tror fågeln du söker är Mindre Korsnäbb.

Så här ser hanen ut
Så här ser honan ut

Thea
4/18/10, 10:04 PM
#3

#2: Den skulle det absolut kunna vara!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gdsseli85
4/18/10, 10:55 PM
#4

Skulle annars kunna vara en tallbit…

NaimaG
4/18/10, 11:00 PM
#5

Ja det kan det också vara, de är väldigt lika mindre korsnäbb

[Chano]
4/20/10, 1:43 PM
#6

Och korsnäbbarna sitter ofta på vägen och äter grus.
Hos mig håller dom på att äta upp husgrunden på vintern då det kanske är svårt att hitta grus i Lappland.

Mvh/-Anders

Annons:
Thea
4/21/10, 1:32 PM
#7

#6: Ja, för det är just på grusvägen de suttit. Jag har gissat att det är just gruset för krävan de är ute efter, men det är ju fler fågelarter än just korsnäbbar som äter grus. ;-) Det var denna med sån klarröd färg som gjorde mig intresserad!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

NaimaG
4/21/10, 1:35 PM
#8

Det är just för att förhindra näbböverväxt som de "tuggar" grus.

fotokrafs
4/21/10, 1:40 PM
#9

Vissa fåglar äter sten för att hjälpa "magen" att mala ner maten?

NaimaG
4/21/10, 1:43 PM
#10

#9 Stämmer bra det också. Det hjälper dem att förbättra peristaltiken.

Thea
4/21/10, 2:22 PM
#11

#8: Aha, så det finns fler anledningar! Glad Där lärde jag mig något nytt! Tack!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

NaimaG
4/21/10, 2:32 PM
#12

#11 Jo fåglar slipar även näbben mot grenar liksom också tamfåglarna gör, just för att förhindra näbböverväxt. Jag har sätt kråkor sitta och slipa sina näbbar mot större stenar och ibland grenar exempelvis.

Upp till toppen
Annons: